3767
Sök

Köpråd: Tveksamma ägare med bra bil

1 Inlägg
10 april 2023
Trådstartare
Hej!

Funderar på en bil jag vill köpa. Har varit och tittat. Den har full servicebok och lång besiktningshistorik. Ägaren har fått bilen genom inbyte för en vecka sedan och vill nu sälja bilen? Enda svaren man får är "den funkerar jätebra! ingen skavank! :-)" osv.

Papperna säger ju på svart och vitt vad som skett, men ska man lita på ägarna om de beter sig "suspekt" i mina ögon. Jag misstänker svarta pengar men jag vet inte. Ägaren är den som står på pappret i alla fall verkar det som. Bilen är fin i övrigt. Lite smutsigt motorutrymme men motorn går bra och växellådan växlar som den ska (manuell, svårt att uttala mig om den är bra eller dålig, har levt räkmacka för länge med automat). Smäller lite i lederna vid fullt rattutslag visserligen?

Någon som har några råd eller visdom hur man ska gå vidare? Kan ladda upp bilder på motorutrymmet om ni vill.

Tack

6 232 Inlägg
10 april 2023
Kolla med transportstyrelsen vem som ägde bilen före nuvarande ägare och ring och fråga om hur bilen är

691 Inlägg
10 april 2023
Vad är det för bil? Och om du själv säger att du tycker att det hela är suspekt och att dom säger att det inte finns några fel, men att det klonkar och har sig när du svänger så vet du nog redan där vad svaret på din fråga blir.

Hur ska han även veta om den har några fel osv om han fick den för enbart en vecka sedan? Har han tagit upp den på en billyft och kört hundratals mil för att identifiera allt som kan vara trasigt? Nej det har han inte.

Jag skulle göra som utmarks-loke och fråga hur bilen är, men finns risk att förra ägaren inte heller kommer vara ärlig med dig.

Jag hade nog avstått.

Professionell hatare

2 853 Inlägg
11 april 2023
rman skrev:
Hej!

Funderar på en bil jag vill köpa. Har varit och tittat. Den har full servicebok och lång besiktningshistorik. Ägaren har fått bilen genom inbyte för en vecka sedan och vill nu sälja bilen? Enda svaren man får är "den funkerar jätebra! ingen skavank! :-)" osv.

Papperna säger ju på svart och vitt vad som skett, men ska man lita på ägarna om de beter sig "suspekt" i mina ögon. Jag misstänker svarta pengar men jag vet inte. Ägaren är den som står på pappret i alla fall verkar det som. Bilen är fin i övrigt. Lite smutsigt motorutrymme men motorn går bra och växellådan växlar som den ska (manuell, svårt att uttala mig om den är bra eller dålig, har levt räkmacka för länge med automat). Smäller lite i lederna vid fullt rattutslag visserligen?

Någon som har några råd eller visdom hur man ska gå vidare? Kan ladda upp bilder på motorutrymmet om ni vill.

Tack

Jag hade avstått.

6 691 Inlägg
11 april 2023
Magkänslan brukar sällan ha fel, om de inte kändes bra så lär de inte sluta bra heller.

Gällde det en Volvo V70N eller Ford Ranger 06-11 så sitter de styrstopp i plast på hjulspindlarna för att dämpa vid fullt rattutslag, tips för nästa gång.

De/Dem

Sök