Rost sidobalk

polyfiller
22 juni 2023 · 33 Inlägg

Har fått rost på sidobalkarna på bilen(se bilderna). Det är en Golf 1.6 FS1 (2004). Köpte bilen 2015 för ca 47kkr om jag minns rätt. Så man är ju inte jättesugen på att lägga ut mer pengar på att laga den än vad den kostade för 8 år sedan. 

Rost på höger sidobalk fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-cb52361ca0f20463269f28e2859033a2.jpg

Rost på vänster sidobalk fram, bild ifrån insida dörr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-8d25c9d7ee422e6c0fca87aa1762ffc8.jpg

Rost på vänster sidobalk fram, närbild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-996694203c97ca37278b34ed2f9e0cb3.jpg

Rost på vänster sidobalk fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-fc45e7b93a3b070ec2fdf66ddec90c81.jpg


Har bytt en avgassensor, bilbatteri och stereo på den. Har också lagat lite rost själv ovanför höger främre hjulhus genom att skära bort rosten och bygga nytt med metallnät, hårdspackel, vanligt spackel, och finspackel, blev ok, men är inget proffs direkt

Detta verkar dock lite mer invecklat, är det något som går att laga själv?

I så fall hur gör man, vad behöver man för utrustning?
Kan man köpa färdiga delar och byta ut eller måste man bygga nya delar själv med plåt och svets?
I så fall, var kan man fixa plåt och låna garage och svets?

Vad skulle det kunna kosta att lämna in och få det fixat av någon som kan?

Och i så fall, var borde man lämna in den i så fall, finns det någon verkstad som kan fixa rost eller måste man hitta någon i detta forum och i så fall vad är det värt för arbete + material?

Finns det någon enkel quick fix?

Utmarks-Loke
22 juni 2023 · 5 847 Inlägg

Jag bytte trösklar på en annan Golf 5 för ett par år sedan och det var inga konstigheter. Köpte utbytesplåt tillverkad av Klokkerholm, sedan bara svetsa dit den. För att vara rostlagning var det enkelt men det kräver ju att man har tillgång till svets och lite grundkunskaper i rostlagning. Att fusklaga det tror jag inte på, bilprovningen vet att de rostar i trösklarna och kollar extra nog där.

jaka54
22 juni 2023 · 5 753 Inlägg

Har man Mig-svets , tid och plats så går det att fixa själv. Sen måste man lacka med tvåkomp billack (grundfärg, sprutspackel och solid lack)  som måste sprutas på .
Tyvärr tror jag att det blir mycket dyrt att få en firma att göra jobbet, speciellt iom man vill ha det bra gjort. Att laga med metallnät och plast som du gjort på andra delar av bilen avråder jag ifrån.

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2023)

spillolja
22 juni 2023 · 4 028 Inlägg

Bilen är i det närmaste förbrukad
köp en 1.4 Tsi istället

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
polyfiller
23 juni 2023 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Har man Mig-svets , tid och plats så går det att fixa själv. Sen måste man lacka med tvåkomp billack (grundfärg, sprutspackel och solid lack)  som måste sprutas på .
Tyvärr tror jag att det blir mycket dyrt att få en firma att göra jobbet, speciellt inte om man vill ha det bra gjort. Att laga med metallnät och plast som du gjort på andra delar av bilen avråder jag ifrån.

Man kan hyra en mig-svets via hygglo får någon hundralapp per dag. Men vad måste man göra mer explicit, ska man kapa bort allt rostigt med en rondell och sedan kapa upp plåtbitar med en rondell och "bygga" en liknande del som den som man kapat bort och sedan svetsa dit den? Eller måste man bocka plåten och hålla på för att det ska bli tillräckligt starkt? Räcker det om det är ihåligt eller måste man ha någon form av balk eller liknande? Sprutspackel, är det för att ge extra skydd mot stenskott och sådant så inte plåten exponeras så lätt? Var köper man plåt? Hur tjock plåt bör man ha?

polyfiller
23 juni 2023 · 33 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag bytte trösklar på en annan Golf 5 för ett par år sedan och det var inga konstigheter. Köpte utbytesplåt tillverkad av Klokkerholm, sedan bara svetsa dit den. För att vara rostlagning var det enkelt men det kräver ju att man har tillgång till svets och lite grundkunskaper i rostlagning. Att fusklaga det tror jag inte på, bilprovningen vet att de rostar i trösklarna och kollar extra nog där.

Hur köpte du från klokkerholm? Googlade namnet och hittade ett danskt företag, men hittade ingen online butik eller liknande, så köper man då via någon annan partner eller måste man kontakta klokkersholm via telefon och beställa så?

spillolja
23 juni 2023 · 4 028 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mew
23 juni 2023 · 2 164 Inlägg

Mekonomen kunde ta hem Klokkerholm-plåt förr iallafall, vet inte om det är så fortfarande men kan vara värt att fråga i din lokala butik. smile

Utmarks-Loke
23 juni 2023 · 5 847 Inlägg

Det var från Trodo jag beställde men 16 juni 2021 kostade samma plåt som det länkas till ovan 334kr. Den har alltså mer än dubblats i pris på två år och en vecka. På den golfen jag lagade var det mycket mera rost dock, är det bara lite längst fram som på bilderna kanske det går lika bra att bocka till något själv.

Mossan1
23 juni 2023 · 2 836 Inlägg

polyfiller skrev:
Har fått rost på sidobalkarna på bilen(se bilderna). Det är en Golf 1.6 FS1 (2004). Köpte bilen 2015 för ca 47kkr om jag minns rätt. Så man är ju inte jättesugen på att lägga ut mer pengar på att laga den än vad den kostade för 8 år sedan. 

Finns det någon enkel quick fix?

Quickfix = Nej.

Det är dock inte så himla svårlagat, så kan vara en lämplig första-gångs-lagning. Bilen är ju gammal så estetiska kanske kommer i andrahand.

En billig MIG/MAG svets funkar. Även flusstråd.  Dom grejerna är investeringar du har kvar sen.
Kanske går att forma till en plåt utan att behöva köpa hela tröskeln, men svårt att bedömma på bilderna.

Men,
Vill du bara ha bilen rullande och 0 intresse av att lära dig svetsa så är det ett dyrt verkstadsjobb, även som bara grundmålat med sprayflaska.  Arbetstmmarna springer iväg =pengar.

Senast redigerat av Mossan1 (23 juni 2023)

DennisCA
23 juni 2023 · 247 Inlägg

Att kunna svetsa är fantastiskt användbart, fast flusstråd på bilplåt kan bli frustrerande tror jag, speciellt för en som inte svetsat förr. Men om inte intresset finns...

Man kunde ju börja med att ta bort värsta rosten och se hur det ser ut, men det ser ut som ny plåt ska de va.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
23 juni 2023 · 7 255 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det var från Trodo jag beställde men 16 juni 2021 kostade samma plåt som det länkas till ovan 334kr. Den har alltså mer än dubblats i pris på två år och en vecka. På den golfen jag lagade var det mycket mera rost dock, är det bara lite längst fram som på bilderna kanske det går lika bra att bocka till något själv.

Jag har vid ett par tillfällen köpt karossplåtar fabrikat Klockerholm hos Mekonomen till olika bilar.
Ofantligt dålig passform.

torsen
23 juni 2023 · 7 255 Inlägg

En så gammal bil, 20 år, med ett så lågt värde, 20.000:- i fullgott och besiktat skick, lönar sig inte att lämna in på seriös bilskadeverkstad för rostskadelagning.
Med stor sannolikhet är den rost som syns endast toppen på isberget.

Har du inte tillgång till garage med 240 v 16 A samt MIG-svets - och är kunnig på att svetsa och rikta plåt - samt lackera - och kan köpa delar och lös plåt till facilt pris - så ska du inte ge dig på rostakadejobbet som amatör och som första rostlagningsjobb.

Sälj i stället som "gör det själv" eller "repobjekt" på Blocket.
Begär runt 10.000:- i annonsen.
Har du tur nappar någon repkunnig som inte värderar sin egen arbetstid.

Jesper328
23 juni 2023 · 2 380 Inlägg

Finns ju garanterat nya trösklar att köpa till en Golf ifrån t.ex Tyskland.

Kan hålla med ovanstående skribent om att svetsa bilplåt med flusstråd kan vara smått irriterande.
Främst p.g.a att man bör ha ett visst utstick på tråden ~2cm, och det kan vara svårt att bibehålla det om man som jag brukar svetsa via en spegel på knepiga ställen. smile
Likaså att det kan vara svårt att få en bra start i fluss, men vem bryr sig om hur det ser ut så länge man får genombränning?
En rondell är en dålig svetsares bästa vän. lol

Up the RA
spillolja
23 juni 2023 · 4 028 Inlägg

Köp en i bättre skick
åk till https://dinitrolcenter.se/ och gör en behandling
så slipper man sådan rost

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
23 juni 2023 · 5 753 Inlägg

Som du ser i svaren ovan så handlar det om vad du är villig att göra med bilen. Vill du behålla den och är villig att ta alla kostnader och tid det innebär att laga själv...eller lämna bort...eller sälja bilen...eller låta det vara som det är. Fyra frågor du måste svara på.
Jag personligen skulle laga själv om jag vill behålla bilen eftersom jag har Mig-svets med gas  (har svetsat i åratal) och har verktyg som behövs samt kompressor/sprutpistoler och 2-komp billack.
Har man inte de  här  sakerna så måste man ta sig en funderare vad man vill göra...

Senast redigerat av jaka54 (23 juni 2023)

DennisCA
23 juni 2023 · 247 Inlägg

Sen bara för en bil är gammal är den inte dålig. Jag kan definitivt förstå den som har en gammal bil och vill hålla den i liv.

Som morsan säger om deras Mazda 626 från 1997, det är som att komma hem att stiga in i den bilen. Pålitlig, bekväm, utmärkta köregenskaper, drar skitlite bensin... Men den är värt skit på marknaden. Men föräldrarna värderar den högre än så oavsett. Den får köra tills den dör av "naturliga orsaker".

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
spillolja
23 juni 2023 · 4 028 Inlägg

Igentligen är en är äldre bil inte något större problem, men när rosten tar fart är det inte kul längre, rosten är som cancer och svår att stoppa, är det tillräckligt med rost så stoppar inte Dinitrol ML det längre, andra komponeter, som tex. ABS, damasker, leder, bussningar, lager m.m  byter man bara rakt över

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
24 juni 2023 · 7 255 Inlägg

torsen skrev:
En så gammal bil, 20 år, med ett så lågt värde, 20.000:- i fullgott och besiktat skick, lönar sig inte att lämna in på seriös bilskadeverkstad för rostskadelagning.
Med stor sannolikhet är den rost som syns endast toppen på isberget.

Har du inte tillgång till garage med 240 v 16 A samt MIG-svets - och är kunnig på att svetsa och rikta plåt - samt lackera - och kan köpa delar och lös plåt till facilt pris - så ska du inte ge dig på rostakadejobbet som amatör och som första rostlagningsjobb.

Sälj i stället som "gör det själv" eller "repobjekt" på Blocket.
Begär runt 10.000:- i annonsen.
Har du tur nappar någon repkunnig som inte värderar sin egen arbetstid.

Eventuellt kan du annonsera efter hjälp (med rostskadereparation).
Finns säkert många duktiga MENA som gör ett gott arbete utan kvitto.
Gäller bara att få referenser på ifrågavarande "reparatör".

polyfiller
27 juni 2023 · 33 Inlägg

Tack för alla svar.

Bilen är besiktigad till januari 2024 och är ok i övrigt och jag vill köra slut på den så mycket som går innan den åker till skroten.

Bytte bakre bromsok på den nyligen. Bara om det blir för svårt och för dyrt och laga så tänkte jag skrota den direkt istället. Men kör nog på tills besiktningen i Januari, lär få nerslag då, så då kanske det blir skroten.

Är ingen svetsare, men det är nog en bra lärdom tänker jag, såvida det inte är omöjligt för en nybörjare.

Man kan ju hyra en mig svets via hygglo, en telefonapp där man hyr verktyg mm av andra privatpersoner för några hundralappar. Sedan har jag ingen verkstad att mecka i, men jag kan hålla till hos mina föräldrar som bor i hus, dock har de ingen billyft så man får ligga på golvet och svetsa. Målning har jag gjort tidigare med lack och klarlack på sprayburk, antar att man kanske vill spraya på något extra för lite extra skydd mot stenskott och sånt. Sedan behöver det inte bli perfekt, bara så det går igenom besiktningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang