Passat 2010 - p0303 cylinder misfire

Mossan1
24 mars 2023 · 2 751 Inlägg

rqx skrev:

Hybrid_ skrev:
Oj jävlar! Den maskinen är sopslut.

Menar du att det inte är lönt att reparera den?

Omöjligt för alla att svara på via forum där man inte vet mer om bilen än vad som skrivits här.
Ingen vet vad felet är heller.

Är det olja, så det inte är kondensvatten blandat med sot? (Vilket är normalt)

jaka54
24 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Som jag sagt tidigare så kolla kompressionen, det är lätt att göra. Då får du besked om motorn är något att ha eller om den måste bytas. Det kan ju vara så att en eller flera kolvringar har gått sönder.

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
Som jag sagt tidigare så kolla kompressionen, det är lätt att göra. Då får du besked om motorn är något att ha eller om den måste bytas. Det kan ju vara så att en eller flera kolvringar har gått sönder.

Går det isåfall inte att laga motorn istället för att byta 😊

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:

rqx skrev:

Hybrid_ skrev:
Oj jävlar! Den maskinen är sopslut.

Menar du att det inte är lönt att reparera den?

Omöjligt för alla att svara på via forum där man inte vet mer om bilen än vad som skrivits här.
Ingen vet vad felet är heller.


Är det olja, så det inte är kondensvatten blandat med sot? (Vilket är normalt)

Vet ej,men kändes lite fett.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2023 · 17 376 Inlägg

Det såg ju ut som det mer eller mindre rann olja ur avgasröret. Kanske TS ska ta ut bilen på en tur och köra som en vettvilling och se om den går bättre sen (Tanken är att blåsa ur maskin)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
24 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Visst kan man byta kolvringar istället för att byta hela motorn...frågan är bara vad ägaren har för kunskaper när det gäller att meka med motorer.

rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
Visst kan man byta kolvringar istället för att byta hela motorn...frågan är bara vad ägaren har för kunskaper när det gäller att meka med motorer.

Jag lämnar in den för större reperation. Min tanke nu är att om det är något lättare så kan jag testa byta själv först. Kablar, små detaljer, kanske utesluta något etc

it_mutt Avstängd
24 mars 2023 · 10 388 Inlägg

Mossan1 skrev:

Mossan1 skrev:
VAG menar att man ska acceptera hela 1lit/100mil och bara det är åt HE.
Här nästan dubbla.

Fel av mig.
Är det ändå inte 1lit /300mil som VAG menar man ska acceptera?

Vilket även det är mycket.
= Påfyllning 5lit mellan oljebyten. (Om var 1500mil)  I motor som tar typ 4.5lit eller så.....

Nej VAG, precis som ex.vis Renault säger att max 0.5L/100mil är ok. Precis som simlar redan skrivit.

----------------------------------------------------------------------------


Till TS;

Inte så "enkelt" att du har en spridare, förslagsvis cyl 3, som är kass. Ohyggligt vanligt.

Bytte nyss själv på "samma motor", inte min bil dock.
Samma fenomen som för din del, ner till att det rann "olja" (som inte är var olja utan bensin blandat med sot) ur avgasrören.
Bilen i fråga hade rullat ~19000 mil...

Varför det blir så vid dåliga spridare är en av två saker; slitage, eller igensatta spridare. Med det sistnämna blir det då strålar med soppa istället för en dimma, bilen tänder inte på det, och det följer med ut i avgasröret.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/83/wzw2uzsot1e4tepoyku6wzl8.jpg

Senast redigerat av it_mutt (24 mars 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rqx
24 mars 2023 · 27 Inlägg

it_mutt skrev:

Mossan1 skrev:

Mossan1 skrev:
VAG menar att man ska acceptera hela 1lit/100mil och bara det är åt HE.
Här nästan dubbla.

Fel av mig.
Är det ändå inte 1lit /300mil som VAG menar man ska acceptera?

Vilket även det är mycket.
= Påfyllning 5lit mellan oljebyten. (Om var 1500mil)  I motor som tar typ 4.5lit eller så.....

Nej VAG, precis som ex.vis Renault säger att max 0.5L/100mil är ok. Precis som simlar redan skrivit.

----------------------------------------------------------------------------


Till TS;

Inte så "enkelt" att du har en spridare, förslagsvis cyl 3, som är kass. Ohyggligt vanligt.

Bytte nyss själv på "samma motor", inte min bil dock.
Samma fenomen som för din del, ner till att det rann "olja" (som inte är var olja utan bensin blandat med sot) ur avgasrören.
Bilen i fråga hade rullat ~19000 mil...

Varför det blir så vid dåliga spridare är en av två saker; slitage, eller igensatta spridare. Med det sistnämna blir det då strålar med soppa istället för en dimma, bilen tänder inte på det, och det följer med ut i avgasröret.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/83 … u6wzl8.jpg

Är det något man själv kan byta?

it_mutt Avstängd
24 mars 2023 · 10 388 Inlägg

rqx skrev:

it_mutt skrev:

Mossan1 skrev:

Fel av mig.
Är det ändå inte 1lit /300mil som VAG menar man ska acceptera?

Vilket även det är mycket.
= Påfyllning 5lit mellan oljebyten. (Om var 1500mil)  I motor som tar typ 4.5lit eller så.....

Nej VAG, precis som ex.vis Renault säger att max 0.5L/100mil är ok. Precis som simlar redan skrivit.

----------------------------------------------------------------------------


Till TS;

Inte så "enkelt" att du har en spridare, förslagsvis cyl 3, som är kass. Ohyggligt vanligt.

Bytte nyss själv på "samma motor", inte min bil dock.
Samma fenomen som för din del, ner till att det rann "olja" (som inte är var olja utan bensin blandat med sot) ur avgasrören.
Bilen i fråga hade rullat ~19000 mil...

Varför det blir så vid dåliga spridare är en av två saker; slitage, eller igensatta spridare. Med det sistnämna blir det då strålar med soppa istället för en dimma, bilen tänder inte på det, och det följer med ut i avgasröret.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/83 … u6wzl8.jpg

Är det något man själv kan byta?

Kan och kan. Jag gjorde ju det. Men det är väl inte riktigt på "göra service själv"-nivå. Det är egentligen inte vidare svårt, det är bara mycket skruvande för att "komma fram till" spridaren och kunna byta den.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rqx
25 mars 2023 · 27 Inlägg

it_mutt skrev:

rqx skrev:

it_mutt skrev:

Nej VAG, precis som ex.vis Renault säger att max 0.5L/100mil är ok. Precis som simlar redan skrivit.

----------------------------------------------------------------------------


Till TS;

Inte så "enkelt" att du har en spridare, förslagsvis cyl 3, som är kass. Ohyggligt vanligt.

Bytte nyss själv på "samma motor", inte min bil dock.
Samma fenomen som för din del, ner till att det rann "olja" (som inte är var olja utan bensin blandat med sot) ur avgasrören.
Bilen i fråga hade rullat ~19000 mil...

Varför det blir så vid dåliga spridare är en av två saker; slitage, eller igensatta spridare. Med det sistnämna blir det då strålar med soppa istället för en dimma, bilen tänder inte på det, och det följer med ut i avgasröret.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/83 … u6wzl8.jpg

Är det något man själv kan byta?

Kan och kan. Jag gjorde ju det. Men det är väl inte riktigt på "göra service själv"-nivå. Det är egentligen inte vidare svårt, det är bara mycket skruvande för att "komma fram till" spridaren och kunna byta den.

Finns det spränkskiss eller instruktion för hur man gör? Har svårt att googla fram 😊

rqx
25 mars 2023 · 27 Inlägg

Hittade en instruktionsvideo, det är som du säger inte helt DIY. Lämnar nog över det till verkstad, så jag inte förstör mer. Men med vetskapen att det kan vara spridaren, söker man på spridare så får man upp en del som upplever samma problem som jag.

Mossan1
25 mars 2023 · 2 751 Inlägg

Helt klart är att det inte finns någon diagnos på vad som är fel.
Bara vilda gissningar.

Det är inte säkert att det är olja i avgasröret. Långt ifrån. Sotvatten känns också lite fett.  Om det bokstavligen rann olja ur avgasröret som på bilden skulle den blåröka så du inte såg vägen bakom i backspegeln.

Det enda vettiga tips som framkommit som är relativt enkelt även för ganska okunnig är ett kompprov.

Viktigt vid sådana är att bilen inte skall starta.  Ta därför ur samtliga tändstift. Spar på batteri och startmotor också.
Man ska också ha full gas när motorn dras runt under kompprov.
Exakt vad för kilo den visar är mindre viktigt. Det som är intressant på riktigt är skillnanden mellan alla cyl. Om tex en är avsevärt lägre = problem med den.

Ang byta spridare,  visst, det kan vara spridaren som gör att den går på 3. Framför allt när tänddelarna är bytta.

Kablaget till tänddelarna är möjligt också. Även till spridaren givetvis.
Men det kan också vara låg komp på cyl 3. (P0303= cyl 3)

Så att bara lämna till en verkstad nu med ordern "Byt spridaren till cyl nr3" är en riktigt dyr gamble utan en vidare felsökning som motiverar.

Senast redigerat av Mossan1 (25 mars 2023)

rqx
25 mars 2023 · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Helt klart är att det inte finns någon diagnos på vad som är fel.
Bara vilda gissningar.

Det är inte säkert att det är olja i avgasröret. Långt ifrån. Sotvatten känns också lite fett.  Om det bokstavligen rann olja ur avgasröret som på bilden skulle den blåröka så du inte såg vägen bakom i backspegeln.

Det enda vettiga tips som framkommit som är relativt enkelt även för ganska okunnig är ett kompprov.

Viktigt vid sådana är att bilen inte skall starta.  Ta därför ur samtliga tändstift. Spar på batteri och startmotor också.
Man ska också ha full gas när motorn dras runt under kompprov.
Exakt vad för kilo den visar är mindre viktigt. Det som är intressant på riktigt är skillnanden mellan alla cyl. Om tex en är avsevärt lägre = problem med den.

Ang byta spridare,  visst, det kan vara spridaren som gör att den går på 3. Framför allt när tänddelarna är bytta.

Kablaget till tänddelarna är möjligt också. Även till spridaren givetvis.
Men det kan också vara låg komp på cyl 3. (P0303= cyl 3)

Så att bara lämna till en verkstad nu med ordern "Byt spridaren till cyl nr3" är en riktigt dyr gamble utan en vidare felsökning som motiverar.

Tack för input! Såklart får dom själv göra en felsökning men alltis bra att kunna diskutera samt veta lite mer 👍

rqx
25 mars 2023 · 27 Inlägg

Jag kontrollerade oljan och ddt var svårt att avläsa, så jag kan ju ha överfyllt oljan. Kan det leda till dessa problem?

Vid kompressionstest, måste jag stänga av bränsletillförseln?

Senast redigerat av rqx (25 mars 2023)

spillolja
25 mars 2023 · 4 014 Inlägg

Inte mäste men rekommenderas, tag ur säkringen till den tankmonterande pumpen

jag hade gjort följande om det varit min bil
WD40 eller 5-56 i varje cylinder, låt dra något dygn
rengort sridarventilerna med ultraljud

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
25 mars 2023 · 5 680 Inlägg

Jag säger det igen! Kompressionstesta motorn! Det är ju så j...enkelt att göra och kostar inte skjortan!
Bara skruva ur alla stiften, skruva i kompressionstestaren (se bifogad länk till Biltemas nedan) och "starta" (alltså frid runt tändningsnycken och ge full gas. Sen går du ut och kollar värdet på mätaren.
Det är viktigt att värdena på samtliga fyra cylindrar är jämna.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … re-2000016

rqx
25 mars 2023 · 27 Inlägg

Tänkte införskaffa mig en på måndag 👍

Mossan1
25 mars 2023 · 2 751 Inlägg

rqx skrev:
Vid kompressionstest, måste jag stänga av bränsletillförseln?

Nej. 
Eftersom alla tändstift är ur startar den verkligen inte, och det lilla bränslet ångar ur när stiften är borta.
Dra säkringen till pumpen skadar väl inte om den är lätt åtkommlig.
Men så har jag aldrig gjort. Inte behövat. Man kör bara typ 3sek/ cyl = Till den inte stiger längre.   
Medhjälpare som kör startmotorn är en enorm fördel.

Jesper328
25 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Man håller ju full gas vid kompressionsprov.
Håller man full gas när man startar motorn så brukar motorstyrdonet deaktivera spridarna, således behöver man ej jacka ur spridarna. smile

Sen tänker jag inte säga att det funkar så på alla bilar, för det vet jag absolut inte om det gör.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang