Fartkamera motsatt körriktning

Rationalitet
18 februari 2023 · 2 Inlägg

Halloj!

Nu är det så att jag kan ha råkat klantat till mig lite. Var påväg till plugget här i veckan och hamnade bakom en seg gubbe som låg i 45-50 på en 70 landsväg och skapade kö. Vägen är krokig och jag tvingades ligga kvar bakom människan i cirka 20 minuter vilket resulterade i att jag garanterat skulle bli sen. Hittade till slut en raksträcka utan mötande trafik där jag tänkte köra om. Denna raksträcka har även fartkameror på båda sidor.

Ni kanske fattar var detta är påväg nu.

Jag låg kvar bakom människan tills vi åkte förbi fartkameran som var på vår sida av vägen och svängde sedan ut för att köra om. Gubben väljer då lite surt att börja gasa upp när vi ligger jämsides och jag trycker då på lite extra på gasen då fordonen bakom mig hade fyllt luckan som jag tidigare låg i. Detta resulterade i att jag drog förbi fartkameran som var riktad i motsatt riktning cirka 15-20 km/h för fort.

Så jag undrar nu om fartkameror tar bild bakifrån? Dvs om de fotograferar förare i motsatt riktning? Om de nu gör de, borde jag invänta mig en bot? Blir lite orolig då jag har ungefär 8 månader kvar på min prövotid dessutom.

Lucif3r
18 februari 2023 · 2 207 Inlägg

Nej det gör dom inte. Dessutom är det omöjligt att missa när dom fotar då blixten lyser mer är den skarpaste solen mitt på sommaren smile

uhlin
18 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Nej, de tar inte kort "bakåt" sen om du fastnat på nån riktad mot dig förändrar ju saken. Men som sagt.... Det skulle du märkt. Blixtrar till rejält. Tro mig, jag vet. "bara" 7 km för fort på rak tom väg.

granadadr
18 februari 2023 · 7 284 Inlägg

nej det måste dessutom vara en bra bild på ansiktet wink, och citerar alla andra här,, man missar INTE blixten, inte ens om du har solen i ögonen, min flickvän råkade se in i en blixtrande kamera,, det ångrade hon smile   jag skrattade MKT ,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Brådhis * Voff voff *
18 februari 2023 · 10 275 Inlägg

Rationalitet skrev:
Halloj!

Nu är det så att jag kan ha råkat klantat till mig lite. Var påväg till plugget här i veckan och hamnade bakom en seg gubbe som låg i 45-50 på en 70 landsväg och skapade kö. Vägen är krokig och jag tvingades ligga kvar bakom människan i cirka 20 minuter vilket resulterade i att jag garanterat skulle bli sen. Hittade till slut en raksträcka utan mötande trafik där jag tänkte köra om. Denna raksträcka har även fartkameror på båda sidor.

Ni kanske fattar var detta är påväg nu.

Jag låg kvar bakom människan tills vi åkte förbi fartkameran som var på vår sida av vägen och svängde sedan ut för att köra om. Gubben väljer då lite surt att börja gasa upp när vi ligger jämsides och jag trycker då på lite extra på gasen då fordonen bakom mig hade fyllt luckan som jag tidigare låg i. Detta resulterade i att jag drog förbi fartkameran som var riktad i motsatt riktning cirka 15-20 km/h för fort.

Så jag undrar nu om fartkameror tar bild bakifrån? Dvs om de fotograferar förare i motsatt riktning? Om de nu gör de, borde jag invänta mig en bot? Blir lite orolig då jag har ungefär 8 månader kvar på min prövotid dessutom.

Fotar ej i motsatt riktning och på en 70-väg får du bara böter för 15-20 km/h för fort, oavsett om du har prövotid eller ej.

Du får aldrig ett hårdare straff pga prövotid. Det är endast om ditt körkort blir återkallat som du måste ta om det, och det är samma regler för återkallandet oavsett om du har prövotid eller ej.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 februari 2023 · 7 230 Inlägg

Stämmer som alla ovan skrivit.
Men - polisens nya bilar, som ännu inte tagits i bruk, lär ha möjlighet att fota "bakåt" - dock ej ansikten ha ha ha!

granadadr
18 februari 2023 · 7 284 Inlägg

torsen skrev:
Stämmer som alla ovan skrivit.
Men - polisens nya bilar, som ännu inte tagits i bruk, lär ha möjlighet att fota "bakåt" - dock ej ansikten ha ha ha!

kan dem verkligen det? vet att det nya systemet kan ta hastighet på mötande bilar dock smile

Rationalitet
18 februari 2023 · 2 Inlägg

Tack så mycket för alla svar! Gått och stressat upp mig själv efter händelsen, särskilt gällande prövotiden. Nu kan jag slappna av lite! Märkte ingen blixt bakifrån men oroade mig så mycket att jag behövde fråga för att lugna nerverna, fick aldrig lära mig hur fartkameror i olika körriktningar fungerar. Är dessutom 200% säker på att jag inte blivit fotad av kameran innan som var riktad mot fronten av bilen då jag låg bakom gubben.

Noobnisse
18 februari 2023 · 181 Inlägg

Förmodligen ingen fara och dessutom är så vitt jag vet så att om du kört "bara" 15-20km/h för fort på en 70-sträcka så blir du inte av med kortet även om du har prövotid. Jag tror gränsen går vid 30km/h över tillåten hastighet för indraget kort men det har väl du bättre koll på, som precis tagit körkort wink

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2023 · 10 275 Inlägg

Noobnisse skrev:
Förmodligen ingen fara och dessutom är så vitt jag vet så att om du kört "bara" 15-20km/h för fort på en 70-sträcka så blir du inte av med kortet även om du har prövotid. Jag tror gränsen går vid 30km/h över tillåten hastighet för indraget kort men det har väl du bättre koll på, som precis tagit körkort wink

31 km/h över hastighetsgränsen... På 40-väg och uppåt. På 30-väg är det 21 km/h.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang