ekshaust skrev:
Hej, kikar på en Toyota Yaris årsmodell 2007 som gått knappa 16000mil. Det är 1.3 VVT modellen med 88 hk. Bilhandlaren vill ha 50 tusen för den.
Lite funderingar,
- Priset, för högt eller ok? Bör man pruta och i så fall, hur mycket?
- Miltalet, hört att dessa kan gå lätt 30 tusen mil utan större problem. Vad säger ni som är mer insatta i toyotas bilar?
- Hur är det med rost på dessa?
Tacksam för snabbt svar
16000 mil sen 2007 är ju inte mycket, har du kollat vad det är för tidigare ägare? Fullstämplad servicebok? Det är kamkedja i dessa motorer och då måste man vara noga med serviceintervaller för att inte kedjan ska bada i gammal olja. Är allt välskött så är det en pålitlig motor, vann Engine of the Year 1-1.4 liter nån gång i början av 2000-talet vill jag minnas.
Manuell eller automat? En så liten bil bör inte ha automat, det är som att be om problem med bakbromsarna(används för lite med automat).
Toyota är väldigt pålitliga bilar, så länge dom sköts om rätt, och kan lätt göra 30000 mil.
Däremot är det som DennisCA skriver, rosten bör man se upp med. Gäller väl nästan alla japanska bilar tyvärr(jag kör en japan själv).
Tidigare japanare jag haft har varit känsliga kring länkarmar i bak när det kommer till rost.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."