4449
Sök

Ombesiktning avgss

2 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
Tjena

Jag var inne på besiktning igår och fick en 2a för att co halten var för hög. Låg på 0.3 när den skulle ligga på 0.2
Fick även nedslag för läckage i avgasröret.

Dem andra halterna låg på detta. HC 20(200) co 2500 0,3 (0.2)
Lambda 1.08 ( 0.90-1.10)

Jag misstänker själv att hålet i avgasröret har med att halten har ökat. Eller är det jag som har fel?

6 256 Inlägg
22 april 2023
Det mycket höga lambdavärdet är visserligen inom det godkända men ändå inte normalt. Det tyder också på att luft läcker in i avgassystemet och ger mätfel. Så börja med att laga avgasläckan och gör sedan en ombesiktning. Har inte avgasvärdena fixat sig då kan du börja fundera på andra orsaker.

2 Inlägg
22 april 2023
Trådstartare
Tjena.

Tack för svar. Ja misstänker även att allt har med det hålet o göra. För ca inte litet hål. O när den halten bara ökat med 0.1 så känns det mer den än katten faktiskt

2 456 Inlägg
23 april 2023
Eftersom bes. mäter vid ändröret så räcker det med ett pyttehål för att mätvärdena ska vara helt åt h-e. Bilen i sig har noll och ingen aning om vad som händer efter sista sonden(generellt slutet av katalysatorn).

Dvs, bilen kan vara 100% felfri, men finns det ett litet läckage efter sista sonden så blir mätvärdena helt fel.

Fixa läckaget, åk in och gör nytt prov, det kommer med största sannolikhet vara "perfekt" då.

3 862 Inlägg
23 april 2023
Alltså, hålet är troligen orsaken till höga Lamdavärdet, men troligen INTE orsaken till höga CO.

För att det ska ha ett samband ska läckan vara FÖRE lamdasonderna så extrasyret lurar systemet att feta på. Men även i sådana fall kommer i regel felkoder före dåliga utsläpp.

Sök