Byta bara högtalare?

Pluto83
24 mars 2023 · 5 Inlägg

Tanken är att byta högtalare , senare stereon.
Kommer man märka någon större skillnad på bara byta högtalare till att börja med eller bör jag byta stereon först?

Visst kan man byta båda samtidigt, men vill ta det lite pö om pö än lägga ut alla slantar i ett svep.
Skulle bytt rubbet i ett svep, men skatteslantarna va lägre än väntat.

Pontus446
24 mars 2023 · 24 Inlägg

Jag är inte världsbäst på ljud men jag vet att byta stereo till orginalljudet i bilen kan göra stor skillnad. Om du väljer en stereo med högre watt till orginalhögtalarna kan det bli bättre än om du skulle byta bara högtalare.

Lucif3r
25 mars 2023 · 2 183 Inlägg

Beror ju helt på vad som sitter där nu, och vad som ska i.
Ett konkret exempel är skräpet 7/940 har, där blir det ett lyft i ljudet av att ersätta dom med 2 papp-trattar. I t ex en V70 97-00 blir skillnanden, om någon, minimal då orginalhögtalarna är så pass bra. I bilar med liknande högtalare lär man allt upp i prisklass på nya högtalare OCH ett slutsteg för att det ska vara värt att ens byta ut högtalarna.
Huvudenheter lämnar inte mycket effekt, så i den bemärkelsen blir det sällan någon förbättring. Det huvudenheter generellt har är dock bättre ljudprocessorer och mer inställningar att fippla med, vilket kan ge intrycket att ljudet blir bättre.

Men som sagt, allt beror på vad som sitter där nu...

Pluto83
26 mars 2023 · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror ju helt på vad som sitter där nu, och vad som ska i.
Ett konkret exempel är skräpet 7/940 har, där blir det ett lyft i ljudet av att ersätta dom med 2 papp-trattar. I t ex en V70 97-00 blir skillnanden, om någon, minimal då orginalhögtalarna är så pass bra. I bilar med liknande högtalare lär man allt upp i prisklass på nya högtalare OCH ett slutsteg för att det ska vara värt att ens byta ut högtalarna.
Huvudenheter lämnar inte mycket effekt, så i den bemärkelsen blir det sällan någon förbättring. Det huvudenheter generellt har är dock bättre ljudprocessorer och mer inställningar att fippla med, vilket kan ge intrycket att ljudet blir bättre.

Men som sagt, allt beror på vad som sitter där nu...

Det är orginal högtalarna.
Men funderar isåfall börja med högtalarna så får man väl hoppas att dom ger något
Då jag tycker dom ger väldigt blankt ljud.

Blir huvudenhet sen då.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2023 · 13 673 Inlägg

orginal högtalare är sällan det stora problemet..
det är huvudenheten som saknar effekt som gör att det låter helt dött.. 

det här är min Audi a2 med orginal högtalare+baslåda.  inspelat med telfonen bara.. men lyssna med ett par hörlurar så inser du rätt snabbt att även orginal framsystem klarar betydligt mycket mer än vad man kan drömma om.. bara man ger dom rätt förutsättning.
kör med en Alpine IDE-178BT aktiverad dsp  delat framsystemet vid 80hz   ganska moderat baslåda med 2st Pionner 12or och ett dls ra10 steg på 780watt gjort för att lyssna på inte att spela högt. 
https://youtu.be/Zw_wJtZ36iw

numera är dock Alpine enheten utbytt mot en Pioneer MVH-S520Bt   tycker den har lite bättre delningsfilter och blev inte så död i basen som oftast bara fungerade bra på full mutter...  eller på lågvolym där basen istället var för hög till resten väldigt dålig balanserad helt enkelt.


ska dock testa med ett litet dls steg jag har ligger och se om det inte kan bli ännu bättre.  har allt fördraget för framsystem redan.

Senast redigerat av Growe (26 mars 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Koster
8 april 2023 · 108 Inlägg

Att bara byta högtalare kommer inte att ge särskilt mycket skillnad alls just pga att enbart huvudenheten inte klarar av att ge mer än 12-15w ut med ren signal, och med en massa distorsion låter högtalare som kostar 5000kr lika jävligt som de för 199kr.

Hertz DCX serie är tänkta att användas med endast effekten i huvudenheten och är otroligt lättdrivna pga det (billiga dessutom), skulle inte tänka på att gå högre än så om du inte även ämnar att uppgradera med slutsteg senare. Tvärt emot vad många tror så kommer dyra och mer tungdrivna högtalare som får för lite effekt att låta sämre än fabrikshögtalarna eller andra lättdrivna diton.

Senast redigerat av Koster (8 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang