Köra bil genom Europa - vad hade ni tänkt på?

Blanke
7 mars 2023 · 280 Inlägg

Har en resa inplanerad till Ungern, och planen var flygplan. Men nu kommer tanken, varför inte ta bilen?

Kommer kosta med bränsle och några avgifter ungefär 5000kr per skalle (sover i tält/bilen).

Men oron är just då bilen i sig.

Vad hade ni gjort i förväg för att försäkra er om att bilen kommer hålla ungefär 700 mil utspritt på två veckor? Och tror ni att en s60 med 14000 mil på nacken hade klarat av det här?

Har nyligen bytt ut kamrem, spännare löprullar, drivrem, kylarvätska, termostat, tändstift, olja, filter, bromsar, gasspjäll och massor med annat.

Vill också bara tillägga en anekdot där min farfar körde hela vägen till Kairo/Israel från Norrbotten med en Volvo 850 tur och retur, sa att det var nog bland det roligaste han gjort. Sedan körde han runt därnere i 6-12 månader till inom jobbet i samma bil!

xXSammy
7 mars 2023 · 6 566 Inlägg

Miltal är lite ointressant om allt är skött enligt serviceintervaller, precis vad som helst kan ju hända egentligen.
Gångerna innan jag tagit bilen utomlands så har jag sett över så vätskenivåer är korrekta samt lufttryck samt ha extra glödlampor i bilen.

Glöm inte blåa reg.pappret och miljödekal, förutsatt att du ska köra genom Tyskland
https://www.dekra-qualitymanagement.se/miljodekaler

De/Dem
Blanke
7 mars 2023 · 280 Inlägg

xXSammy skrev:
Miltal är lite ointressant om allt är skött enligt serviceintervaller, precis vad som helst kan ju hända egentligen.
Gångerna innan jag tagit bilen utomlands så har jag sett över så vätskenivåer är korrekta samt lufttryck samt ha extra glödlampor i bilen.

Glöm inte blåa reg.pappret och miljödekal, förutsatt att du ska köra genom Tyskland
https://www.dekra-qualitymanagement.se/miljodekaler

Ja juste, alla diverse märken osv som krävs.

All service på bilen är stämplad uppemot 10000 mil, därefter en service hemma av gamla ägaren och nu igen av mig då jag bytt allt ovanstående.

Kanske värt att gå igenom alla lager, styrled osv någon månad innan? Kolla efter glapp osv.

Min kompis från ungern berättade också att en verkstad därnere kostar ungefär 100-200kr i timman! Så om det blir totalkaos är det it så dyrt.

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2023 · 10 244 Inlägg

xXSammy skrev:
Miltal är lite ointressant om allt är skött enligt serviceintervaller, precis vad som helst kan ju hända egentligen.
Gångerna innan jag tagit bilen utomlands så har jag sett över så vätskenivåer är korrekta samt lufttryck samt ha extra glödlampor i bilen.

Glöm inte blåa reg.pappret och miljödekal, förutsatt att du ska köra genom Tyskland
https://www.dekra-qualitymanagement.se/miljodekaler

Miljödekalen behövs bara i vissa zoner i vissa städer, så har man inte tänkt köra in i stadskärnan i alla städer man besöker så klarar man sig fint.

Jag har varit i Tyskland 10+ gånger och aldrig köpt den där. Dom få gångerna jag kanske skulle "behövt" den har jag parkerat och gått sista kilometern. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 mars 2023 · 7 218 Inlägg

Bilen kommer klara det där galant, kolla oljan innan du kör bara smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
8 mars 2023 · 7 198 Inlägg

Har kört Mälardalen - Italien ett flertalgånger med olika bilar (Opel, Citroen och Volvo).
Kör man motorvägar utanför stadskärnor inga problem.
Utefter motorvägarna i regel gott om tank-/servicestationer för bilar.
I Tyskland FÅR du inte ha dubbdäck.
I Österrike och Schweitz MÅSTE du ha snökedjor - inte på - men med - tullen brukar kolla(men INTE att de passar bilen hahaha).
Om du kör den här årstiden.
Själv besökte jag Italien relativt regelbundet runt påsk förr och hälsade på och bodde hos släkten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Som nämnts så några extralampor och sen är det bara att dra iväg. I början när vi körde till Italien på somrarna var det med bilar som jag i dagens läge inte ens skulle våga åka 20 mil med big_smile

Har ni åkt bil så långt förr? Körning över alperna kräver en viss körstil och även på Autobahn råder lite andra regler än vad vi är vana vid. Om du nu skulle råka vara Novis?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
8 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Vissa länder kräver reflexväst i bilen, vissa länder kräver en uppsättning extra glödlampor, vissa länder kräver förstahjälpen-väska och vissa länder kräver att du har ett alkotest i bilen.

Det är dom saker jag kan komma på som kan ställa till det om man inte vet om dom.

Senast redigerat av Brådhis (8 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
8 mars 2023 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
I Österrike och Schweitz MÅSTE du ha snökedjor - inte på - men med - tullen brukar kolla(men INTE att de passar bilen hahaha).
Om du kör den här årstiden.

Detta är ändrat iaf i Österrike och gäller bara bussar/lastbilar över 3,5 ton. Under 3,5 ton kräver dubbfria vinterdäck. smile

Källa: https://www.austria.info/se/praktisk-in … m-koer-bil

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
9 mars 2023 · 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som nämnts så några extralampor och sen är det bara att dra iväg. I början när vi körde till Italien på somrarna var det med bilar som jag i dagens läge inte ens skulle våga åka 20 mil med big_smile

Har ni åkt bil så långt förr? Körning över alperna kräver en viss körstil och även på Autobahn råder lite andra regler än vad vi är vana vid. Om du nu skulle råka vara Novis?

Aldrig kört 700 mil, har däremot varit på en längre solo-resa från norra sverige till södra sverige och tillbaka. Var väl kanske en 200 mil där jag tog många avstick från den planerade rutten för att komma närmare bergen.

Att köra över alperna är inget måste, men jag har en föruppfattning att det måste vara helt otroligt att glida runt där. Jag tror att det jag kommer ha svårast med är körning i städer/på autobahn då jag inte är van vid mycket trafik.

Vad är det för typ av körstil som krävs i alperna? Lärde mig att köra bil långt innan körkortet på dåliga skogsvägar med rullgrus så om det är något i den stilen vill jag tro att jag har lite erfarenhet.

Har även kollat upp de olika kraven ni nämner. Som den gula västen, kedjor, glödlampor osv. Ska göra en inköpslista efter att rutten är satt i sten så jag vet exakt vilka länder jag ska åka igenom. Läste någonstans att brandsläckare till och med var ett krav i vissa av länderna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Klart ni ska över alperna! En upplevelse! Men på nervägen ska man hålla samma växel som upp. Kan inte ligga och bromsa sig ner för då har man inga bromsar kvar efter en stund...

På autobahn går det fort. Jävligt fort ibland. Viktigt med ena ögat i backspegeln och kunna flytta sig. Snabbt. Men mittenfilen i cirka 130 km/h så tuffar det på bra ändå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
9 mars 2023 · 181 Inlägg

Kanske finns något läsvärt här:
https://msverige.se/resa-med-bil/bila-u … -i-europa/

Kolla igenom din bilförsäkring och titta vad som gäller om bilen skulle gå sönder på någon grusväg i ungern.

Stream Statstjänsteman
9 mars 2023 · 125 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Klart ni ska över alperna! En upplevelse! Men på nervägen ska man hålla samma växel som upp. Kan inte ligga och bromsa sig ner för då har man inga bromsar kvar efter en stund...

På autobahn går det fort. Jävligt fort ibland. Viktigt med ena ögat i backspegeln och kunna flytta sig. Snabbt. Men mittenfilen i cirka 130 km/h så tuffar det på bra ändå.

Instämmer med allt som du beskriver. Även i 200 km/h kan man vara en snigel i vänsterfilen :-)

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Blanke
19 mars 2023 · 280 Inlägg

Noobnisse skrev:
Kanske finns något läsvärt här:
https://msverige.se/resa-med-bil/bila-u … -i-europa/

Kolla igenom din bilförsäkring och titta vad som gäller om bilen skulle gå sönder på någon grusväg i ungern.

Vår plan om något skulle gå sönder är väl att i första hand försöka reparera på plats. Kommer ha med mig en verktygslåda. I andra hand så ska han jag åker med försöka hitta någon verkstad i närheten. Han pratar flytande ungerska och tydligen kostar det runt 100-200kr timman i en auktoriserad verkstad därnere.

Men funderar på om man ska skriva teckna någon helförsäkring innan då jag bara kör runt med trafik annars.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Blanke skrev:

Noobnisse skrev:
Kanske finns något läsvärt här:
https://msverige.se/resa-med-bil/bila-u … -i-europa/

Kolla igenom din bilförsäkring och titta vad som gäller om bilen skulle gå sönder på någon grusväg i ungern.

Vår plan om något skulle gå sönder är väl att i första hand försöka reparera på plats. Kommer ha med mig en verktygslåda. I andra hand så ska han jag åker med försöka hitta någon verkstad i närheten. Han pratar flytande ungerska och tydligen kostar det runt 100-200kr timman i en auktoriserad verkstad därnere.

Men funderar på om man ska skriva teckna någon helförsäkring innan då jag bara kör runt med trafik annars.

Kan ju vara bra om bilen lägger av och ni ska ta er hem... Vissa länder kräver grönt kort! Vet inte vilka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Bilkamera kan vara bra, men tejpa över linsen i Österrike
helförsäkring kanske är överdrivet om bilen inte är värd så mycket, överväg att dumpa den vid större haveri och ta med skyltarna, men en väl igenomtänkt halvförsäkring som ta medparen av kostnaderna vid haveri, sjukdom, smittspridning eller något annat oförsedd händelse och inte minst och sist en reseförsäkring, vanligen ingår i hemförsäkring

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Blanke
27 mars 2023 · 280 Inlägg

spillolja skrev:
Bilkamera kan vara bra, men tejpa över linsen i Österrike
helförsäkring kanske är överdrivet om bilen inte är värd så mycket, överväg att dumpa den vid större haveri och ta med skyltarna, men en väl igenomtänkt halvförsäkring som ta medparen av kostnaderna vid haveri, sjukdom, smittspridning eller något annat oförsedd händelse och inte minst och sist en reseförsäkring, vanligen ingår i hemförsäkring

Med dagens volvo-priser så verkar min lågmilade s60 vara värt hyfsat mycket. Så att dumpa den är nog inte ett alternativ.

Har dock uppmärksammat ett eventuellt problem inför resan! Bromsarna! Väldigt lätta vibrationer (skev bromsskiva) och svampiga bromsar i överlag. Skivorna orkar jag inte byta då jag nyss installerat nya klossar, men slangarna där fram ska nog bytas. Ser ut som att det läcker ut en eller två droppar 1cm från bromsoket på båda sidorna, kan vara värt att fixa inför autobahn.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2023 · 17 380 Inlägg

Blanke skrev:

spillolja skrev:
Bilkamera kan vara bra, men tejpa över linsen i Österrike
helförsäkring kanske är överdrivet om bilen inte är värd så mycket, överväg att dumpa den vid större haveri och ta med skyltarna, men en väl igenomtänkt halvförsäkring som ta medparen av kostnaderna vid haveri, sjukdom, smittspridning eller något annat oförsedd händelse och inte minst och sist en reseförsäkring, vanligen ingår i hemförsäkring

Med dagens volvo-priser så verkar min lågmilade s60 vara värt hyfsat mycket. Så att dumpa den är nog inte ett alternativ.

Har dock uppmärksammat ett eventuellt problem inför resan! Bromsarna! Väldigt lätta vibrationer (skev bromsskiva) och svampiga bromsar i överlag. Skivorna orkar jag inte byta då jag nyss installerat nya klossar, men slangarna där fram ska nog bytas. Ser ut som att det läcker ut en eller två droppar 1cm från bromsoket på båda sidorna, kan vara värt att fixa inför autobahn.

Ja, de lär ju inte bli bättre... Räkna med att det kan bli några panikbromsningar med. Rätt kul om de fungerar då! lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
27 mars 2023 · 10 244 Inlägg

Blanke skrev:

spillolja skrev:
Bilkamera kan vara bra, men tejpa över linsen i Österrike
helförsäkring kanske är överdrivet om bilen inte är värd så mycket, överväg att dumpa den vid större haveri och ta med skyltarna, men en väl igenomtänkt halvförsäkring som ta medparen av kostnaderna vid haveri, sjukdom, smittspridning eller något annat oförsedd händelse och inte minst och sist en reseförsäkring, vanligen ingår i hemförsäkring

Med dagens volvo-priser så verkar min lågmilade s60 vara värt hyfsat mycket. Så att dumpa den är nog inte ett alternativ.

Har dock uppmärksammat ett eventuellt problem inför resan! Bromsarna! Väldigt lätta vibrationer (skev bromsskiva) och svampiga bromsar i överlag. Skivorna orkar jag inte byta då jag nyss installerat nya klossar, men slangarna där fram ska nog bytas. Ser ut som att det läcker ut en eller två droppar 1cm från bromsoket på båda sidorna, kan vara värt att fixa inför autobahn.

Om det läcker bromsvätska lär du fixa det så snart det bara går. Risken att läckan plötsligt blir större och pedalen mer eller mindre går i golvet är STOR. Kör inte med bilen innan du åtgärdat detta!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
28 mars 2023 · 280 Inlägg

Brådhis skrev:

Blanke skrev:

spillolja skrev:
Bilkamera kan vara bra, men tejpa över linsen i Österrike
helförsäkring kanske är överdrivet om bilen inte är värd så mycket, överväg att dumpa den vid större haveri och ta med skyltarna, men en väl igenomtänkt halvförsäkring som ta medparen av kostnaderna vid haveri, sjukdom, smittspridning eller något annat oförsedd händelse och inte minst och sist en reseförsäkring, vanligen ingår i hemförsäkring

Med dagens volvo-priser så verkar min lågmilade s60 vara värt hyfsat mycket. Så att dumpa den är nog inte ett alternativ.

Har dock uppmärksammat ett eventuellt problem inför resan! Bromsarna! Väldigt lätta vibrationer (skev bromsskiva) och svampiga bromsar i överlag. Skivorna orkar jag inte byta då jag nyss installerat nya klossar, men slangarna där fram ska nog bytas. Ser ut som att det läcker ut en eller två droppar 1cm från bromsoket på båda sidorna, kan vara värt att fixa inför autobahn.

Om det läcker bromsvätska lär du fixa det så snart det bara går. Risken att läckan plötsligt blir större och pedalen mer eller mindre går i golvet är STOR. Kör inte med bilen innan du åtgärdat detta!

Jo det är sant, men har faktiskt inte sett att det droppat. Är mer som att vid något tillfälle har det droppat och sedan torkat upp. Har ju kört med bilen många bil sen jag upptäckte det och verkar vara okej. Prövat att pumpa pedalen när den är av och den blir riktigt stum, sedan när jag startar så sjunker den och bromsar som den ska. Är just att om jag jämför mot S80n så känns det som att den tar lite längre ned. Ska nog lämna in den på volvo så får dom fixa det innan avfärd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang