Söker råd angående skada på bil - Hur ska jag gå vidare?

lokso
8 juni 2023 · 2 Inlägg

Hej!

Jag behöver er hjälp och råd angående en incident som inträffade med vår bil. När jag gick ut till bilen upptäckte jag att någon antagligen har backat in i den eller så har ett släp kört in i den (utan att lämna en lapp). Jag bifogar en bild här så att ni kan se skadorna. Det är på den främre framsidan, precis ovanför hjulhuset.

Bild: https://ibb.co/gWWv0dB

Jag har redan kontaktat mitt försäkringsbolag, och de har informerat mig om att självrisken för denna typ av skada är 5000 kr. Jag tycker att det låter som en orimlig summa.

Jag undrar om ni har några tips eller råd om hur jag ska gå vidare. Ser det här ut som något man kan försöka lösa själv? Finns det någon annanstans jag kan vända mig för att få hjälp? Eller bör jag bara acceptera situationen och gå igenom försäkringsbolaget?

Jag är tacksam för alla svar och tips!

Senast redigerat av lokso (8 juni 2023)

Mossan1
8 juni 2023 · 2 805 Inlägg

Finns inga vittnen till händelsen eller att någon hör av sig är det tyvärr vagnskadeförsäkringen och dess självrisk som gäller.

Surt = Ja.

Man kan ofta välja självrisk i några steg vid tecknande, då med högre självrisk till lägre premie. Men så här i efterhand kan.man givetvis INTE ändra.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2023 · 7 228 Inlägg

Har någon backat in i din bil så är det inte din försäkring som ska täcka det. Kontakta trafiksäkerhets föreningen och ta det den vägen. Mycket märkligt att din försäkring inte nämnt detta.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
krambriw
8 juni 2023 · 427 Inlägg

Folk är fördjävliga

Niknar
8 juni 2023 · 198 Inlägg

Om du ska gå via trafiksäkerhet föreningen så behöver du ha en registrerad polisanmälan plus ett vittne som kan intyga att när du ställde/ parkerade bilen fanns ingen skada. Tror att ersättningen är ca 2000 resten får du då ta via din vagnskada.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2023 · 7 228 Inlägg

Niknar skrev:
Om du ska gå via trafiksäkerhet föreningen så behöver du ha en registrerad polisanmälan plus ett vittne som kan intyga att när du ställde/ parkerade bilen fanns ingen skada. Tror att ersättningen är ca 2000 resten får du då ta via din vagnskada.

Vittne kan dock valfri godhjärtad kompis vara smile stämmer att självrisken är 2000kr, de ersätter dock hela skadan

Senast redigerat av SportPilot (8 juni 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
lokso
13 juni 2023 · 2 Inlägg

Sambon var ju med, så får se om det går igenom. Nu är allt inskickat och bilen är besiktad där de inte var någon tvekan att de är någon annan som åkt in i bilen. Så får avakta och se vad försäkringsbolaget nu säger... Men är väldigt osugen på att betala 5000kr för denna skada just nu. Dom på lacken trodde att ifall man börjar böja ut den där så kommer troligen färgen lossna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang