Vad är fel på mitt bildäck?

Mittenfil1
3 juni 2023 · 7 Inlägg

Hej,

Efter att ha kört en runda, så noterade jag att något ser lite galet ut på höger framdäck. Vet inte om det är en bula? Men ser snarare ut som att däcket bara dragits ut lite från fälgen på det stället. Det är lågprofildäck, 17 tum.

Bifogar bild. Tack för hjälpen!

https://ibb.co/VS1Xb14

https://ibb.co/VS1Xb14

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juni 2023 · 13 742 Inlägg

Ser ut som stomme är trasig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mittenfil1
3 juni 2023 · 7 Inlägg

Growe skrev:
Ser ut som stomme är trasig

Är det allvarligt? Kände lite extra på däcket och det buktar ut lite också. Ser inte ut som en typisk däckbula som man finner på Google, men det buktar ut en aning.

Kan jag köra vidare eller bör däcket bytas asap?

Lucif3r
3 juni 2023 · 2 214 Inlägg

Om stommen är skadad så behöver däcket bytas tämligen omgående.

Men vi kan ju börja med den enklaste frågan... Är bulan alltid på samma plats på däcket? Alltså flyttar den sig i förhållande till hjul-rotationen? Om ja, så är däcket skrot. Om nej, så *kan* det vara något annat, t om så enkelt som för lite luft i däcket...

Mittenfil1
3 juni 2023 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om stommen är skadad så behöver däcket bytas tämligen omgående.

Men vi kan ju börja med den enklaste frågan... Är bulan alltid på samma plats på däcket? Alltså flyttar den sig i förhållande till hjul-rotationen? Om ja, så är däcket skrot. Om nej, så *kan* det vara något annat, t om så enkelt som för lite luft i däcket...

Bulan är alltid på samma plats. Den är precis vid ventilen. Värt att kolla däcktryck i helgen då. Något annat som kan vara orsaken?

Senast redigerat av Mittenfil1 (3 juni 2023)

Utmarks-Loke
3 juni 2023 · 5 836 Inlägg

Kör inte mer än du måste med bilen, och ta det lugnt om du åker iväg. Ingen motorvägshastighet för det är inget kul att köra fort när ett däck exploderar. På måndag åker du till en däckverkstad och kollar vad de tror och troligtvis säljer dom dig ett nytt däck

uhlin
4 juni 2023 · 2 834 Inlägg

Kordbrott liknar det som. Som sagt, kör inte mer än nödvändigt med det.

Mittenfil1
4 juni 2023 · 7 Inlägg

Tack för samtliga svar, har kört försiktigt med bilen och det har gått bra. Blir att åka till däckfirma imorgon.

Dock märkte jag att samma fenomen även finns på vänstra däcket. Inte riktigt lika omfattande, "bulan" är mindre men det buktar ut även där. Precis vid ventilen, som på höger däck. Kan det vara så att detta däcket ser ut på så sätt? Det är samma fabrikat fram på bilen. Däcket är Yokohama BluEarth-A 205/40 R17.

uhlin
4 juni 2023 · 2 834 Inlägg

Hur gamla är däcken? Och hur har de förvarats?

Mittenfil1
4 juni 2023 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Hur gamla är däcken? Och hur har de förvarats?

Osäker på ålder, begagnad bil och däcken följde med. De har förvarats i förråd under vintern.

zzr94092
4 juni 2023 · 4 388 Inlägg

Förutsätter att däcktryckgivaren /tpms/ sitter rätt!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang