Mossan1 skrev:
Helt klart är att det inte finns någon diagnos på vad som är fel.
Bara vilda gissningar.
Det är inte säkert att det är olja i avgasröret. Långt ifrån. Sotvatten känns också lite fett. Om det bokstavligen rann olja ur avgasröret som på bilden skulle den blåröka så du inte såg vägen bakom i backspegeln.
Det enda vettiga tips som framkommit som är relativt enkelt även för ganska okunnig är ett kompprov.
Viktigt vid sådana är att bilen inte skall starta. Ta därför ur samtliga tändstift. Spar på batteri och startmotor också.
Man ska också ha full gas när motorn dras runt under kompprov.
Exakt vad för kilo den visar är mindre viktigt. Det som är intressant på riktigt är skillnanden mellan alla cyl. Om tex en är avsevärt lägre = problem med den.
Ang byta spridare, visst, det kan vara spridaren som gör att den går på 3. Framför allt när tänddelarna är bytta.
Kablaget till tänddelarna är möjligt också. Även till spridaren givetvis.
Men det kan också vara låg komp på cyl 3. (P0303= cyl 3)
Så att bara lämna till en verkstad nu med ordern "Byt spridaren till cyl nr3" är en riktigt dyr gamble utan en vidare felsökning som motiverar.