Service kostnader för olika bilar.

GiK
20 maj 2023 · 41 Inlägg

Hej i Garaget. 😁

Är det någon som känner till en webbsida som jämför olika bilars
service-kostnader?
Det är ju en post i bilkakylen "att äga" en bil.

// GiK
// Tommy

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 465 Inlägg

Det skiljer mycket mellan verkstäder. Är du intresserad av en speciell bil så leta upp en sådan på blocket och ta regnummer. Sen ringer du till din verkstad och kollar vad de ska ha för en service på den.

Normalt sett så räcker det att byta olja, oljefilter och luftfilter. Kan man göra det själv så är det mycket billigare. Men visst är vissa krångligare än andra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GiK
21 maj 2023 · 41 Inlägg

Tack Hybrid.

Bakgrunden till frågan är att jag sitter med ett excel-ark. Och har tre bilar som intresserar mig, kandidater till ny bil.

Jag vill få ett grepp om vad dom kostar att äga.  Skatten och försäkring är inga problem att få koll på.
Dom bilar jag har under luppen är för närvarande:
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Hyundai I20 Essential

Den hårda vägen är att göra som Du säger Hybrid; "ring och kolla".
Om man som jag planerar att ha bilen 5 år och köra max 3000 mil. Så kommer bilen att "kosta service" x-antal kronor. Och den kostnaden är jag ute efter.
Den hårda vägen är att först veta hur många service tillfällen det blir för varje bil.
Och sedan vad summan i kronor.

Min nuvarande Ibiza har bara varit inne på service en gång, a 3000 kr.
Då är den 4,5 år och gått 1400 mil.

Så slutsatsen är att det är många parametrar och det vore önskvärt att hitta ett vägledande underlag att jobba utifrån.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 465 Inlägg

Okej. Sikta in dig på Hyundai då. Totalekonomi på den kommer med stor säkerhet att vara billigast längst ner på arket. sen kan det vara så att aukt. verkstäder ofta har ett fast pris. Vår Prius vi hade innan kostade 1995:- per år i service på en Toyotaverkstad.

Samtliga bilar ska servas en gång per år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GiK
21 maj 2023 · 41 Inlägg

Tack Hybrid.

När jag googlade så såg jag en tabell över service kostnader på olika bilar i premium klassen. Den var gjord av "Vi bilägare" och man var tvungen att vara permurant för att kunna läsa den. Så det finns utredningar.
I en annan undersökning jag hitta. Där var, som du konstaterade, Hyundai billigast. Men den hade några år på nacken.
Men OK, mellan tummen och pekfingret.
Får fundera lite på hur ja lägger upp strategin med mitt exel-ark.

//GiK

spillolja
21 maj 2023 · 4 020 Inlägg

man kan gå hit och få fram pris på tex. oljebyteservice hos olika firmor:
https://www.autoexperten.se/bilservice/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 465 Inlägg

GiK skrev:
Tack Hybrid.

När jag googlade så såg jag en tabell över service kostnader på olika bilar i premium klassen. Den var gjord av "Vi bilägare" och man var tvungen att vara permurant för att kunna läsa den. Så det finns utredningar.
I en annan undersökning jag hitta. Där var, som du konstaterade, Hyundai billigast. Men den hade några år på nacken.
Men OK, mellan tummen och pekfingret.
Får fundera lite på hur ja lägger upp strategin med mitt exel-ark.

//GiK

Vi gjorde en liknande utvärdering för 2 månader sedan. Det blev en Suzuki Swift automat -16. Erkänt pålitliga bilar och lite småskoj att köra med den stora motorn. Stereon var pissdålig vilket vi visste vid köp, ingen BT och inget bra ljud i bilen. Köpte till en androidstereo med alla funktioner och sen var den saken löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
21 maj 2023 · 7 233 Inlägg

Vi bilägare brukar ha artiklar där man redovisar servcicekostnad för olika bilmärken hos olika märkesverkstäder över hela landet.
Störst betydelse brukar den geografiska belägenheten ha.
Således kan det kosta betydligt mer än det dubbla om man lämnar in bilen i Stockholm jämfört med landsbygden.
Som exempel: Kamremsbyte på Renault Senic kostar 16.500:- hos Bilia Haga Norra, Stockholm,  jämfört med 5.000:- i sörmländskt samhälle.(Enligt uppgift från en chockad granne)

"Normalpriset" för en "normalservice" - d v s årlig på runt 1.500 mil utan byte kamrem, bromsvätska, tändstift e t c, kan hos en märkesverkstad i medelstort samhälle vara runt 4.000:- år 2023.  Priset var ungefär 2.500:- för 7 år sedan.
Men då får man en 1-årig s k "Non-Stop"-garanti på köpet.
Kanske inte så mycket värd de första 5 åren - men sedan!

Väljer man att inte göra dokumenterad service hos märkesverkstaden så mister man i regel den 12-åriga rostskyddsgarantin,
heller inte så mycket värd de första 5 åren - men därefter.

Har man inte dokumenterad service i boken så kan det bli trubbel om maskinskadegarantin behöver utnyttjas, även här inte värd så mycket de första fem åren.

Seriösa bilfirmor nedvärderar, eller vägrar byta in, bilar utan stämplar i häftet.
I en del fall godtas Mekonomen- Autoexperten- och andra allbilsverkstäders servicear för att garantier ska gälla, om de tvingas tas i anspråk - i andra fall inte.

För mig, och flera med mig, är en under 5 år och 5.000 mil gammal bil utan dokumenterad service inte valbar vid inköp.

Sist, men inte minst, så får man ju alla eventuella "recaler" utan kostnad utförda på bilen hos märkesverkstaden - men INTE på en allbilsverkstad.

Kontentan av det hela kan vara att det man sparar in på service de första 5 åren, det förlorar man på andrahandsvärdet när bilen byts in eller säljs.

Är själv inget gott föredöme.
2 av bilarna servar jag själv - bl a oljebyte(LIDL 5W40 helsyntet) alltid strax för besiktning.
Den tredje bilen, som köptes  ny för snart 8 år sedan, servas hos auktoriserad märkesverkstad - men det får hustrun betala själv, när hon prompt vill ha alla garantier.

GiK
21 maj 2023 · 41 Inlägg

spillolja skrev:
man kan gå hit och få fram pris på tex. oljebyteservice hos olika firmor:
https://www.autoexperten.se/bilservice/

smile

@spillolja
Bäst hittills trots begränsningar. Men det går säkert att få fram ett "index".

Jag bugar mig.

//GiK

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2023 · 7 228 Inlägg

Av de 3 alternativen så är Hyundain en no brainer... Du får räkna med reparationer utöver service och där är de övriga två mycket dyrare.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 maj 2023 · 17 465 Inlägg

Torsen:
"Normalpriset" för en "normalservice" - d v s årlig på runt 1.500 mil utan byte kamrem, bromsvätska, tändstift e t c, kan hos en märkesverkstad i medelstort samhälle vara runt 4.000:- år 2023.  Priset var ungefär 2.500:- för 7 år sedan.

På Toyota ligger priset på 1995:- eller 2495:- beroende på liten eller mellanservice. Då ingår en 12 månader garanti på hybridsystemet och även gratis bärgning/hjälp via assistancekåren.

På tal om kamrem så satte torsen fingret på en viktig punkt. Vissa bilar har kedja som inte behöver bytas. VAG:s kedjor undantaget då. Dessa brukar även vara undantagna i försäkringen numera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
22 maj 2023 · 181 Inlägg

Håll i hatten nu.
Jag lyckades använda denna tjänst någorlunda bra:
https://www.lasingoo.se/
Fungerade utan problem när jag knappade in regnr på vår XC70 -2012 eller grannens passat.

Vid nästa försök tog jag en i20 från blocket och fick svaret att det inte fanns någon info att hämta, av någon märklig anledning så påstod den dessutom att jag befann mig i Stöde vilket förmodligen ledde till att det inte fanns några vettiga mekaniker i min "närhet".

När jag sedan gick in i Chromes Inkognito-läge (för att slippa ev cache som sparats i webbläsaren) och tillät plats så kunde jag även kolla fastpriser för bilservice för en Hyundai i20 -2015 utan problem. Fanns 89st bilmekaniker nära mig i centrala sthlm

Kan vara så att tjänsten bara tillåter ex antal sökningar innan den blockerar och istället ber en göra en offertfrågan till någon bilmek? Oavsett så kan det kanske vara värt att testa lite?

Ev en artikel värd att läsa, där källan för priserna bl.a är från just Lasingoo:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … ade-bilar/

Senast redigerat av Noobnisse (22 maj 2023)

krambriw
22 maj 2023 · 427 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Normalt sett så räcker det att byta olja, oljefilter och luftfilter

Det är väl inte riktigt seriöst att påstå det?? Byte också bromsvätska vid vissa interval, kontroll fryspunkt + ev påfyllning kylarvätska, olja i tomatlådan ibland och sedan som sagt, kamrem o vattenpump mm ibland. Missade bränslefiltret...

Senast redigerat av krambriw (22 maj 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2023 · 17 465 Inlägg

krambriw skrev:

Hybrid_ skrev:
Normalt sett så räcker det att byta olja, oljefilter och luftfilter

Det är väl inte riktigt seriöst att påstå det?? Byte också bromsvätska vid vissa interval, kontroll fryspunkt + ev påfyllning kylarvätska, olja i tomatlådan ibland och sedan som sagt, kamrem o vattenpump mm ibland. Missade bränslefiltret...

En kollega på jobbet fick ombesiktning på en relativt ny bil för att bromsvätskan såg "brun ut". Nya regler tydligen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GiK
23 maj 2023 · 41 Inlägg

Tackar tackar alla engagerade.
Länkarna har jag jobbat med och försökt få till en någorlunda
vettig jämförelse.

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148736/148736-927672c58ea909c57350dce559f436f5.jpg

Vet inte om ni ser Hyundai är billigast. Men det var väl inga överraskningar för er. Men för mig var det en bekräftelse på att
Ni har rätt.

Ett problem som jag upplever det är att jag inte är representativ
när vi pratar bilkonsumtion. Vi kör ca 30 til 50 mil i månaden
ca: 500 mil om året. Behåller bilen 5 år, sedan byter vi.

Det här var riktigt spännande och få göra en egen jämförelse
Skoda Fabia och Seat Ibiza är dyrast. Hyundai I20 billigast.
Det som inte är dubbelt kollat är Hyundai:s bensinförbrukning.
5,5 liter per mil är en siffra jag läst mig till här på forumet.
Men på Trafikverket har dom andra högre värden.

Jag ska försöka lägga upp den totala kalkylen.
Men jag har ingen tumme med forumet än.

// GiK, Tommy

Senast redigerat av GiK (25 maj 2023)

GiK
23 maj 2023 · 41 Inlägg

En sammanställning i grova och 😵 ostrukturerade drag. 🤪

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148736/148736-cdb647ada693a9b2485865691d2f72c1.jpg


Kontentan är nog att ju mer man kör, desto mer signifikant blir skillnaden.

//GiK, Tommy

Senast redigerat av GiK (23 maj 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang