Hur smörjs en styrväxel?

Subtext
28 februari 2023 · 107 Inlägg

Jag har en Transit 330 - 08, som lider av diagnosen styrservooljaläckage och då det är en 4wd är det väldigt stökigt att byta de dåliga aluminiumrören. Jag tror också att servopumpen pajjat.
Om jag inte fyller på servoolja och kör bilen ca 20 mil tungstyrt, finns det då risk att styrväxeln pajjar pga för dålig smörjning?
( bilen behöver flyttas till en plats där man kan mecka med den och tänkte slippa bärga den)

uhlin
28 februari 2023 · 2 834 Inlägg

Nja.... Styrväxeln går inte sönder om du kör utan servooljan, den blir bara tungstyrd som du märkt.

Det som kan hända är som sagt att servopumpen kan ta skada om den går utan olja vilket du nog redan märkt då.

Går pumpen utan olja så finns även risk för den skär ihop.

Har de en egen separat rem som driver pumpen kan du lägga av den och köra till garaget, men driver den fler aggregat som generator, ev. Vattenpump mm så går ju inte det.

Subtext
28 februari 2023 · 107 Inlägg

Tack för det, då behöver jag inte vara orolig för styrväxeln iaf.
Men den kanske måste bytas ändå eftersom det verkar läcka där rören går in i styrväxeln.
Servopumpen är nog redan dålig, och jag ska enligt BDS verkstad skvätta i lite olja då och då.
Ligger på multirem tyvärr
Det läcker ca en liter på 10 -  15 mil fast beror ju på hur mycket man rattar
Alltså 200- 300 kr servoolja, så upp till 30 kr per mil smile Lika mycket som bränslekostnaden

Sen startar den bara med startgas (med glödningssäkringen borttagen) fast sen går den fint.

Senast redigerat av Subtext (28 februari 2023)

Lucif3r
28 februari 2023 · 2 208 Inlägg

Generellt är dom anliggande ytorna, dvs kuggarna på stången och rattaxeln, infettade. Servooljan går i egna kanaler och har inget med den funktionen att göra*.
Man brukar kunna få fram iaf hälften av kuggarna på stången om man rattar fullt höger(på vänsterstyrd bil med styrväxeln bakom spindlarna, tvärtom om styrväxeln sitter framför spindlarna), så man kan lägga på nytt/extra fett där. Styrledsdamasken behöver såklart demonteras för att se dom dock smile

Generellt brukar man inte behöva extra-smörja styrväxlarna dock, men det händer väl ibland att det kan underlätta.

Styrväxelhaveri pga. ikke-funktionabel servo behöver du inte oroa dig för.

*har man läckage i sjävla styrväxeln kan dock servooljan, förutom att läcka ut, leta sig in i fettet och förstöra det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang