Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och leder överallt. Rostlagning av kaross. Byta ut 305 TBI till 350 med Holley Sniper EFI. Detta innefattar även renovering samt lite trimning av motorn. Uppgradera växellådan. Byta färg på inredningen till svart samt lite modifieringar. Lite yttre "styling" så som andra strålkastare/bakljus och byte av stötfångare fram/bak till eftermarknads. Tanken är även att foliera bilen när den är komplett igen.
  • 49 Följare
  • 38 150 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 april
Chevy_4400
30 juni 2023 · 175 Inlägg

Hallå!

Här kommer den fjärde och sista rostuppdateringen på ett bra tag!

Den sista rosten som nu var kvar undertill var karossinfästningarna under baksätet.
Dessa var precis ovanför lyften så för att komma åt att laga dessa så behövde bilen komma längre upp från lyften.
Så med lite mekande och trixande så fick vi ställt karossen på pallbockar uppe på lyften.
Därmed slapp jag ta ner karossen från lyften och ligga på golvet för att laga rosten.
Det underlättade dessutom åtkomsten när jag skulle bodyspraya karossen undertill.

Först ut var vänster sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f0182da88a1be76d171813a28b152808.jpg

Bortkapat och förberett med svetsgrund.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c895e7c1985c294bdb50c3d9137646af.jpg

Klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4b125ecdb4dfdf9b7880a74f42db299c.jpg

Sedan var det högersidans tur. På den sidan hade rosten dessutom gått in under självaste fästet.
Så jag var tvungen att kapa bort fästet och laga balken under för att sedan svetsa dit fästet igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-63c9f4ab9a42bd10841fb7349ee11e51.jpg

Klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-899de60d666e46d1ec8b54a7c6707a5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9084634d1df276179af382a8105d1e5c.jpg


Därefter gick jag på skärmkanterna utvändigt för att slutföra rostlagningen kring hjulhusen.

Inga förebilder men så här blev vänstersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3c4016714dcf9a26afce5011433f918.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4c14126e6d7791846de8f37188ebdc3f.jpg

Högersidan bortkapad och förberedd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-868ecbfcf803c11d80671b5d649dbe5c.jpg

Färdigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c286ea04e244df4e6c7745e919cb590e.jpg


Min bild av hur bilen ska se ut nu som version 2.0 är att gå ifrån glidarstuket lite och köra mer på en Nascar-look.
Jag bytte till mig en uppsättning Nascar-fälgar från farsan med avsikt att montera dem på Capricen.
Så innan jag gav mig på att täta alla svetsskarvar och grunda undertill etc. så ville jag kolla vad möjligheterna var att få dit de 10" breda bakhjulen på bilen
utan att kapa i karossen.

Så ivrigt flög domkraften fram för att prova hjulet i hjulhuset..och vad kan jag säga 🤩
Dessa ska helt enkelt komma på plats på ett eller annat sätt, så är det bara!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c539681e727dcc893cc6e51a6c12e890.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-aff24a32fcae31648a99742dec5345b9.jpg

Fyller ut hjulhuset bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ca850a21a50f43f2c08fa6519b9549fa.jpg

Jag visste dock att det skulle bli på håret, efter att ha kontrollmätt på ramen med nuvarande 20" hjulet, att få plats med dessa då de breddar rätt så mycket mer utåt. Därav behövde jag all plats jag kunde få ut mot skärmkanten.

Så det var bara fram med vinkelslipen igen 🤷‍♂️
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a9f84b999740a6450f893de9a24d8c4e.jpg

Insåg snabbt att det första snittet inte skulle räcka. Så tänkte att det var lika bra att ta så mycket som möjligt när man ändå var igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4646f900673d0c53edc3db96ab86e6d1.jpg

Satte plåt rakt ut från inre halvan av hjulhuset och knackade den så att den följde dörröppningen så nära som möjligt.
Därav den lite märkliga osymmetriska formen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7d7b7a6a9b61c498bda93f662c1a921d.jpg

Lade plåten så att den hade ett litet mellanrum mot bakskärmen så att den inte skulle ligga emot och skava.
Ville inte svetsa plåten direkt i bakskärmen utan endast limma den så att där är lite flex där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-589f3614b37c1189831f5c2e744ec204.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3c38b98c405f8655f658012bdc519eb.jpg

Dags för höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a94274c8e769cbc9cf93df6ec4d8f490.jpg

Klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9df94a5ddfaaaef09242c93f7d37f11d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2c6c71cc38c0d8d600a5e479348e2edb.jpg

Så äntligen efter 200+ timmars rostlagning (👨‍🏭🥵) var det dags att grunda och täta alla skarvar inför målningen! 😁

Först grundmålning med 2k epoxigrund.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5afdb5c82771744d810f3681f0d54ca8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1a10bf0456bc31fa90b12168a0f2613e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c620ccb0cab41ff03422dd7b909df8be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-23fd4cce347cea232ba4e0d8320dae2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7bfddecdec80ee9b9a546fd3353897cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9d897e8226328a1a5b4496d8e5840eeb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-23e5e00f46e5699ccc9adfad14c2b7df.jpg

Därefter tätades alla skarvar undertill, och s*tan vad där var skarvar 😅 Lagom med kramp i handen efteråt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0fb093345e751264df1577d91a6bf45e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a46e37c8dd2162649c26d08daf208fae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-11ee2de0eb19465867ccb84f01665fe6.jpg

Sen kunde Hagmans Carosol body åka på. Velade ett tag ifall jag skulle köra med den tunnflytande eller den tjockflytande F40.
Men valde tillslut att köra på den tunnflytande. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-450245e0b421518c431d5401240b39fc.jpg

Det blev en snyggare yta med den tunnflytande samt att det torkar väldigt fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d8a8dc3e8d55573f1032ebce843c41e1.jpg

Hade dock hoppats på att den skulle täcka skarvarna mer men men. Det blir F40 i hjulhusen sen istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b581efa4728f5d878eaf6d2c973e9a8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-90ad194d1ebe38cbe54306c30f704a38.jpg

Nya karossbussningar i polyuretan redo för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-447a1e4990d57cd14ee4bbb8769a3a0b.jpg


Så efter ganska exakt 14 månader isär så var kaross och chassi återförenade på nytt 🥳


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f51f46c1bc6043691b8567b89688884.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-43f8f559676541c1f916690d2a97d958.jpg

Vänster headers ligger farligt nära marken 😬👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-955d80e28b59ed5bb10802fa254eb50b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a74ba2cc965df7ea045aeeaaf639cd7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f4acf82ac33319f78e666b7c3b4ecf33.jpg

Med det kapitlet avslutat så håller jag kväll.

Vi ses!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
1 juli 2023 · 175 Inlägg

MrHyde skrev:
Nascar-stuket måste du ju köra på, satan så rått! big_smile Sen blir du nog relativt ensam i Sverige med Nascar-hjul på en nyare Caprice.

Det är definitivt målet nu 😊
Ja det lär jag nog bli. Det verkar dessutom ovanligt i USA också för jag hittar endast en bild på en 91-96a med dessa fälgarna. 🤔

Duvetdet skrev:
Grymt, finner inget större ord, få en 90talare att få smakfullt stuk är en bedrift. Utöver det vansinniga jobbet du gjort smile

Ja 90-talets jänkare brukar inte vara bilar man tittar två gånger på så ska bli kul att se om jag lyckas matcha den bild jag har i huvudet av den när den är klar 🙂 Tack!

vEight skrev:
Ser väldigt bra ut 👍

Tackar! 🙂

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
2 juli 2023 · 175 Inlägg

Berglund_89 skrev:
BRRRRA kämpat! Fan vad rått detta kommer bli big_smile

Tackar! Ja förhoppningsvis 😊

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
4 juli 2023 · 175 Inlägg

Cuefa skrev:
Sjukt jobb!

Helt med på Nascar-stuket, kommer bli as-fett! 💪🏽

Ja det tror jag med 😎 Tack!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
21 juli 2023 · 175 Inlägg

Tjenare!

Får fira in semestern med en uppdatering här tycker jag 😎

Med karossen på plats igen så ville jag fokusera på att få kupén klar för den nya golvmattan.

Först ut var stolsfästena som behövde svetsas tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ba3e779541dde744aa99a7c1f8f0092e.jpg

Fästena på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-16deb2ead2fb438b48a5aac03d2c479f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d9baaad8fd2c58a83db7047c47ed223b.jpg

De sista skarvarna i kupén tätade och golvet målat med zinkspray.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-712bbb0f6c95c17d182242f39022770b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4fc63fc1d96cd6c7214806d651388a7f.jpg

Men jag ville inte lägga in mattan innan jag hade dörrarna på plats så att jag kunde försluta kupén från allt damm och skit.

Eftersom jag tänkt foliera bilen när den är klar så vill jag ha en enhetlig och neutral färg överallt där det inte är folierat.
Dvs. dörrar, huv, och bagagelucka invändigt. Samt dörrhål och torped etc.
Det gör det möjligt för mig att foliera bilen i vilken färg som helst utan att det skär sig mot originalfärgen.

Så innan jag började med att montera ljudisolering på golvet, för att sedan kunna lägga i mattan, så började jag med att förbereda dörrhålen för lack.

Rostlagningen spacklad och hela dörrhålet våtslipat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7eefa3a4262237986498aa1c8fbf4002.jpg

Avtorkat och klart för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cf3d3b4f6c5b508bf502a3f7b0336f23.jpg

Samma sak med vänstersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-793381daa55cc7b99d93a16c6e83fb63.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-352201a2c7816dde6347f18ade2f2290.jpg

Därefter fortsatte jag med torpeden och rensade den på allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a9abe47ae90ed9bd901cbc4c637b660.jpg

Detta hade definitivt varit mycket lättare att göra när karossen stod löst på liften.
Men då farsan stod och stampade för att få in sin bil i garaget (som jag nu hade ockuperat fullständigt) så fick det helt enkelt vänta tills nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f89d9ac73e9812d37f84775b519a8ece.jpg

Allt som demonterades från torpeden samlat i väntan på renovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-38ee47d552e6194e28330aa3f845f3fd.jpg

Torpeden våtslipad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d94bb4fe420e981b7e05c051dfaeae77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b0ed211cf89b25144c4c419f9981278a.jpg

Höger A-stolpe rensad/slipad och klar för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-99416217df139d9c577fa10fe1acb06c.jpg

Vänster A-stolpe rensad/slipad och klar för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-02d902c279f9fa0528f61d7583f56660.jpg

Därefter var det dags att börja maskera. Vanlig eltejp fungerar skitbra att maskera konturer med 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d9a27c509e607d2a0823c9de7f5e1705.jpg

Maskerat och redo!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7d2cf22c0e5a55cb7aed48e3d9384baa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fb5e9f2dbb0a76f609aac4cdd3e7cb7e.jpg

Köpte 2k siden-mattsvart på sprayburk och måste säga att det blev klart över förväntan 😃
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8d39c9acb8ac4348968d6d3548bba1c8.jpg

Lite flammigt då det inte hade torkat när jag fotade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a53ee84846a0cc0ce551e274d3372761.jpg

Hade lite kvar i sista burken så målade även torkardiket trots att det aldrig kommer synas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e446340b347a05baf4ed9df7a96f477c.jpg

Dagen efter när det hade torkat. Blev riktigt nöjd med glansen. Precis lagom 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1866dd482b370a4460dae78218dce6f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e50dfb0bd4707f7258a986223bdc5dfe.jpg

Sen var det dags för torpedväggen. Den ville jag ha blanksvart då jag vill ha hela motorrummet blankt.

Samma sak här. Köpte 2k blanksvart på sprayburk och förväntade väl mig typ samma resultat som med t.ex. Biltemas blanksvart som snarare blir halvblankt/flammigt.
Men det blev riktigt blankt 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-805367d1706be336f8598d8a3434a578.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce872a7830f4c4a78b0b2c3c1cb453ff.jpg

Där är såklart damm i lacken samt en del "apelsinskal" men för att vara lackerat med sprayburk i ett helt oförberett garage (inget skynke, blött golv eller utsug/fläkt) och dessutom en skitig bil, så måste jag säga att jag blev riktigt nöjd 😃 Det ger ett bra helhetsintryck i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-274679a8af33ffe686b6faef89623fb2.jpg

Det får räcka för idag.

Ha det gött!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
17 september 2023 · 175 Inlägg

Det har varit ett litet sommaruppehåll här med diverse projekt som kommit emellan.

Men nu är det dags för en ny uppdatering!

Bromsservon redo för blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-46f236a124109cba772fb1ab6efdb8b1.jpg

Blästrad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7bc919435f45e3441844a5ca06b166a3.jpg

Grundmålad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-aebc2450b0cbec75860643bb9311b657.jpg

Valde att måla servon i satin istället för helblank så att det blir lite av en kontrast mot torpeden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-41510197cc634f2a590c96332334d466.jpg

Stagen mellan torped och framskärmar lackade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6ab07a56a7aea37302b5c8a547a12445.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7ef0c4223a4996f315367157ac26d641.jpg

Tyvärr extremt svårt att hitta nya gummilister till dessa bilar (förutom gummilisterna runt dörröppningarna) så tills jag hittar några nya eller bättre så får det bli "sprayburksrenovering" på dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0b0d02acb71304db25bfc5b2749f9103.jpg

Gummilisterna runt dörröppningarna samt övre gummilist på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-05e445cb8d03cf86ecd77bb5190f3c5d.jpg

Ventilationsgaller målat och monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-01d1c7d8caf7fa1626a36d4b629996a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d6694561e6ac2c9d148d3a7670ca998d.jpg

Ny jordfläta mellan motor och ram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f06f928e98b597bfa2438ada647ffa79.jpg

Samt mellan motor och kaross.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ab104a8c8ad7ad83b6c0d557715e7474.jpg

Sen var det dags att börja lägga ljud och värmeisolering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3c22c3290bcff4fc51ca87a49e40e4b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-47a250583fca248a3a162e5227193225.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5b0e83bb662be68d1084b31d5952a605.jpg

För att minska röran i motorrummet och minska antalet synliga kablar så ville jag dra in samtliga kablar från insprutet ner bakom motorn och in i bilen.
För att kunna göra det så behövde jag ha fatt i en ganska stor gummigenomföring då vissa kontakter är ganska stora.

Kan säga att f*n va bra det är att spara på bra-att-ha delar ibland!
Kom på att jag hade en i stort sett komplett motor-kabelhärva från en gammal Volvo 940 turbo donatorbil.
I den hittade jag en perfekt kandidat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f21e2dbf6e0e8d47e24a09266d78407a.jpg

Precis bredvid gaspedalen visade sig vara det bästa stället att gå in med kablarna.
Var lite orolig att det skulle vara i vägen för gaspedalen men testmonterade den och det var inga problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4378737de3ab6ca9864c17b86ebf11c9.jpg

Genomföringen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-913f1b7c441f0ec47f65361a9e8c1d78.jpg

Med genomföringen på plats så hade jag även ett perfekt ställe att dra ut kablarna och ledningarna från mina mätare som jag skulle montera i instrumentpanelen.
Men för att kunna montera mina mätare så behövde jag bygga en mätartavla först.

Som perfekt timing så hade farsan precis investerat in en liten fals.
Så tänkte att det kunde vara kul att prova att göra en mätartavla med hjälp av den istället för en vanlig platt plåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5161e357f8c88c0e701f43a481255896.jpg

Ett par övningsvändor för att få lite känsla innan jag gav mig på huvudprojektet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-601927f4243fa5d8f50cb4722901ba7a.jpg

Mycket mätningar fick det bli men blev ganska bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ceb3d1066de08968831d549efe5e2d82.jpg

Tråkigt nog så hade jag ändå mätt fel på höjden så den passade inte ändå 😅
Så fick bli till att göra en ny som inte blev lika bra. Svetsade på några hakar nertill samt en flik där uppe som jag böjde över kanten så att den sitter fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-38a955400a078064e828b12e86851a68.jpg

Men med lite svart färg på så får den åtminstone duga så länge.
Lär nog göra om den vid ett annat tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52b3cb58be29aa9b6273aef810c807fc.jpg

Därefter började jag dra in kablaget i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0774cb347e0877c13f307aab986a09ae.jpg

Oljeledningen till den mekaniska oljetrycksmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8ce42e74ea8aad86e00c9b6b60700079.jpg

Tempgivaren med kopparledningen till den mekaniska tempmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-30670126052ad5758697f4533b381280.jpg

Sedan var det gaspedalens tur för lite omsorg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1d53adf739a40d52a8cd3d5fae1019ae.jpg

Nerplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d2d28aa63400f63db5c3432bc9886b4a.jpg

Blästrad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a3928b7741b476b18c1f628a32e4c909.jpg

Grundad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9c895939462a90f87ec566d8fdc0342d.jpg

Allt målat och redo för att plockas ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-abeafe80e3389ff85ced14c2810990b6.jpg

Komplett och klar för installation.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b0dff8ca2d8fac5fd9cdff085fc08ff.jpg

Gaspedalen på plats samt kablaget uppstripat så att det varken kan ligga och skava eller trassla in sig i gaspedalen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-323de2579bf7ce461cc14555b16ca5cc.jpg

Matningen från bränslereläet till original matningskabel, dragen och ihoplöddad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f5e81216f76ae7cda9df470a28b74fc.jpg

Ska försöka att uppdatera här lite mer frekvent framöver.

Ha det!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
20 september 2023 · 175 Inlägg

Hallåja!

Dagens uppdatering.

Gav mig på att tillverka nya fästen till bakre krängningshämmaren då de gamla hade rostat bort totalt tillsammans med länkarmarna.

Någon tidigare ägare hade redan lagat den ena sidan med en klen fyrkantsprofil och halvdana svetsar.
Men hittade en grövre profil i stålhögen som kunde fungera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ebe0f89f49e1f7407c7b74a8d360198d.jpg

Den var dock lite för bred så fick smalna ner den en del. Men det gav mig bara möjligheten att blästra balken invändigt också.
Plus att jag kunde svetsa fast muttrar på insidan för infästningen i länkarmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f35d44798518d6da42a1309acfac6059.jpg

Provmonterat innan helsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e582b2ab7f05cc765eb17177dcdd012b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-147ef92b15a622f2f97924aa95ae471f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-38f0a293b8572e40140efaace426b57b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f37c5eaff3a1e3d1a572ab86a5ae8b81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bd58bf96533ed7c9e91d30fa0ae5a5f0.jpg

Valde att även lägga igen ändarna så att de inte samlar på sig grus och skit som sedan rostar upp den innefrån igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cf69aeef4f90f79536336f37ec0453bc.jpg

Svetsade, renslipade och grundade. Nu inväntade de bara lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-371a10806fbfff80cb25e0430e9ef7c1.jpg

Med det lilla sidoprojektet klart så ställde jag siktet på att börja montera ihop fronten på bilen så att jag kunde börja med kabeldragningen.

Kylarmaskering samt innerskärmar när de precis var tillbaka från pulverlack. Blev betydligt blankare än förväntan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c9a63c7aed9277d4e99697dbd791a45f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a6105b1a2601fac3aefade3276787dad.jpg

Tyvärr var där rost i den vänstra skärmen som jag hade lyckats missa när jag förberedde den för lack.
Väldigt surt att behöva kapa och svetsa i nylackade delar men vad ska man göra 🤷‍♂️
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0393e6d7c6c3886f44ca6ca6abe45112.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-aef0886372ffb56b35adbea2a47e82e2.jpg

Bultarna till kylarmaskeringen som behövde en omgång i blästerskåpet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-60422f98cb6717372d1c183674d8555c.jpg

Blästrade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1887a6dec9c3669d987a5b272b440568.jpg

Målade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ef4a210cbdd69dc0c9268e11f6474892.jpg

Kylarmaskeringen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-abbbd562ace00a35a81ef28608c1f6ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d8741dbc241a28ec5c8f7425d843af57.jpg

Näst på tur var den nya kondensorn. Men först behövde gummifästena till den rengöras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dcce603a33893158165b20eb430184d5.jpg

Renskrapade från ingrodd skit, tvättade samt torkade med silikonfett. Som nya!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-712377dfc7c3a547d1f3528563c38aaa.jpg

Kondensorn delvis monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-def54d61f617c2cbee7581945d0eea86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-159d9bddec3e7ffb66615325097d0608.jpg

Provmonterade även höger innerskärm för att kolla hur kabeldragningen från batteriet var dragen så att jag kunde besluta om jag ville dra om den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b313edfd3b151effd548eca0561ff382.jpg

Pluskabeln dragen från startmotorn till batteriet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d477e68d92026aabcd8e114f26edd57c.jpg

Jordkabeln från batteriet till toppen dragen så snyggt det gick.
Förstår inte riktigt varför de valde fågelvägen från fabriken men kände inte att jag ville ge mig på att göra nya batterikablar eftersom batteriet troligtvis kommer att bytas ut senare mot ett med vända poler.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9dbf438fe77223f3e6e6a0610d71022d.jpg

Därefter började det klia i fingrarna för att få målat och monterat dörrarna.
Så pausade eldragningen lite för att förbereda dörrarna för lack.

Städat och klart för lite dörrmek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d78c642f26346d9a052253036afa790a.jpg

Upplagda i väntan på lite demontering och rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f5f0f71b5c9e1bf75fd9d13608b6ac73.jpg

Rensade på lister och rengjorda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-86df1cdcd4327d40c3f0f8e73eff8e13.jpg

Våtslipade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a36fc506dd8213533f57169649e4faa0.jpg

Började rensa bagageluckan också men insåg att där var en hel del jobb på den innan den var klar för lack.
(lika bra det för färgen hade inte räckt ändå).
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7502bca3d8163ac888f99889a2ffced1.jpg

Diverse bultar och annat som skulle målas i samma 2k satinsvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e22d49346650f91415a29a3de813924e.jpg

Första lagret lagt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ae6f381589912a0dd30fec3614cbe970.jpg

Gångjärn och skylthållare målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-16e72c897342e333b13a93676e869554.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52e9652d6b87c246cb41f4b90b64d816.jpg

Andra lagret lagt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c00fe52685d1270fb4e3f93619e15c87.jpg

Delvis torkade och avmaskerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-11ee7aa196ba7a8285f0d5fef40694b3.jpg

Damaskerna såg riktigt tråkiga ut mot den nya färgen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f3da1dff0296c56424390991c35e8b99.jpg

Så de fick också en omgång rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3b4b179a12f11bb17e8a51097fc54e8e.jpg

Första dörren på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ec5663b0edb7efdd5866dadd2b27b549.jpg

Injusterad så gott det går.
Kan säga att jänkarna aldrig riktigt fokuserade på att ha fina jämna spalter när bilarna spottades ut på rullande band på 90-talet 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ddf4a3c96ac0b13bc5159f342a97ef39.jpg

Men fint blir det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-deee7d0a2004f856025460e7c41e8736.jpg

Framdörren på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-17af5b79fd83af0410187a0394730429.jpg

Vänster sida klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0bc6ef64988dd8130dc0b71318ada67e.jpg

Man får dock gå igenom alla spalter igen med framskärmarna på plats och framförallt med bilen på marken så att inget flexar åt "fel" håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dbd3261563c4cddb462f1ea7eea06dd3.jpg

Med den uppdateringen så håller jag kväll.

Ha det!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
22 september 2023 · 175 Inlägg

Cuefa skrev:
Men satan så fint det blir!
Du kommer ju inte våga använda det där konststycket när du e klar 😁
Sjukt fint jobb du lägger ner! 💪🏽

Tack!
Haha ja risken finns ju 😅
Men den är byggd för att användas och ha kul med och det har faktiskt redan gått lite brett på grusvägen under första provturen 👀
Så går det inte att burna med den så sätter jag facklan till den 😁

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
23 september 2023 · 175 Inlägg

T-34 skrev:
Fanken va snyggt du gör det. Vet hur mycket jobb du lägger ner. Håller på med en Imperial 1959 och som sagt vet hur mycket jobb det är. Snygg finish. Imponerad
Magnus

Ja det är betydligt mer jobb än vad man kunde tro.
Tack för de fina orden Magnus!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
15 oktober 2023 · 175 Inlägg

Tjena!

Med dörrarna på plats så gav jag mig på elen igen.

Började med att sprätta upp förarsidans kabelhärva och rensa den på den fula korrigerade plastslangen samt onödiga kablar som inte skulle användas längre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d315a6ad890daf1a328cdb2b105c2a11.jpg

Därefter rotade jag fram högersidans kablage som även innehöll hela motorkabelhärvan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-df73a34e7c9cf817279946326e4b231c.jpg

Började med att sprätta upp den och dela upp alla kontakterna så att jag lätt kunde se vilka som skulle behållas och vilka som skulle klippas bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cf78eb9fa40cce6b46c03a2e93feab5c.jpg

Sedan var det bara till att gå all in och börja klippa 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c328e52ad20983d9f4bb135a2a825806.jpg

De här kontakterna var väldigt smidiga då man kunde öppna dem och rensa dem på onödiga kablar utan att behöva några specialverktyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-992ba0c162c1786e21ea7a7638bee7c6.jpg

Allt onödigt bråte som blev bortrensat 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-75e33bb9aa4fd754bf62ccd6b66259f7.jpg

Sedan lindade jag kupésidans kablage innan jag återmonterade kabelhärvan i torpedväggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-629cb5f1aef88b18c8607adb46d9a5a0.jpg

Tyvärr gick det inte att dra ut de avklippta kablarna från genomföringen då hela den är fylld med tätningsmassa.
Så fick bli till att klippa stumparna så korta som möjligt istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b2dd979868c45bbb547bf76742aae4f1.jpg

Därefter lade jag ut alla kablar och började sortera vart allt skulle dras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a09fc9db642a9283c6350d63fb9d4ded.jpg

Så jag började med den kabel som skulle gå längst ifrån torpeden vilket var kontakten till generatorn.
Sträckte ut den och lindade den med kabeltejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2aba5ebc007b7ba81627b978105ff093.jpg

Kopplade in den i generatorn och började dra den tillbaka mot torpedväggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-932111ba7d7cbe19ea7cd3781470f2af.jpg

Drog den under motorn och upp längs pluskabeln till startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-46b227a967eed44c45f7f3df060a5db4.jpg

Därefter klippte jag av de överflödiga kablarna och löda ihop dem igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-545cf1d8e85927ade9688094f7358906.jpg

Kablaget till växellådan lindat och klart för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52e8116eda06184e3e2e6959db0da5ac.jpg

Sedan monterade jag provisoriskt dit diverse fästen, torkarmotor samt torkfilter och kopplade in alla kontakter för att se exakt var alla kablar skulle dras, och därmed hur mycket jag eventuellt behövde korta ner dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f2e8fec45fc0d2cb2d928112fb79323c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a02312626936db1c67f656cfa714cb60.jpg

Som till exempel härvan till torkarmotorn. Den löpte original hela vägen bort till länkarmen innan den vände upp. Men det kändes både onödigt samt att kablaget då skulle vara i vägen för grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5498876ea8ad89039a706b39caec9075.jpg

Så jag valde att klippa det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ba23272628069b476778e1b858a4137e.jpg

Korta ner det och löda ihop det igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-eebb711e963db4511c8568dc1a472328.jpg

Så nu går det istället ner direkt under torkarmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-32b268b5f0deda4d91cc1e16a68ad2b4.jpg

Sedan längs torpeden och in i härvan. Det blir då både mindre synligt kablage samt så hålls det borta från värmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-981ed58d1929cc57aeefeaa0c7c7f915.jpg

Även kablaget mellan tryckvakten och kompressorn behövde kortas ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-632d24bc6f4e40147064d588b91f00ba.jpg

Inte mycket men tillräckligt för att inte kunna dras snyggt annars.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ebae0f32312275031e2e5aac18d7dcbd.jpg

Kortat och ihop igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-10ecf0df61ac7ce1e79b26f11a45c57a.jpg

Därefter samlade jag ihop alla jordkablar från högra härvan och lindade ihop dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ae5f66af50cef6e8e224aa05331e2923.jpg

Lödat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4dda372784b47f973fbde26eea4369a4.jpg

Sedan tog jag två grövre kablar och löda på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dbdeab5c225e6350d5d25622af5f76cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f2c2decf4990caea02743b06d93786c7.jpg

Som sedan fick en rejäl kabelsko i änden och bultades i baksidan av toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-074ea98ce2e722a06e278d5f6705ae7b.jpg

Med jordkablarna färdiga så tog jag itu med att korta pluskablarna som går från plus-plinten in i kupén.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c890d5d8b7f8efd21db9dffe03545657.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a72a74aded2d3a702486c71b86566f46.jpg

Lindat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4ee25314372fda641db1a1ceff92b44d.jpg

Kablaget upp till relähållaren klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-12eeba627f0a55b2ee0de6ef7cd765a2.jpg

Sedan var det dags att rensa kablaget som går ut i höger framskärm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-497eb1f0c00bd183e6e37b9bbfdb4015.jpg

Kablarna till antennkontakten nerkortade och ABS-kablaget upplindat i väntan på ny ABS-givare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2a6a0f5de52dde1957ca57cff08e066b.jpg

Plus- och minuskablarna från insprutet nådde inte hela vägen till batteriet så jag fick förlänga dem en aning.
Än en gång kom kabelhärvan från 940n till användning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-86fe24103d46a1bf94fe8ab8f440471c.jpg

Jag lindade sedan ihop kablarna och drog dem längs batterikabeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d692d112c88f763ed9899aa7d6cb15b7.jpg

Fram till respektive pol.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-22439e2fd5b4c669ed4ed8026fcfa6cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-92e0b82d01196a2fc7ade312eb423498.jpg

Med allt kablage på högersidan nu färdigt så fortsatte jag på vänstersidan med kablaget till MSD tändboxen.
Eftersom +15 kablarna till insprutet var rosa så ville jag även ha +15 kabeln till boxen i samma färg.
Så det var bara till att rota fram en från 940-härvan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4fa1becdfbfb2d2d9720cb77be448e5a.jpg

Samma gällde rpm-signalkabeln som skulle gå från MSD boxen till insprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5def1c828b6e8450577fe6b80defed7c.jpg

Därefter lindandes allt med kabeltejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3c1c0e095f39845adf8b65038756bd27.jpg

Även här blev ABS-kablaget upplindat. Men jag valde även att spara och linda upp kablaget till original farthållare om jag i framtiden skulle få för mig att försöka få den till att fungera med Holley insprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f86ff337bc83ad4e1e39c65bbed69376.jpg

Väl inne i bilen så letade jag upp +15 kabeln från tändningslåset, som i detta fallet också var rosa, och skalade av en bit av höljet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-124f42f3157c6e1db11852e80b2291e4.jpg

Därefter lindade jag de rosa kablarna runt den grova originalkabeln en efter en och löda dessutom efter varje kabel så att jag försäkrade mig om att tennet hade penetrerat helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f7f472d2b77b786006d9694dcacafb81.jpg

Sen på med lite isoleringstejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fa9cf58db3f5deacde2579303da4d45f.jpg

Med det mesta i eldragning klart så får det räcka för den här gången.

Ha det gött!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
22 december 2023 · 175 Inlägg

Tjenare!

Ett långt uppehåll här så nu får det bli dags för en uppdatering så här inför jul.

Ingen direkt röd tråd i den här uppdateringen då man hoppade runt mellan flera små projekt hela tiden, men här kommer lite bilder i alla fall.


Tyckte bromstrummorna var så snygga i sin naturliga gjutjärnsfinish så fick bli till att måla de i en värmebeständig färg med gjutjärnsnyans.
Bryter av bra mot allt det svarta på chassit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bfb8221e55633654a1bc6f5d187ba278.jpg

Kylartunneln som såg väldigt tråkig ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-354a3660b8c9c8e06ecc38998cc6a028.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-41575a2733c3a45879aa91b6591aaee9.jpg

Bottenhalvan rengjord, målad och nya plåtmuttrar på plats. Tyvärr var det ena fästet till kylaren avknäckt. Men eftersom jag var osäker på om jag överhuvudtaget skulle kunna köra med original kylare och tunnel eller behövde uppgradera till alukyl med elfläktar, så fick det fungera så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c34868b65e67f0c824a5893cc900787e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-33bc781405c04b40ca33de9e9e4d8c3f.jpg

Gummikuddarna som kylaren står på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e751e42ed9657c3e625c31ac7bca2950.jpg

Rengjorda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b405f1e902f4f194e9c02c1fe2f9e285.jpg

Kylaren som definitivt hade sett sina bästa dagar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a2f787fce39ac14b8d5c9a2962f8133c.jpg

Blåste av den från allt skit som samlats i flänsarna under åren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e61d3ad67edf875801ae114f6612ca49.jpg

Därefter fick den en renovering med sprayburken. Anledningen till detta var som sagt eftersom jag var osäker på om maskineriet skulle klara sig bra med original kylare och tunnel.
Så ville provköra med detta först för att utvärdera om det skulle räcka med en ny original kylare eller om det behövde uppgraderas till alukylare med elfläktar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-260e79b9e564a2a2224b20b954368118.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-90c895367d3338ac1665c6b60d8ba787.jpg

Kylaren monterad med nymålade övre halvan av tunneln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b0eb5fae569651b18cc555aa3795eacd.jpg


Dags att dra nya kylrör till växellådan.

Första flänsen gjord.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e036d5e52ec644d791f7574a70340e3a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-215231a7ea36e2d7a9b1c3b7b1404375.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fba84d9630d7fa59e614538b056e5609.jpg

Grävde fram en bränslerörsklämma från högen med delar som jag sparat efter att ha rivit isär tre chassin nu.
Blästrade och målade klämman innan jag borrade ett hål i ramen på lämplig plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6688a833e3a51dc1cecc7c7f7155ef7a.jpg

Ville att det skulle följa ramen så nära som möjligt utan att ligga emot och skava.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-05cc95fd546be55210c8784182f0decf.jpg

Andra röret på gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3de1e6fb1860713c8fc56f2aedd2c6eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b034c3329c2cff4be6dd9d378974acb0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cddac944d720dfcbbf9814dd1417da32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-46652af42e0807472bde7323b0c826c3.jpg

Perfekt när man kan använda sig av sin arbetsplats för att leta fram speciella clips, hållare, skruvar m.m som är precis vad man letar efter 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-db3a459991c1e9f71cce9c74b39b9fef.jpg

Passade perfekt på svetsskarven på torpeden för att hålla upp kablaget säkert över avgasröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f02128fd8d949d3fd86f925516ba0a36.jpg


Med det klart så började jag kolla på hur jag skulle få till ett fäste för gasvajern samt kickdownvajern.

Började att kapa ner original fäste från TBI-insuget för att bygga om det så att det skulle passa Airgap-insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d1ae5f2b7e9958788868163c0e22ef35.jpg

Men sedan slog det mig att jag, i samband med USA beställningen av de övriga motordelarna till Impalan för några år sedan, i ett rent bra-att-ha- tänk hade klickat hem en monteringssats från FAST EFI (tanken var då att Impalan skulle få ett Fitech-system).
Började lyriskt rota bland lådorna på hyllan och fann det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-655f1e746d55c71e6dd5a11e1f1c4521.jpg

Passade rakt på. Valde dock att slipa fram lite mer frigång där gasreglaget roterar då det låg emot ytterst ytterst lite.
Men vem vill ha gashäng liksom 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3c635de833544bfa0121464f57845f3.jpg

Blev glatt överraskad när jag insåg att satsen innehöll alla tänkbara fästen för OEM-kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-95f0044d969f2c8b71e6e310185d5009.jpg

Inklusive gasvajern!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1f502e0b1ff6ae11069e6e33fbac7bf9.jpg

Bara att skruva ihop helt enkelt.
Härligt när ett sådant projekt som annars kan ta x antal timmar i fabrikation och mätningar bara faller på plats 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-04f985f3cfbf65c899979e1ce69f8b4e.jpg

Bränsletanken behövde sig också lite kärlek innan den kunde monteras officiellt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e02e6f08720f8de7cf8e1fda4ad54ee.jpg

Började med att riva ur armaturen och dela på den så att plåtlocket med rör kunde blästras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-16562ac44380d7cb5692e32b33c2618f.jpg

Påfyllningsröret förberett för blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-643df3d47fce091f19a8b80f389651dd.jpg

Samtliga delar blästrade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-78aacc41142c91905662a9e1c29954ff.jpg

Grundade i väntan på 2k högblank svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1948014c72b052185cd9588d0fd319cc.jpg

Därefter var det tankens tur. Rengjorde först med en nylonborste på skruvdragaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f2755ecbab7d4a646e9b91158f625674.jpg

Rotade sedan på färghyllan efter något som kunde vara lämpligt för att få upp "lystern" i plasten igen.
Hittade då någon burk som verkade vara en typ av föregångare till däckglans eller "Black Chrome", som man penslade på.
Skojar inte om burken var från tidigt 90-tal eller nåt men den var otroligt nog fortfarande flytande, och dessutom bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3ce71f20d9e21eb73f829f09beef8c84.jpg

Den undre sidan skulle dock visa sig vara ett riktigt skitjobb att få ren, då den hade fått rikligt med body från fabriken -92 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8ec485d7ab8a950cd88c01d64a821daf.jpg

Men efter några timmars uttröttande slipning 🥵 så var den äntligen klar för att målas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9156061c767a2ce0bf3702396bbf6e5c.jpg

Målad och klar för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b62fe55d4bb4cf75a15983b5cf3009da.jpg


Hade också länge funderat över vart jag ville montera displayen från Holley. Ville inte ha den på A-stolpen då en varvräknare också ska få plats i framtiden. Men ville inte heller ha den på rattstången då det ser tråkigt ut samt skymmer hastighetsmätaren.

Kom då på att tempmätaren på höger sida i mätarhuset blir överflödig då jag har både den mekaniska mätaren i mitten av panelen samt temp i självaste displayen. Provmonterade den och konstaterade att den satt bra där om man bara gjorde ett litet jack för kabeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-caf7599774890e763e389fca52545eb7.jpg

Blev faktisk helnöjd då den både smälter in med den svarta sargen runt mätartavlan, samt att den inte skymmer något.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a0ffdedb0ed1d8b8a098322d419847ff.jpg

Skulle jag dessutom ångra mig och vilja flytta på den så sitter den bara med dubbelhäftande tejp.
Alltså inga fula skruvhål i panelen om man skulle ta bort den (förutom det lilla jacket för kabeln, men det syns knappt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-212e50891164fb37aa625121339f2092.jpg

Med det sagt så får det räcka för idag.

God Jul på er!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
22 december 2023 · 175 Inlägg

MrHyde skrev:
Kul att det kommer igång igen!
Apropå det där fästet för gasvajer och bra-att-ha, där brukar jag säga är skillnaden mellan entusiaster och oinvigda, de oinvigda ser ett garage fullt med skräp medans entusiaster ser ett garage fullt av bra-att-ha grejer! lol

Ja i garaget finns det definitivt mycket bra-att-ha grejor. Problemet är bara att vi utöver garaget har mycket förvaringsplats...för mycket egentligen.
Vilket leder till att gränsen mellan bra-att-ha och faktiskt skräp lätt suddas ut 😅🤷‍♂️

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
7 januari · 175 Inlägg

Dags för en ny uppdatering!

Med oljerören till växellådan dragna så kunde jag gå vidare med att montera headers för att bygga nytt avgassystem.

Men först ville jag byta ut flänsen mot v-band istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-45e41d76d70bb9b64c424edf4adc1b6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cedf14ba5252e883511b730618ca82a8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9616e958bda061c74eea63fdbc567270.jpg

Sedan var det dags att linda allt i DEI avgasbandage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d204d9bab887ef5872c1a4c7652d7e01.jpg

Klart för montage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a925cf82fdda3a7429803dacef9dab04.jpg

Höger sida på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cef557882bf5bd084376ddaa1313477.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a5adb1fa5315e56a11c9b74ccc8d11e0.jpg

Vänster sida lindad och på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-14714a7130d7100066366276380bfb19.jpg

Dags för avgasbygge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c6d88195a8264f3726b74802474faed5.jpg

Problemet med dessa Capricer är att de är byggda för y-rör och sedan enkelt rör hela vägen bak.
Detta betyder att växellådsbalken inte har någon böj i sig på förarsidan för att tillgodose avgasröret.
Vilket betyder att grenröret pekar rakt in i balken..

Fram med kapen helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52cc85e294c70f4347c27c1792dc6312.jpg

Bitar av 5mm plåt urkapat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-79a229719c92ce46cdb8629891c30859.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-816004fd5b8ec2511b4db86b2eae6b05.jpg

En bit av 10mm plattjärn för att hålla ihop halvorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d720b4d062861b1f5461157c333161b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9f38f6bea4bfbeac6caf648376c26b20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-95d0e008042d93121b2d159b92c8117c.jpg

Behövde något att triangulera plåtarna på utsidan mot balken. Så tog den bortkapade delen av balken och delade den på snedden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1d55bc2e23eec7d83ba2bc6202ca153d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-60cc8f9a27d37e66fa9ab981fb0c9661.jpg

Ville även triangulera på insidan av hörnen då det blir en stor brytpunkt där med vikten av både växellådan och en del av motorn.
Så svetsade dit bitar av 10mm plattjärn och fyllde igen tomrummet med svets.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9fc4d5c5f5dfe5888bc15dc69afd77e0.jpg

Slutresultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-076b163f8062baa8b641cd2a7356da1b.jpg

Upptäckte dock vid återmontering att där var en hel del flex i den trots alla förstärkningar.
Så byggde på balken undertill och satte ett avtagbart plattjärn där (så att man kan få av avgassystemet vid behov) och då blev den styv och bra (that's what she said). I efterhand hade det nog varit lättare, snyggare och stabilare om man bara fällt in ett stort rör i balken istället 🤷‍♂️ jaja till nästa gång kanske.

Därefter var det bara till att ställa sig och kapa "pie cuts". Tyvärr har jag ingen riktig kapsåg för metall utan endast farsans gersåg för trä.
Hade därmed ingen klinga gjord för metall men hittade en för aluminium, close enough 🤷‍♂️

Med en såg som troligtvis arbetade på fel varvtal, med en klinga gjort för fel material, så fick jag i alla fall sågat mina "pie cuts".
Även om det skapade en hel del slagg och en massa extraarbete för att få rent och snyggt 🥴
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5a61b65efd6f0156b5890e6c171fdd8e.jpg

Så där 45 min senare 🥵
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5401a7d501af9b3568e1bb4b380ac3c8.jpg

Cutouts på förarsidan punktat på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3a5ae9ee02ad10c2bb4f9877ce129ac8.jpg

Helsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-585675222133b75d2c416e9a458da76b.jpg

Satsar alltid på att få avgassystemen så långt upp det bara går för att de förhoppningsvis inte ska slå i över farthinder eller liknande.
Dessutom hatar jag synliga avgasrör 😏
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9cd76ac0fb607058922009f03e679561.jpg

Höger sida på plats. Anledningen till ytterligare ett v-band direkt efter spjällen är för att jag planerat att montera v-band flänsar på kattarna också vilket gör det väldigt enkelt att skifta mellan avgasspjäll och kattar. Med tanke på att jag måste ha katalysatorer för besiktning samt att det högst troligtvis är underkänt med avgasspjäll så långt fram. Win-win med andra ord 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-47600e00e8d5ec6ae5754593e598b51d.jpg

En annan bucketlist-grej som jag länge velat göra är att bygga ett 3" dubbelt avgassystem med X-pipe. Så redan när planerna började smidas för det här projektet var detta en självklarhet!

Första halvan av X-et kapat och redo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-76b738a42d1cd817e9a47b46774c078d.jpg

2st 45or så har man ett finfint X 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6162988afe7edcdcf4f1735b4bf11de5.jpg

Punktat och testmonterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5c89af479b6d05ad16a276f0f99c2ae3.jpg

Spjällen helsvetsade, slipade, trycksatta för kontroll av läckage samt målade med värmebeständig färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-136ecba56a8c840987b1856c4a0f7f48.jpg

Likaså med x-pipe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-79ad56dd8a8d5484b2fe586931ec6dbc.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-20580834b5ef90186b97fb14ba58640e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-09ff69987d715d3473065af3aaaabd88.jpg

Dags för fler piecuts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-98ea0965f5ccdf2ef33ec8b8e8ec491a.jpg

Behövde ju även några ljuddämpare då tanken var att den skulle gå hyfsat tyst och bekvämt för de där längre sträckorna och pendlingarna när man vill vara lite mer mogen. Därmed de elektriska avgasspjällen för när man vill vara lite mer omogen och hetsa BMWs och Audis vid rödljusen 😅

Så efter mååånga timmars efterforskning och videotittande så slutade det med en uppsättning Flowmaster FlowFX.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4dc93d38146719611a61fdcdc02c1f47.jpg

Bakaxelkröken på vänster sida påbörjad. Problemet här var att handbromsvajern löper på den sidan, precis där avgasröret skulle upp.
Så grävde fram ytterligare en rörklämma från påsen med överblivna clips och skruvar och monterade den i samma bulthål som avgasfästet.
blev kanon och vajern är inte längre i farozonen av att smälta mot röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a0dc264e29b3df2f00e4eb749dfba589.jpg

Mycket trixande med placering av röret för att få det att gå fritt från axel, fjäder, dämpare och bärarmar samtidigt som jag ville hålla det borta från bränsletanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-76127fe59d596c2e8905ecc4651b71de.jpg

Svetsat och trycksatt för att kolla efter läckage.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-531621e21f3558b86c9d97e7c1c1e68e.jpg

Högra sidan punktat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2d61f0e4dfac4f0439600cdc834f8919.jpg

Helsvetsat och klart för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-65e9c607c40e7de3743e0f65a1f8f06c.jpg

På plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-da73d83b4647a990c54999f2c29d3bd1.jpg

Med det så håller jag kväll.

Ha de gott!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
14 april · 175 Inlägg

Hallåja!

Här har det varit dött länge! Men i verkligenheten har det snurrat på som vanligt så mycket framsteg sedan senaste uppdateringen.

Med avgassystemet ur vägen så fick det bli lite gott och blandat av diverse projekt.

Först började jag med att försöka få ihop fronten. Så förstärkningarna till framskärmarna behövde blästras och målas.
Men för att spara tid (och pengar) så valde jag att blästra dessa själv med vår portabla bläster.

Kan säga att det gick åt en rejäl mängd sand och rök som f*n gjorde det också 👀
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-51c35c73699bd0f9e47af1cd098a3510.jpg

Men fick bort den värsta rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f68d476cb041de622811f7ee3092ae3b.jpg

Grundade och klara för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bca9ad4e6e5afac3f50495904766195.jpg

All hårdvara för att montera fronten blästrad och grundad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1d7838431358d9f7110b982de61944d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f4faab1cbe26c2c09788167347c8906a.jpg

Huvlås och gångjärn klart för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52db7bf69b52748e461bf222a3f86437.jpg

Samlade ihop allt som var klart för lack och lade ut det så de fick upp temperaturen lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-92b48a2604342d91632fb996ec54cbeb.jpg

Lackat med 2k blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-68b0c3c521316285217d1ca2526fbec3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e51e0a0e61ba727aa9f6c7b0fcb72495.jpg

Övre fästena till kondensorn samt smådetaljer till växellänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3413a87bab3d2990057c38e5ac5cec7b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-70fe9ecfdc7e95f08024d47b3bdcf145.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-29c1abfc23611338a9dc92c54440631c.jpg

Ytan som syns i motorrummet blev lackad blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-042fdebb767156cdf95319032d92239f.jpg

Den övriga ytan blev sprayad med body.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c3ea7aaefb21a9893f9191f42052ca69.jpg

Växellänkaget ihopmonterat och monterat på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7eeec1c0353c6df9cf6ff17b4bcd9aee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-50ce0b0fa57db719c6e8d66fd81bcb9a.jpg

Gummikuddarna till de övre kondensorfästena rengjorda innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b090440c47da6dd1b88743fdaef926a6.jpg

Hjulhusen fick även ett lager med tjockflytande body då jag insåg att den tunnflytande inte skulle skydda tillräckligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7ac8b4f366f4c1089f28bc6f0474ea94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e9c67ff411d5be563d4c2ad1858f27ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1293c6184ea7415b0407bf25dcf983ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-94b557d217b30d022135607e77c37482.jpg

En liten överblick av framstegen hitintills. Kylaren på plats med fläktunneln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cf270352d25c14b923c824d1ce9c35f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bd91a854ef0aed912585f947c0ae3f2.jpg

Skulle montera den nya undre kylarslangen men insåg snabbt att den var lite för kort samt inte hade rätt böjar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4f5a288658bb000c18c7c86a80a37ed3.jpg

Såg fick rengöra och piffa upp den gamla som fortfarande var mjuk och fin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e3ff2eb80b8885d2804e6f6d563d8e52.jpg

Monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-18a02bdd911c6b5b6a92bc47746db2dd.jpg

Dags att få ihop det sista i bromssystemet.
Bromsrören mellan huvudbromscylindern och bromskraftfördelaren var fina men behövde lite kärlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-66ad9140e6e4b0acce57094a531b1d28.jpg

Rengjorda med nylonborste och polerade med polertrissa i pelarborren. Sedan klarlackade för att hålla sig fina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-47c244043008a1f4ed035382a2d81028.jpg

Provmonterat med den nya huvudbromscylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c17c58551138e559eb97bf0e4a53c9fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a81860a60992cfb7362eec1322c2a41d.jpg

Luftning på g.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-65ca1c75a1b7d105e7a26ee5e7b9f890.jpg

Huvudbromscylindern målad med gjutgärnsfärgen, för att inte rosta, och nya bromsrör dragna till ABS-enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-470f361f1113fce47b1be3ba6a58220b.jpg

Blev inte helt perfekt då det var väldigt trångt med de andra rören. Men det får duga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3f0ca32c6d579cf0c15001fa0cd908ea.jpg

Förstärkningarna provmonterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-41a40f51b53d78553845706495e60833.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e03951d21ec7da8b96a85314310dd2d.jpg

Höger framskärm hade lite rost så fick fixa det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-209331f93f5eb7f0d90c800729a436ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a9f97a601f0cb68e5542bd7db387f808.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f38a24665cc24ad768f08817d2e9b6b8.jpg

Fick hängt dit framskärmarna för att få en liten motivationsboost. Börjar likna en bil igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b445dec032a05289be484199df2f8976.jpg


Vet att jag säger det ofta men ska försöka att uppdatera oftare här i framtiden 😅

Tack och hej!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
18 april · 175 Inlägg

Tja!

Får väl teasa med ett litet videoklipp på när avgassystemet var ihop. Kommer en uppdatering kort framöver.

Enjoy!

https://www.garaget.org/video/157584

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang