Mazda 3 mps, Hur kan jag se ifall min bil är mappad eller chippad?

skogstokeninorr
4 mars 2023 · 1 Inlägg

Tjenare!

Jag har haft min Mazda 3 mps ett tag nu och jag älskar verkligen bilen, riktigt kul att köra och ser riktigt bra ut cool. Dock är jag lite orolig att någon har vart och lekt med ECUn och ändrat/mappat den. Finns det någonstans jag kan kolla upp detta? ex en licenserad Mazda-verkstad? I vanlig ordning har bilen haft några ägare men i stort ser och går den jättefint.

Bilen är i stort original som man kan se under huven, motorfästen, turbo, HPFP, kylning osv, inte ens insug. Avgasröret är det enda jag märkt är bytt. Ingen Accessport följde heller med bilen.

Jag tror att den är orörd men hade vart bra att få veta detta då jag förstått att mapparna ska passa delarna i motorn. Det som oroar mig är att det inte verkar vara en bilperson som haft bilen innan mig då det finns småsaker, ickemotor-relaterat, som ser amatörmässigt gjort ut. Samt att dessa bilar ofta uppgraderas på sätt och vis.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2023 · 17 486 Inlägg

En Mazdaverkstad kan ta en titt på bilens programvara så ser de.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janneutanb
4 mars 2023 · 7 271 Inlägg

Kör tex 80-150km/h och jämför tiden med vad en original gör.

Lucif3r
5 mars 2023 · 2 215 Inlägg

En så pass ny bil borde väl ha full can-bus och stödja live-data via OBDII-porten. Då kan man ju använda en app på telefonen, t ex torque, för att se bl.a. laddtryck. Alternativet till app+OBDII-port är såklart en vanlig klassisk laddtrycksmätare.

Sen jämnför man bara bilens faktiskta laddtryck mot vad modellen i fråga ska ladda orginal. Laddar den lika mycket/lite som den ska, så kan man vara relativt säker på att programvaran är orörd.

Laddtrycket är f.ö. något jag anser man alltid bör ha koll på - orginal eller ej. Det säger mycket om hur bilen mår då laddtrycket är bland det första som styrsystemet klipper när den upptäcker något fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang