Ett riktig bakslag för oss som vill köra på kolväte

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2023 · 17 455 Inlägg

En kompis har en bensinstation av det dominerande varumärket i dag. 12 pumpar tror jag. Han undrar lite hur framtiden ser ut... Har inga pumpar för lastbilar/bussar. Mitt i ett samhälle dessutom där det redan förekommer en del elbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2023 · 13 732 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis har en bensinstation av det dominerande varumärket i dag. 12 pumpar tror jag. Han undrar lite hur framtiden ser ut... Har inga pumpar för lastbilar/bussar. Mitt i ett samhälle dessutom där det redan förekommer en del elbilar.

aldrig förstått varför man inte ser till att ha pumpar till tunga fordon..   det är ju inte så att vi tankar för 100kr  utan när jag tankar tankar jag för 7-10k  det kan bli så att jag tankar så mycket varje dag..   det går åt ett par personbilar för att slå det smile

nu är inte jag så blyg så jag kör in även på personbilsmackar och tankar min buss bara taket är högt nog.. ibland tar man den yttersta platsen som inte är helt under tak. 

sen kan man tänka att man kanske behöver tanka med ett fotbollslag i när man har någon riktig långkörning då studsar det ut 20ungar som stormar macken och handlar för ett par tusen i ett bräde.. 

jag får ofta låta bli att svänga in på vissa mackar när ett lag vill in och handla för att det är svårt att ta sig in och ut därifrån.. det är oxå väldigt korkat..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2023 · 13 732 Inlägg

Low skrev:
När man räknar utsläpp text på fossilbilar transport av bränslen till mackar som inte är bra, då det är mycket tunga fordon som kör runt när man läser på nätet.

Räknar man på El bikar också tillverkning utav alla laddstationer också? För skulle man ersätta alla 4.7miljoner bilar idag så vill flesta ha en laddare på sin parkering. Sedan ska det finnas laddmackar runtom så man kan åka längre turer också. Då Borde bli flera miljoner laddstationer totalt? Och allt ska underhållas också.


Vad ger mest ursläpp totalt? Då det finns drygt 3000 mackar idag i Sverige.

det man väldigt ofta missar i snacket om omställning till elbilar är hur elsystem är byggda..   dom mesta villaområden är gjorda på 50-90talet där ingen räknade med att det ska gå åt massor av el redan i dag är man på gränsen vad elsystemen klarar i många städer..   men där verkar man bara blunda för problemet..  dessutom måste man kunna ha tillgång till laddare även om man bor i en läghenhet.. och där är det samma sak inte en jävel har tänkt på det.    det går ju bra för mig som bor i ett hus från 2001 jag kan koppla in en elbilsladdare inga problem.     men hur ska det fungera i ett av alla miljonprograms hus som är byggda på 60talet..  elsystem som är tok klena..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
2 april 2023 · 2 207 Inlägg

Growe skrev:
det man väldigt ofta missar i snacket om omställning till elbilar är hur elsystem är byggda..   dom mesta villaområden är gjorda på 50-90talet där ingen räknade med att det ska gå åt massor av el redan i dag är man på gränsen vad elsystemen klarar i många städer..   men där verkar man bara blunda för problemet..  dessutom måste man kunna ha tillgång till laddare även om man bor i en läghenhet.. och där är det samma sak inte en jävel har tänkt på det.    det går ju bra för mig som bor i ett hus från 2001 jag kan koppla in en elbilsladdare inga problem.     men hur ska det fungera i ett av alla miljonprograms hus som är byggda på 60talet..  elsystem som är tok klena..

Jag håller med dig i det stora hela, men det är inte så fruktansvärt vanligt att huvudledningen inte är tillräckligt grov även till 60-tals hus. Jag tror inte det är så fasansfullt dyrt att uppgradera huvudledningen heller om det trots allt skulle behövas.
Då återstår bara("bara") nydragning och inkoppling av en laddbox, ev. uppgradera huvudsäkringarna också.

... Pratar vi däremot om att ladda elbilarna ur befintliga 220V uttag så ser det lite annorlunda ut... Gamla hus har sällan mer än 1mm2 kablage, och få grupper, till skillnad mot nyare som har minst 1.5mm2 samt betydligt fler grupper. Mitt eget hus är en riktig röra bland grupperna.. Men garaget är peppar peppar faktiskt dragen på egen grupp big_smile Troligen gjorts i efterhand dock smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 april 2023 · 2 972 Inlägg

För mig är det enklare. Jag kan inte sortera bland alla forskares rapporter om vilket som är mer eller mindre miljövänligt, eller huruvida det är bättre att köra på diesel än koleldad el eller ej. Bäst vore nog att gå eller som sämst cykla - men det fungerar inte för mig.
Däremot kan jag räkna. Och jag vet att 1L diesel (eller bensin) innehåller ungefär 10kWh energi. På det kommer vi låt oss säga 2mil för att göra det enkelt med en normalstor vettig bil.
Med 10kWh el kommer man 5-7mil i en normalstor vettig elbil.

Funderar jag sen vidare så inser jag att el produceras i Sverige (även om vi vid vissa tider importerar så är det på totalen minimalt) medans vi importerar all olja som blir diesel och bensin.
Räddar jag klimatet genom att köra elbil? Knappast. Samma gäller om alla i Sverige byter till elbil, det påverkar inte totalen så att allt blir kanon. Men det gör mest troligen inte det sämre heller, utan kanske iaf aningen minimalt lite bättre. Ovh även om miljön går +-0 på att vi kör elbilar så kommer det gynna svensk ekonomi genom mindre behov av import och större grad av självförsörjning.
Utöver det så räknar jag hem det med mina 2700mil per år så min plånbok mår bra av att köra "dyr elbil". Det räcker för mig. Med den vinsten kan jag stå ut med att stanna och ladda ibland på en långresa, eftersom vardagen är så löjligt mycket smidigare. Att köra och tanka frugans bil (som också ska bytas till el snart) känns lite 1900-tal. Oerhört osmidigt - och dyrt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
zemet
3 april 2023 · 4 035 Inlägg

Growe skrev:
det man väldigt ofta missar i snacket om omställning till elbilar är hur elsystem är byggda..   dom mesta villaområden är gjorda på 50-90talet där ingen räknade med att det ska gå åt massor av el redan i dag är man på gränsen vad elsystemen klarar i många städer..   men där verkar man bara blunda för problemet..  dessutom måste man kunna ha tillgång till laddare även om man bor i en läghenhet.. och där är det samma sak inte en jävel har tänkt på det.    det går ju bra för mig som bor i ett hus från 2001 jag kan koppla in en elbilsladdare inga problem.     men hur ska det fungera i ett av alla miljonprograms hus som är byggda på 60talet..  elsystem som är tok klena..

Konspiratoriskt lagd som jag är så tror jag faktiskt att många på höga positioner som vet om detta inte bryr sig eller rent av ser posetivt på det.
Man vill inte att folk skall köra bil, oavsett om det är el, bensin eller regnbågsdrift.

Jag ser hela tiden hur kommunen håller på att försvåra för bilister.
Min arbetsplats håller på att expandera väldigt mycket, flera tusen fler anställda skall sitta på samma kontorsområde.

Bygglov för nya kontor är inga problem, men parkeringarna skall minska. Och inga bygglov för parkeringshus.
Detta skall lösas med samåkningstjänster, cykel och buss.

Nya lägenhetshus som byggs får 0.25 parkeringar/lägenhet. Dvs var fjärde lägenhet får 1 parkering.

Jag skulle inte tro att ambitionen är att ersätta alla fossildrivna fordon i EU med EL, utan minska fordonsflottan ganska rejält.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 732 Inlägg

zemet skrev:

Growe skrev:
det man väldigt ofta missar i snacket om omställning till elbilar är hur elsystem är byggda..   dom mesta villaområden är gjorda på 50-90talet där ingen räknade med att det ska gå åt massor av el redan i dag är man på gränsen vad elsystemen klarar i många städer..   men där verkar man bara blunda för problemet..  dessutom måste man kunna ha tillgång till laddare även om man bor i en läghenhet.. och där är det samma sak inte en jävel har tänkt på det.    det går ju bra för mig som bor i ett hus från 2001 jag kan koppla in en elbilsladdare inga problem.     men hur ska det fungera i ett av alla miljonprograms hus som är byggda på 60talet..  elsystem som är tok klena..

Konspiratoriskt lagd som jag är så tror jag faktiskt att många på höga positioner som vet om detta inte bryr sig eller rent av ser posetivt på det.
Man vill inte att folk skall köra bil, oavsett om det är el, bensin eller regnbågsdrift.

Jag ser hela tiden hur kommunen håller på att försvåra för bilister.
Min arbetsplats håller på att expandera väldigt mycket, flera tusen fler anställda skall sitta på samma kontorsområde.

Bygglov för nya kontor är inga problem, men parkeringarna skall minska. Och inga bygglov för parkeringshus.
Detta skall lösas med samåkningstjänster, cykel och buss.

Nya lägenhetshus som byggs får 0.25 parkeringar/lägenhet. Dvs var fjärde lägenhet får 1 parkering.

Jag skulle inte tro att ambitionen är att ersätta alla fossildrivna fordon i EU med EL, utan minska fordonsflottan ganska rejält.

jo samma sak i Örebro.      men dom drar även in på buslinjerna så det går ju inte att åka buss till och från jobbet hur man än gör..   

som exempel min son jobbar på Postnord ligger  7min bilvägen bort. 
går att cykla till men det plogas aldrig den vägen och tar 15min så vintertid är det istort sätt omöjligt att ta sig dit med cykel när det är som värst.
då tänker man att ett industriområde som är väldigt stort..   både Lidl,Matsmart,Swedol och XXL har lager där så det är tusentals arbetare där..  alla jobbar skift tror du det går en enda buss dit?  nej.  närmste busshållplatsen är 2km bort.    för min son att ta bussen skulle ta  40min och sen gå 2km  inte konstigt att folk tar bilen liksom..    nu cyklar han men det händer ju att vi får skjutsa honom för att det är för mycket snö. 

ser ju alla hans arbetskamrater dom mesta kör bil.     sista bussen går samtidigt som alla slutar på det skiftet.. så att hinna med bussen hem går liksom inte..     man undrar ju hur man som politiker kan säga att folk ska låta bli att köra bil när man gör allt man kan för att tvinga folk att åka bil.

jag tog bussen till jobbet för några veckor sen.. skulle bara hämta min bil som stog där så noll och inga tider att passa.    höll endå på att bli totalt galen på hur förbannat lång tid en resa som tar mig exakt 31min hemifrån  kunde ta  2timmar att göra..     om man då förutsätter att jag mot förmodan kan ta bussen till och från jobbet varje dag   så igår när jag åkte hemifrån 04.13 var hemma  efter jobbet 17.57   ska jag då lägga till 3timmar till så vete fan när man ska sova om man jobbar varje dag smile      man borde göra snabbare vägar och mer parkeringar så vi får ut mer av vårat liv istället för att sitta på en sunkig buss som håller på att skaka sönder..        ska tillägga att jag tada.. kör buss.. och att åka med länstrafikens tortyrredskap så är det ju frågan om det ens får kallas buss..   aldrig suttit i en buss som kört så långsamt i hela mitt liv.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DennisCA
13 april 2023 · 247 Inlägg

caromania skrev:

spillolja skrev:
Inga nya bensin- och dieselbilar ska få säljas i EU från 2035.
Uppgörelsen har nu bekräftats i en omröstning i Bryssel.
https://www.expressen.se/nyheter/klubba … fran-2035/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ … ensinbilar

sad

Det spelar ju ingen roll. Morgondagens bilar kommer fungera bättre och billigare än idag och som hobbymänniska kommer man fortfarande kunna köra på bensin, vem vill ha en ny hobbybil?

Jag har två bilar som har snart 90år på nacken och det är ett utmärkt nöje. Jag kan tänka mig att man 2050 kommer tycka vad som nu såldes 2034 med bensinmotor är kul att åka runt i. Eller nä, de kommer nog bara anses vara gammalt skit med sin ålder om 15år. Hur ball är en Mazda från 2008 nu? Kanske är de uppe på tapeten igen 2060?

Jag kommer nog fortsätta åka runt i mina då 130år gamla bilar.

Lite så jag ser det, noll intresse av nya bilar och speciellt som hobby. Nya bilar suger as och blir bara sämre hela tiden. Snart kan man inte göra nånting alls med dom och man behöver betala månadsprenumerationer för att ha på AC...

Vill ha en 80 tals pickup men några jävlar skickade alla till Afrika så dom är nu rariteter. Landsförräderi....

Kunde skickat dit skiten som nu kommer ur toyota fabrikerna dit istället, tror vi både hade blivit nöjda med det.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang