Kamremsbyte på Golf 1.6 2004

AndyHexagon
22 juli 2023 · 11 Inlägg

Hejsan,

Jag är på jakt efter en bil och har fastnat för en Golf 1.6 2004 som har gått strax under 10000 mil, men vet inte om kamremmen är bytt, och kan inte få tag på bilhandlaren för att fråga om kamremmen just nu då det är helg. Men om kamremmen inte är bytt på en 19 år gammal bil som har gått strax under 10000 mil, är det dags för ett byte eller kan den klara sig ett par tusen mil till?

Senast redigerat av AndyHexagon (22 juli 2023)

Nybergrobin
22 juli 2023 · 2 382 Inlägg

AndyHexagon skrev:
Hejsan,

Jag är på jakt efter en bil och har fastnat för en Golf 1.6 2004 som har gått strax under 10000 mil, men vet inte om kamremmen är bytt, och kan inte få tag på bilhandlaren för att fråga om kamremmen just nu då det är helg. Men om kamremmen inte är bytt på en 19 år gammal bil som har gått strax under 10000 mil, är det dags för ett byte eller kan den klara sig ett par tusen mil till?

Kamremmen bör vara bytt minst 2ggr iaf. Lite olika beroende på modell.....kan vara så lite som 6k mil mellan byten

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2023 · 17 512 Inlägg

Det går ju att köpa en annan bil med. 10000 mil på en 2004 innebär att den rullat lite och troligen korta sträckor. Det är inte bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
23 juli 2023 · 2 834 Inlägg

AndyHexagon skrev:
Hejsan,

Jag är på jakt efter en bil och har fastnat för en Golf 1.6 2004 som har gått strax under 10000 mil, men vet inte om kamremmen är bytt, och kan inte få tag på bilhandlaren för att fråga om kamremmen just nu då det är helg. Men om kamremmen inte är bytt på en 19 år gammal bil som har gått strax under 10000 mil, är det dags för ett byte eller kan den klara sig ett par tusen mil till?

Skulle inte remmen va bytt på 19 år skulle jag inte ens våga starta den motorn.

Men sannolikt är den bytt åtminstone en gång. Men borde va bytt minst 2-3 ggr. Det är mil eller år som gäller på kamrem vid byte.

AndyHexagon
23 juli 2023 · 11 Inlägg

uhlin skrev:

AndyHexagon skrev:
Hejsan,

Jag är på jakt efter en bil och har fastnat för en Golf 1.6 2004 som har gått strax under 10000 mil, men vet inte om kamremmen är bytt, och kan inte få tag på bilhandlaren för att fråga om kamremmen just nu då det är helg. Men om kamremmen inte är bytt på en 19 år gammal bil som har gått strax under 10000 mil, är det dags för ett byte eller kan den klara sig ett par tusen mil till?

Skulle inte remmen va bytt på 19 år skulle jag inte ens våga starta den motorn.

Men sannolikt är den bytt åtminstone en gång. Men borde va bytt minst 2-3 ggr. Det är mil eller år som gäller på kamrem vid byte.

Bilhandlaren hörde av sig och bekräftade att kamremmen är inte bytt, och ska ha 6000 kr extra för att byta kamrem + vattenpump...

AndyHexagon
23 juli 2023 · 11 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det går ju att köpa en annan bil med. 10000 mil på en 2004 innebär att den rullat lite och troligen korta sträckor. Det är inte bra.

Enligt utdrag från TS så har bilen haft 4 ägare inom samma familj sedan 2015 i Malmö-området. Men om du var i mina skor, hade du istället satsat på en liknande bil, fast 2006, som har ca. 4500 mil mer (14500) och där kamrem är bytt vid 12000 mil och besiktad till sista augusti nästa år, och kostar lika mycket? Med 2004:an får jag lägga ut 6000 kr extra för att byta kamrem + vattenpump.

torsen
23 juli 2023 · 7 257 Inlägg

Varför köpa en VW när det finns så många andra bilar.
Har du inte hört/läst om alla VW-relaterade problem?
Vi har själva, i vårt oförstånd, köpt 5 nya VW,+ en något begagnad,  som alla strulat på något sätt.
Lämna tillbaka bilen och köp en japansk i stället - Honda, Suzuki, Mazda eller Toyota - och slipp sitta med hjärtat i halsgropen för om ni ska komma fram eller inte - om ni inte har Jättestor budget för bilbesvär!

Jesper328
23 juli 2023 · 2 381 Inlägg

Köp isåfall den som gått längre och har en hyfsat ny kamrem, firman kioskar säkert på det billigaste skräpet de hittar.
Dessa äldre 1.6L är väl inte direkt några problembarn på så sätt, men allting beror ju på vad bilen kostar.
Vill dom ha t.ex 25k för en gammal golf så skulle jag titta på annat då det finns bättre bilar för rimliga pengar.

Up the RA
AndyHexagon
23 juli 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Köp isåfall den som gått längre och har en hyfsat ny kamrem, firman kioskar säkert på det billigaste skräpet de hittar.
Dessa äldre 1.6L är väl inte direkt några problembarn på så sätt, men allting beror ju på vad bilen kostar.
Vill dom ha t.ex 25k för en gammal golf så skulle jag titta på annat då det finns bättre bilar för rimliga pengar.

Dom ska ha 39k för den där kamremmen är bytt, dock så tycker jag det låter lite saftigt för en 17 år gammal bil, men samtidigt så ligger begagnade bilar (iaf Golf) i den prisklassen på Blocket, så jag vet inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2023 · 17 512 Inlägg

AndyHexagon skrev:

Jesper328 skrev:
Köp isåfall den som gått längre och har en hyfsat ny kamrem, firman kioskar säkert på det billigaste skräpet de hittar.
Dessa äldre 1.6L är väl inte direkt några problembarn på så sätt, men allting beror ju på vad bilen kostar.
Vill dom ha t.ex 25k för en gammal golf så skulle jag titta på annat då det finns bättre bilar för rimliga pengar.

Dom ska ha 39k för den där kamremmen är bytt, dock så tycker jag det låter lite saftigt för en 17 år gammal bil, men samtidigt så ligger begagnade bilar (iaf Golf) i den prisklassen på Blocket, så jag vet inte.

Köp 06:an. Fråga lite försiktigt om den drar olja. 39k? Tja. Det räcker ju till en mindre KIA som är från 2010+ och troligen bättre köp alla dagar i veckan. Men vill du ha en VW så köp en VW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang