Val av metod för att laga läckande glykolrör som går över avgasrör

Henrik_Je
9 februari 2023 · 22 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245487/245487-19a729644153ecb68b66c94740a20016.jpg

Hej

Re bil: Chrysler Voyager 2006

Har ett kylar/glykolrör som går till bakre delen av bilen.

Röret går över avgasröret. Glykolröret och avgasröret har vibrerat mot varandra och skapat en liten krater och nu ett hål där det läcker kylarvätska.

Nu är frågan hur jag ska laga?
Har googlar massa och sett alltifrån lösningar som kemisk metall, glasfiber tejp och klammrar. Är ute efter en billig lösning.

Kan inte svetsa, men är det så man lagar? Eller måsta man byta ut hela röret. Ingen billig historia då det är en amerikansk bil där det är svårt att få tag på reservdelar. 

Mvh,
Henrik

Senast redigerat av Henrik_Je (9 februari 2023)

JN1975
9 februari 2023 · 234 Inlägg

Är det till kupé-värme bak i bilen? Kanske går att ta bort röret/plugga där fram så att ingen vätska går bak?

Jag hade en gammal Cheva-van med separat AC/värmefläkt i bakre delen av bilen, där gick liknande rör ända bak till höger bakre hörn av skåpet.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Henrik_Je
9 februari 2023 · 22 Inlägg

Ja det är det, har övervägt att plugga igen värmen där bak. Det skulle lösa mitt AC-problem också. Har även en läcka bak för AC:n. Men är det omöjligt att hitta en snabb fix för det där hålet?

Oreggad Ruter Knekt
9 februari 2023 · 649 Inlägg

Skulle tro keramisk metall eller vulktejp kanske, fast vulktejp smälter nog av avgasröret & kem.metall är inte 100,
Bygger väl inte särskilt stort tryck så nåt gummiklädd rörklammer som är bred nog kanske. Men det är quickfix men billigt.
Lägga en svets på hålet bör ju vara det enklaste ja. Lär inte kosta många kronor att betala någon för ett sådant jobb.

Senast redigerat av Duvetdet (9 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Utmarks-Loke
9 februari 2023 · 5 836 Inlägg

Skulle inte försöka laga med tejp, kemisk metall eller liknande, det kommer inte hålla i längden. Möjligen om man plocka ner röret, trä på en slang som är lagom stor och sätta över skadan och sedan en slangklämma på varje sida.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2023 · 13 742 Inlägg

kanske fungerar med kemisk metall sen dela en slang och sätta över området där hålet är och på med slangklämma som täcker hålet..   
Men som sagt är jag lite tveksam över det hela.. jag skulle nog riva fram gas svetsen och lägga lite mässingslod och hårdlöda skadan..   det är nog det billigaste bästa alternativet.. om det nu fungerar på aluminium..   jag har använt det på något stålrör som hade hål och en kompis som är kyltekniker hjälpte mig att löda ihop det  han hade det i sin servicebuss.. det var ett servo rör.. så lite osäker om det fungerar på alu.. men det borde man kunna hitta info om ganska smidigt.

det var iallfall tätt och bra.

eller så finns det en grej som heter alutite på jula som ska fungera oförskämt bra vid relativt låg värme..   så det räcker med en gasoldriven källa..   

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … te-214010/


vi hade ett ac jobb  hos polaren med en husbil där det satt alu rör hela vägen bak till en bakre ac.. vi lagade det röret flera gånger och det bytte ställe varje j-vla gång  så 3:e försöket kapa vi av skiten och tigsvetsade igen rören helt..   men är det läcka pga skav så borde det vara lungt men har det börjat oxiderat så är det oftast bara en fix en kort stund sen börjar det på nästa ställe.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Henrik_Je
9 februari 2023 · 22 Inlägg

Den där alutite verkar ju som en bra och enkelt alternativ. Kan man se på bilden att det är ett aluminium rör? Känns som att det skulle täppa till hålet väldigt bra.

Tittade på den här videon och känner mig hoppfull:
https://youtu.be/aVa-cp-LX54

Åkte förbi mekonomen som ville kapa röret och sätta en slang emellan. Känns sisådär eftersom avgasröret ligger så nära.de ville iof sätta något värmeskydd av något slag. Sen ville de inte ge någon garanti, bara om de byter ut hela röret. Vilket jag inte kommer göra då det kommer kosta skjortan. Sen är det roligare att fixa själv.

Henrik_Je
9 februari 2023 · 22 Inlägg

Den här borde väll funka att svetsa med då:

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin … gLif_D_BwE

jaka54
9 februari 2023 · 5 727 Inlägg

Henrik_je  skojar!
Den där brännaren går det inte att svetsa med! Den kan man mjuklöda med eller möjligen hårdlöda, men att svetsa eller löda igen ett hål på ett så tunt rör, dessutom på plats under bilen skulle jag inte göra trots att jag har både MIG , Gas och Tig svets.
Nej! Kapa och trä över en tjock gummislang och bänd upp röret så att det inte tar i avgasröret. eller köp ett nytt rör!

torsen
9 februari 2023 · 7 236 Inlägg

Jag har lagat 16 mm alumniumrör till oljekylare på 2CV med en "klämskarv" som rörmokare använder till vattenledningsrör.
Bara att kapa röret och träda över "klämskarven" och dra åt.
Under förutsättning att att det finns till just din bil/rör.
JEEP, de amerikanska(inte FIAT), har också 16 mm aluminiumrör mellan automatväxellåda och oljekylare.
Eftersom både JEEP, de amerikanska, och Chrysler är MoPar-produkter så kanske även din bil har 16 mm rör?
Förmodligen enda likheten mellan 2CV och JEEP samt Mazda = 16 mm rör till oljekylare?

Henrik_Je
10 februari 2023 · 22 Inlägg

Det är ett 16 mm rör. Har du en länk till en sån klämskarv?

Så det är för tunt rör att laga med Alutite?

Kanske är bäst att köpa en dremel och kapa? Duger denna slang från biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … gJ8k_D_BwE

Funderar på att klippa till en packning (gummi) från biltema och sätta på en slangklämma som en provisorisk lösning. Är det galet?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000050531

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017978

Oreggad Ruter Knekt
10 februari 2023 · 649 Inlägg

Lär ju inte bli 100% bara med att pressa gummi mot men det är som sagt en snabb lösning längs vägen.

Billigare att köpa färdig gummiklädd klammer. Finns på biltema swedol m.m.

Tattarmeck, men vira gummiduken runt och limma så får du ju en slang runt den big_smile

Senast redigerat av Duvetdet (10 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
jaka54
10 februari 2023 · 5 727 Inlägg

För att eventuellt laga med Alutite fordras att man tar ner röret! Att löda direkt på plats funkar inte!

Henrik_Je
10 februari 2023 · 22 Inlägg

Tack bra att veta att man måste ta ner röret först, då ger jag mig inte på något dumt smile

Här hittade jag en gummiklädd klammer, går den att använda som en provisorisk lösning? Eller finns det någon bättre gummiklädd klammer man kan sätta på? Eller duger det med en gummibit och klammer. Vet att det är tattarmeck men om det funkar ett tag så är jag nöjd i detta fall.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat … 2000016460

Bilfirmorna tar ca. 3000kr för att kapa röret och fixa. Inte helt sugen på det. Eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala.

Vad skulle ni göra i min situation nu när vi har diskuterat lite olika vägar?

Oreggad Ruter Knekt
10 februari 2023 · 649 Inlägg

Den som vet den vet.

Men ja typ något sånt där borde ju funka fast tror det blir bättre press med slangklämma, möjlighet att omfamna gummi iaf.

Tattarmeck på vardagslyx är bra, så slipper man det vartefter wink men kylsystemet ligger väl på 1,2bar högst? Lär ju funka fint med lite teknik.

Jag skulle ta av röret och svets/löda samt förstärka med yttre hölje när det ändå är av avveckla problemet att att dem skaver mot varandra.

Senast redigerat av Duvetdet (10 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mew
10 februari 2023 · 2 160 Inlägg

"Snabbfix" i detta fallet är att kapa röret, sätta en armerad slangstump emellan och en slangklämma på varje sida. Viktigt att böja upp röret lite så slang/rör inte nuddar något annat. Det kommer hålla tätt och hålla länge om man ser till att det inte skaver mot något.

Att klämma fast packningsgummi utanpå lär inte hålla tätt speciellt bra tyvärr.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 742 Inlägg

jaka54 skrev:
För att eventuellt laga med Alutite fordras att man tar ner röret! Att löda direkt på plats funkar inte!

varfor inte   bara att tomma ur systemet gora rent allt ordenkligt sen kora pa...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
10 februari 2023 · 5 727 Inlägg

???? Förstår inte vad du menar! -Vadå köra på?
Så här skulle jag ha gjort (om jag nu inte ville byta ut röret)
1. Jag skulle kapa röret på plats.
2. Jag skulle åka till Hydroscand (eller en liknande firma som sysslar med hydraulik)  och bett dem fixa till en slang som håller för glykol.
3. Jag skulle trä på slangen och fästa den med två slangklämmor.
4. Jag skulle böja upp röret så att det inte ligger emot avgasröret.
Gör du på det här viset kommer det hålla hur länge som helst!

Senast redigerat av jaka54 (10 februari 2023)

torsen
10 februari 2023 · 7 236 Inlägg

Henrik_Je skrev:
Det är ett 16 mm rör. Har du en länk till en sån klämskarv?

Biltema röravskärare 19-1220 á 59:90.
ESSA.se Ermeto rak koppling 850101 0016 16 á190:-. Finns hos varje välsorterad järnhandel och VVS-firma.

Lyckat till med en proffsskarv!

Henrik_Je
10 februari 2023 · 22 Inlägg

torsen skrev:

Henrik_Je skrev:
Det är ett 16 mm rör. Har du en länk till en sån klämskarv?

Biltema röravskärare 19-1220 á 59:90.
ESSA.se Ermeto rak koppling 850101 0016 16 á190:-. Finns hos varje välsorterad järnhandel och VVS-firma.

Lyckat till med en proffsskarv!

känns som att det borde funka hur bra som helst, varför byta rör överhuvudtaget?
Men antar att man kapar röret och bara kopplar ihop. Fast det blir väl svårare än så när man väl försöker sig på det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang