trubbelturbo skrev:
Jag tycker att det är rätt underligt att det ens finns två olika körkort. Även om man genomför hela sin utbildning och uppkörning med automatare så är det ju ingen raketforskning att lära sig använda koppling och växelspak om man skulle vilja/behöva köra en sådan i framtiden.
Jag själv tog "riktigt" B-körkort med manuell växellåda. Och senare CE-körkort körandes i en Volvo dragbil+trailer med i-shift växellåda. Trots att jag aldrig kört en lastbil med manuell växellåda och aldrig ens provat att backa med bil och släp så finns det inga hinder för mig att sätta mig och köra i en sådan kombination. Det kan jag tycka är konstiga regler.
man lägger sånt fokus på miljötrams när man tar körkort för bil.. derför blir dessa begräsningar extra viktigt.. enligt mig så klarar man inte köra en manuell bil och inte har några funktions hinder som avsaknaden av ett eller flera ben eller armar så ska man nog inte köra bil i huvudtaget. för då besitter man inte möjligheten att klara göra rätt riskbedömning i trafiken om man inte kan göra flera saker samtidigt

med bussar får man begränsingar beronde på vad man kör upp med.. idag går det istort sätt inte att köpa en manuell buss tyvärr.
men vet att när jag tog mitt körkort för buss var nästan alla bussar manuella. med få undantag.
jag tog för manuellt men alla stadsbusschafförer som fick körkortet för att dom behövede folk som körde buss har alla begränsingar och får bara köra automat.
Man var helt död som beställningstrafik chafför med automat begränsing på körkortet.
ingen anställde en person med den begränsningen.
hade faktist nöjet igår att köra buss igår som var manuell.. det här inte till vanligheten. även om det bara var en liten 5tons Ford Transit så är det ju helt underbart att bestämma över bussen själv. istället för att alltid fundera på när skrotet ska växla. för det gör dom aldrig när man vill men alltid när man inte vill
på våra merceders bussar så törs man aldrig rulla sakta vid en korsning och se att det är fritt och då klippa ner gaspedalen. för 7 av 10gånger så blir det totalt paus inget händer.. derför jag är extra anti automat. dom är helt enkelt stendumma. även om den är byggd 2021