2552
Sök

Ett riktig bakslag för oss som vill köra på kolväte

4 081 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#1
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 839 Inlägg
28 mars 2023
#2
Jag tror definitivt inte sista ordet är sagt i denna fråga.  Det är alldeles för kort tid att sluta sälja bensin och dieselbilar även om de som rullar nu och släpps 2034 går ett tag.

Sen kommer ju priset på bensin och dieselbilar skjuta i höjden 2035 om nu inte de lägger på en skatt på 10-20.000 per år vilket nog kommer att ske är jag rädd för.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 mars 2023
#3
spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad
Det spelar ju ingen roll. Morgondagens bilar kommer fungera bättre och billigare än idag och som hobbymänniska kommer man fortfarande kunna köra på bensin, vem vill ha en ny hobbybil?

Jag har två bilar som har snart 90år på nacken och det är ett utmärkt nöje. Jag kan tänka mig att man 2050 kommer tycka vad som nu såldes 2034 med bensinmotor är kul att åka runt i. Eller nä, de kommer nog bara anses vara gammalt skit med sin ålder om 15år. Hur ball är en Mazda från 2008 nu? Kanske är de uppe på tapeten igen 2060?

Jag kommer nog fortsätta åka runt i mina då 130år gamla bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 081 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#4
Nya "bensinbilar" ska bara kunna köras på e-bensin medans äldre kärror kan köra på både e-bensin och vanlig kolväte-bensin, en spärr av något slag kommer finnas i styrboxen på nyare kärror, men kostnaden för detta hamnar på köparen
e-bensin är håller ett oktantal på 100 Ron och Mon om jag inte har fel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 081 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#5
Hmm min gamla Clio från 2000, återstår 6st inbetalningar av fordonskatten innan den blir skattebefriad med nuvarande regler, kommer troligen att var säljbar idag och morgon då den drar under 0.6 på landsväg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

447 Inlägg
28 mars 2023
#6
Förvisso kommer det funka framöver för hobbyister men jag tror att beslutet kommer att innebära ett dråpslag för nybilsförsäljningen av bensin och dieselbilar. Jag menar vi är redan i 2023 och jag tror, om inte redan i morgon, att ganska snart så kommer försäljningen att sjunka snabbt och sedan upphöra helt, mer och mer och mer ju närmare 2035 vi kommer. Når säkert nollpunkten redan om ett antal år. Andrahandsvärdet lär ju inte vara jättehögt på en sådan bil som säljs 2028. Nej man får nog behålla det man har och sedan vänta på "next generation" dvs bilarna som kommer efter dom elektriska

smile Eller tvärtom, det blir galen rusning efter bensin o dieselbilar fram till sista dagen. För elbilar har ju vanliga människor ändå inte råd att köpa, eller privatleasa, det är väl ändå ingen som tror att räntan kommer bli jättelåg som tidigare inom dom närmaste 10 åren
Senast redigerat av krambriw (29 mars 2023)

3 024 Inlägg
29 mars 2023
#7
Eftersom lastbilar, entreprenadmaskiner, mm, inte blir elektrifierade innan man helt makalöst har revolutionerat både batterier och elnät så är det nog ingen orsak till panik för personbilar.
Bilar kommer lösa sig, för det drabbar alla, även i tätorter.
Man oroas då mer över privata jordbrukstraktorer man har för snöröjning där stat eller kommun inte plogar. (Eller bryr sig)   Må vi få fortsätta med diesel....
Senast redigerat av Mossan1 (29 mars 2023)

7 347 Inlägg
29 mars 2023
#8
Undrar om inte heller militärfordon med fossildrivna motorer får säljas?
Intressant spörsmål.
Kanske slutet för alla krig (där fossilfordon är inblandade)?
Soldaterna får en fjärrkontroll och en drönare?
Eller kommer cykeln till pass igen?

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
29 mars 2023
#9
Nja, de allra flesta politiker som inte redan är korrupta går att korrumpera.
Det behöver bara lobbas lite mer. smile

Om det nu handlar om utsläpp;
Varför inte förbjuda fossila bränslen till sjöss?
Förbjuda flygbränslen?
Kol och oljekraftverk?
Förbjuda import av sådant som redan produceras i landet?

Up the RA

103 Inlägg
29 mars 2023
#10
En väldigt tight tidsram, då man också får tänka på att den globala, årliga utvinningen av kritiska material för att tillverka batterierna i elfordon är just nu inte tillräcklig för att täcka det behov som det här beslutet skapar.
Redan 30 miljoner elbilar i EU överskrider nuvarande utvinning.

Så hur det här ska gå till, det vet jag inte.

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
29 mars 2023
#11
dom tänker tyvärr inte speciellt långt.. ungfär snacket om förnyelsebara bränsleinbladningen..  puckona tror att sänkt förnyelsebar inblanding innebär ökade utsläpp..   det dom inte verkar förstå i huvudtaget att det finns inget åkeri som idag tankar förnyelsebart om dom inte sitter fast i ett kontrakt. som kräver hvo100

dom bussbolagen som tankade hvo100 har slutat med det pga den ökade kostnaden..  så om kostnaden sänks vilket det kommer göra när det inte är ett underskott av hvo100 kommer dessa börja med hvo100 igen..   så det är ju ett jävla nollsummespel men det förstår dom inte   samma sak med e85 finns inte en människa med en vanlig bil som tankar det nu... pga kostnaden är för hög.   

men det är alltid något nytt sätt att göra folk oroliga är det inte ozon hål så är det co utsläpp och sen blev det helt plötsligt jätte dåligt med dieselbilar för dom släpper ut nox gaser..    det kommer fortsätta i all evighet..   snart kommer elbilar bli det farligaste på jorden för det släpper ut mer partiklar än alla andra fordon pga den ökade vikten osv osv..smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
29 mars 2023
#12
MisterAxl skrev:
En väldigt tight tidsram, då man också får tänka på att den globala, årliga utvinningen av kritiska material för att tillverka batterierna i elfordon är just nu inte tillräcklig för att täcka det behov som det här beslutet skapar.
Redan 30 miljoner elbilar i EU överskrider nuvarande utvinning.

Så hur det här ska gå till, det vet jag inte.
man tar till några mer barnarbetare så löser det sig...

problemet är att för att bli politiker i världen behöver man inte någon som helst utbildning.. eller ens någon form av förmåga att tänka.. 

samtidigt som vi ska rädda hela världen så bygger kina några mer kolkraftverk så det är ju ingen miljövinst hur vi än gör smile

Kör fort så hinner inget hända...

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
30 mars 2023
#13
Jag tror inte förbudet 2035 kommer spela så stor roll. Redan nu är ju många biltillverkare inne på att sluta tillverka avgasbilar innan dess.
Men jag kör ju elbil sen några år och ser det ur ett annat perspektiv än många andra.

/Mattias

3 341 Inlägg
30 mars 2023
#14
Struntar i om min pendlar bil är el eller går på bensin. De är lika tråkiga. Den dagen de förbjuder hobby fordon, är en annan femma..


* Voff voff *
10 344 Inlägg
30 mars 2023
#15
spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad
Jag är ingen miljöaktivist på det viset alls, men varför vill man aktivt köra på just bensin tex? (Som rubriken är skriven)

Att man är tvungen i vissa hobbybilar är ju helt uppenbart, men i tex bruksbilen om 12-15-20 år har jag lite svårt att se poängen...? smile
Senast redigerat av Brådhis (30 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
30 mars 2023
#16
Brådhis skrev:
spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad
Jag är ingen miljöaktivist på det viset alls, men varför vill man aktivt köra på just bensin tex? (Som rubriken är skriven)

Att man är tvungen i vissa hobbybilar är ju helt uppenbart, men i tex bruksbilen om 12-15-20 år har jag lite svårt att se poängen...? smile
om vi förusätter att inget stort händer inom elbils branchen så är ju den mest tydliga grejen varför en fosilbil är outstanding en elbil är ju just hur enkelt det är att tanka räckvidd..     om vi ser på tekniken i dagens elbilar så har ju ingetligen inget speciellt hänt på batterifronten.   grunden för batterina är ju relativt gamla just nu.  och på laddningsfronten är det ju ganska hårt pressat redan idag. 
Man måste nog frångå själva grunden av dagens elbatterier för att kunna göra en laddning tillräckligt snabb..  för att kunna matcha en bränslebil.

löser dom det om 12-15-20år så har dom ju en möjlighet att hamna på samma planhalva.   
men då kommer vi till att tekniken måste hålla längre än 10år och det kan inte kosta 200k att byta batterierna.. 

en 10år gammal bränslemotor är ju inte speciellt dyr.    man måste oxå tänka på att här i sverige har vi våra bilar ganska länge..   jag ser inte en 15-20år gammal bränslebil förbrukad.    den är fortfarande väldigt levande på beg markanaden.. 

jag tvivlar på att en elbil kommer vara speciellt het på marknaden när dom är 20år gamla..   jag skulle inte äga en elbil när batteriets garantin är slut..  då är det bara att kasta iväg bilen illa kvikt..   det kommer ta en stund innan alla utan teknikintresse kommer inse det vilket gör att en 10år gammal Tesla kostar ungefär 90% mer än den på riktigt är värd   tanke på just att ett nytt batteripack landar runt 200k  och bilarna säljs för 299-399k på blocket just nu.. för en 2013.. vilket är helt galet.
Senast redigerat av Growe (30 mars 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 777 Inlägg
30 mars 2023
#17
Growe skrev:
Brådhis skrev:
spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad
Jag är ingen miljöaktivist på det viset alls, men varför vill man aktivt köra på just bensin tex? (Som rubriken är skriven)

Att man är tvungen i vissa hobbybilar är ju helt uppenbart, men i tex bruksbilen om 12-15-20 år har jag lite svårt att se poängen...? smile
om vi förusätter att inget stort händer inom elbils branchen så är ju den mest tydliga grejen varför en fosilbil är outstanding en elbil är ju just hur enkelt det är att tanka räckvidd..     om vi ser på tekniken i dagens elbilar så har ju ingetligen inget speciellt hänt på batterifronten.   grunden för batterina är ju relativt gamla just nu.  och på laddningsfronten är det ju ganska hårt pressat redan idag. 
Man måste nog frångå själva grunden av dagens elbatterier för att kunna göra en laddning tillräckligt snabb..  för att kunna matcha en bränslebil.

löser dom det om 12-15-20år så har dom ju en möjlighet att hamna på samma planhalva.   
men då kommer vi till att tekniken måste hålla längre än 10år och det kan inte kosta 200k att byta batterierna.. 

en 10år gammal bränslemotor är ju inte speciellt dyr.    man måste oxå tänka på att här i sverige har vi våra bilar ganska länge..   jag ser inte en 15-20år gammal bränslebil förbrukad.    den är fortfarande väldigt levande på beg markanaden.. 

jag tvivlar på att en elbil kommer vara speciellt het på marknaden när dom är 20år gamla..   jag skulle inte äga en elbil när batteriets garantin är slut..  då är det bara att kasta iväg bilen illa kvikt..   det kommer ta en stund innan alla utan teknikintresse kommer inse det vilket gör att en 10år gammal Tesla kostar ungefär 90% mer än den på riktigt är värd   tanke på just att ett nytt batteripack landar runt 200k  och bilarna säljs för 299-399k på blocket just nu.. för en 2013.. vilket är helt galet.
Man kan köpa en fabriksny Tesla modell 3 för 519900:- just nu... Pratas ju en del om detta. folk hänger inte med på blocket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 297 Inlägg
30 mars 2023
#18
Just detta tror jag inte kommer ha speciellt stor inverkan... Det gäller ju bara nybilsförsäljning, och som vi har klara bevis för så kan fossilbilar gå en bra bit över 50år. Vi säger 30 i snitt bara för att. Så då är vi redan framme i 2065 innan det är "slut" på fossilbilar.

Chockhöja skatten på fossilbilar, eller införa skatt på skattebefriade bilar(30+), tror jag inte dom skulle våga... Bränslet däremot? Mja, det är ju en annan 5a.... Men vi som befolkning tolererar ju inte hur mycket som helst, till slut kommer det brista big_smile


5 949 Inlägg
31 mars 2023
#19
Jag tror det kommer bli som på Cuba där de fortfarande håller liv i gamla 50-talsbilar efter att de inte kunde köpa nya längre. Och dieseln kommer de behöva fortsätta sälja till alla traktorer och lastbilar. Så jag kommer se till att ha en riktigt bra dieselbil när det börjar närma sig.

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
31 mars 2023
#20
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Jag är ingen miljöaktivist på det viset alls, men varför vill man aktivt köra på just bensin tex? (Som rubriken är skriven)

Att man är tvungen i vissa hobbybilar är ju helt uppenbart, men i tex bruksbilen om 12-15-20 år har jag lite svårt att se poängen...? smile
om vi förusätter att inget stort händer inom elbils branchen så är ju den mest tydliga grejen varför en fosilbil är outstanding en elbil är ju just hur enkelt det är att tanka räckvidd..     om vi ser på tekniken i dagens elbilar så har ju ingetligen inget speciellt hänt på batterifronten.   grunden för batterina är ju relativt gamla just nu.  och på laddningsfronten är det ju ganska hårt pressat redan idag. 
Man måste nog frångå själva grunden av dagens elbatterier för att kunna göra en laddning tillräckligt snabb..  för att kunna matcha en bränslebil.

löser dom det om 12-15-20år så har dom ju en möjlighet att hamna på samma planhalva.   
men då kommer vi till att tekniken måste hålla längre än 10år och det kan inte kosta 200k att byta batterierna.. 

en 10år gammal bränslemotor är ju inte speciellt dyr.    man måste oxå tänka på att här i sverige har vi våra bilar ganska länge..   jag ser inte en 15-20år gammal bränslebil förbrukad.    den är fortfarande väldigt levande på beg markanaden.. 

jag tvivlar på att en elbil kommer vara speciellt het på marknaden när dom är 20år gamla..   jag skulle inte äga en elbil när batteriets garantin är slut..  då är det bara att kasta iväg bilen illa kvikt..   det kommer ta en stund innan alla utan teknikintresse kommer inse det vilket gör att en 10år gammal Tesla kostar ungefär 90% mer än den på riktigt är värd   tanke på just att ett nytt batteripack landar runt 200k  och bilarna säljs för 299-399k på blocket just nu.. för en 2013.. vilket är helt galet.
Man kan köpa en fabriksny Tesla modell 3 för 519900:- just nu... Pratas ju en del om detta. folk hänger inte med på blocket.
nu fanns ju bara model s dom åren så det blir ju lite orelevant igentligen smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök