För fet bränsleblandning, (provat allt..) vad kan vara orsaken?

Fordmobilen
12 maj 2023 · 9 Inlägg

Jag tror jag postade detta i fel avdelning innan så jag flyttar.

Bilen är en Ford Mondeo Mk3, 2.0liter 4cyl Bensin från 2005.

Jag har för hög CO halt vid tomgång 0,4 (0,3) och vid 2500 varv förhöjd tomgång 0,9 (0.4). Jag märker också att bilen går med för fet blanding (det luktar så).

Jag tycker jag har provat allt för att fixa detta,

* bytt lambdasond
* bytt luftfilter,
* bytt oljeflter och olja
* bytt tändstift.
* Jag har kollat i med ODB-II (forscan) att O2 värdet ligger kring 0.9V för båda sensorerna vilket jag har läst betyder att blandingen är fet och elektroniken borde sänka den.
* Jag ser att gasspjället registreras som den ska av ECU:n, ODB-II visar 0,9V vid släppt gaspedal och sedan ökar det ju mer man gasar.
* kollat kompression, den är ok.
* Spridarna känns inte som de läcker, de verkar täta med test med trycklyft.
* Sprayat startgas hela vägen från luftfiltret till grenröret för att hitta läckage. Inget läckage.

Någon som har något tips vad som man bör kolla härnäst, vad är mest sannolika fel när ovanstående redan är kollat?


Min känsla är att det är cylinder 1 som felar, den har ett sotigt tändstift, de övriga har bruna som jag tror de ska vara.

När jag just ville kolla O2 mätarna genom att köra 2500rpm förhöjd tomgång någon minut började det ryka rejält, indikerar säkert något, men jag vet inte vad.

PS. Det finns 3 O2 värden i forscan, jag vet inte vad de olika betyder, där finns O2S11, O2S12, O2S21 och O2S22. Någon som vet hur de olika ska tolkas, jag tror bara det finns 2 Lambdasoner, en i katalysatorn och en strax efter grenröret. Är det så att O2S21 och O2S22 är för andra bilar, med dubbla avgassystem?

Senast redigerat av Fordmobilen (15 maj 2023)

Jesper328
12 maj 2023 · 2 374 Inlägg

Har du kollat "short & long term fuel trim" via datorn?
Brukar förkortas STFT, LTFT, eller helt enkelt "Fuel trim/Fuel adaptation".

Vad fick du för lambdavärde hos besiktningen?
Jag tänker;
Läckage långt fram i avgassystemet.
Vakuumläckage.
Tjuvluft någonstans mellan luftmassemätare och topplock.

Spridarna bör kontrolleras med bränsletryck, dvs plocka av spridarbryggan med spridarna monterade och sedan slå på tändningen.
Spridare är ju en komponent som kan ge symptom som dessa, och du kan ju byta plats på 1ans och 2ans cylinder och se om felet flyttar sig.

Hur sköts tomgången på dessa?
Görs det via e-spjäll eller har du en tomgångsmotor?
Har du en tomgångsmotor så är ju det något som kan släppa igenom tjuvluft.
Likaså EGR-ventil.

PS. man letar tjuvluft med t.ex startgas eller annan gas.
Bara att duscha runt misstänkta slangar, osv.

Senast redigerat av Jesper328 (12 maj 2023)

Up the RA
WSTL
12 maj 2023 · 44 Inlägg

Skulle inte köra med den bilen allt för mycket då för fet blandning kan täppa till katalysatorn. Om du inte har annat val och måste få den igenom bess snabbt så kan man alltid fuska sig igenom bess och blandtanka 30-70% E85, kommer få bilen att gå något magrare och renare avgaser.

Är dock bara en tillfällig lösning och långvarigt så kan det skada bränslepumpen (inte gjord för E85) så den lägger av, men relativt riskfritt att köra en tank, byta bränslefilter (e85 löser upp massa skit och kan då sätta igen bränslefiltret) och köra några tankar till tills man har tid och råd att fixa bilen på riktigt.

Lite långsökt kanske eftersom bilen verkar starta fint, men vad är vattentempen? 80-90C som den ska eller lägre? vattentempgivare kan balla ur och visa lägre temp och då fetar ECUn på blandningen.

Annars är det som andra säger vacuumläckage och spridare bland annat

Täppt PCV (vevhusventilation) kan också få bilen att gå något fetare och orsaka smutsiga avgaser. Enkelt sätt att kolla detta är att med bilen på tomgång ta en plasthandske och trä den över oljelocket, om den blåser upp så är det igentäppt, om den vill sugas in så är PCV systemet i bra skick. Såhär ser det ut om det är igentäppt https://www.youtube.com/shorts/ClRaNbDgTXE

O2S1 brukar vara sonden som sitter innan katten dvs den som styr blandningen, O2S2 brukar vara efter katten och det är bara för diagnos att katten renar som den ska.

Senast redigerat av WSTL (12 maj 2023)

husseman
12 maj 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, en 05,a borde ge nån form av felkod. Men dina värden e´ju precis utom marginalerna- lite Etanol så knallar den genom Bes. utan problem. Vill man lägga pengar på en sån bil- så hade jag börjat med spridare i luften..täta? Vevhusventilation ..kan kollas oxå.  Men en bil som går fett, har inte för mkt. luft, dvs. vakumläcka är för bilar som går för snålt normalt. Såg inte om du kollat/bytt Map/maf sensor..men denna kan ju oxå vara felet(ovanligt-men händer). Men utan felkoder så e´allt möjligt. Din Kat. kanske har framtiden bakom sig?? Lycka till- mvh/husse

Fordmobilen
15 maj 2023 · 9 Inlägg

Tack alla för svar, jag ska gå igenom alla tips och återkoppla vad som händer, det kommer under dagen en och en.

Jag har redan provat med startgas, glömde skriva det, verkar inte finnas något läckage.

Jag HAR en felkod P1000, är det till någon ledtråd?

Fuel trim värden finns i bilden nedan, jag vet inte hur de ska tolkas eller var de bör ligga.

Det är övertryck i vevhuset, jag satte en tunn plastpåse över och den fylls med luft, hur åtgärdar jag det? Verkar vara en slang till luftfiltret, eller finns det annat också? Slangen är inte igensatt, men det är inte mycket till sug där alls. O2-värdena blev inte märkbart bättre med oljelocket av.

Jag tror inte det finns läckage i avgassystem, kan inte se att det ryker ut något, och det brukar väl höras?

Jag kopplade bort elen till bränslespridare-1, (tänkte om det är något skumt med den cylindern borde väl värdena bli bätte) och O2 värdena var som tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246257/246257-e55ace7400a7735ca78390708ba86893.jpg

Senast redigerat av Fordmobilen (15 maj 2023)

xXSammy
15 maj 2023 · 6 577 Inlägg

P1000 är en "felkod" som betyder att felkoder har nyligen raderats men PCM har inte kunnat utföra självtest vid körning

Den raderar sig själv efter bilen körts x-antal km om den är, enligt pcm, felfri

Senast redigerat av xXSammy (15 maj 2023)

De/Dem
jaka54
15 maj 2023 · 5 741 Inlägg

Det är inte kat:n som är trasig?

Mossan1
15 maj 2023 · 2 828 Inlägg

Övertryck i vevhuset är ju en uppenbar start.  Sannolikt varför avgasvärdena inte klaras.

Tät vevhusventilation brukar vara oljefällan och/eller kanalerna i blocket som måste rensas mekaniskt från kladd.
Ibland kan en elventil vara inblandad också, brustna plaströr, mm.
Det felet måste fixas oavsett, för blir trycket för högt, tex om en turbo laddar, kan en oljepackbox ploppa ur.
Med lite otur, den bakom svänghjulet....

Senast redigerat av Mossan1 (15 maj 2023)

Fordmobilen
15 maj 2023 · 9 Inlägg

Jag tror också att det är läge att kolla oljefällan och PCV ventilen. De sitter tyvärr så att man måste demontera hela insugsgrenröret, och därmed en massa kontakter till en massa sensorer, kabelhärvan ligger typ runt grenröret.  Inte helt enkelt på denna bil. Så det kommer ta några dagar innan jag får tid till en så lång manöver.

Det känns rimligt att det kan vara detta. Min enda tvekan är, utan oljelock borde det inte vara något övertryck, ändå ofullständig förbränning.

Senast redigerat av Fordmobilen (15 maj 2023)

Mossan1
16 maj 2023 · 2 828 Inlägg

Utan påfyllningslocket har du tjuvluft, eftersom det ska vara undertryck.
Även nu med övertryck kommer ouppmätt luft IN, och uppmätt luft UT så beräknade bränslemängden blir fel. Därmed protesterar mjukvaran när lamdasonden måste reglera till gränsparametrar för atr få rätt lamda. (Syrehalt)

Fordmobilen
6 juli 2023 · 9 Inlägg

Vevhusventilationen är bytt, men det ändrade inget, fortfarande för fet blandning. Jag har inte haft tid att titta mycket på det, men tycker också att jag kollat allt...

Nybergrobin
7 juli 2023 · 2 382 Inlägg

Dum fråga från min sida men jag antar att bilen går upp i arbetstemperatur och du har inget avgasläckage?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang