7836
Sök

Byta jobb eller inte?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Tjenare!
Sitter i en knipa, vet inte riktigt hur jag ska göra..
Är utbildad industrielektriker som nyss tagit studenten.. Sökte lite jobb precis när jag gick ut.. ingen av dem va intresserade då..

Jobbade på samma gång på en uthyrningsfirma för att få in lite cash

Och nu för tre månader sen skrev jag på papper för att gå över till det företaget jag jobbar på.. Har vart anställd där sen i måndags och trivs jättebra..

Men så kom gårdagen, då ringde de från ena av företagen jag sökte till som industrielektriker och frågade om jag va intresserad fortfarande.. (Lät som jag kunde få jobbet direkt över telefonen i princip)

Satte verkligen snurr i huvudet på mig :S

Vet inte hur jag ska göra nu, ville ju bli elektriker redan sen 5:an eller så..
Vet inte om jag ska ta chansen och byta eller inte.!?

Trivs ju som fisken i vattnet där jag är nu.. Men ändå så ligger ju intresset mitt och trycker, det va ju elektriker jag skulle bli!

Surt att säga upp sig veckan efter man blir anställd..
Lär ju inte få komma tillbaka om jag inte trivs där! :S sad

Hur skulle du ha gjort?
Senast redigerat av dj_aggwa (8 februari 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

835 Inlägg
8 februari 2007
Svårt. Follow your heart dude! smile

393 Inlägg
8 februari 2007
Hallå skulle nog kolla om jag fick jobbet som industrielektriker innan ja sa upp mej på de annadra jobbet så man inte står där utan jobb för de e ju industrielektriker du ville bli och har utbildning på. lycka till...

Mvh Dymek

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/

DFFL
9 020 Inlägg
8 februari 2007
I love money, jag hade valt det som betalade mest.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Dymek skrev:
Hallå skulle nog kolla om jag fick jobbet som industrielektriker innan ja sa upp mej på de annadra jobbet så man inte står där utan jobb för de e ju industrielektriker du ville bli och har utbildning på. lycka till...

Mvh Dymek

Ska dit imorgon och prata med dem och få visning på företaget.. m.m.

873 Inlägg
8 februari 2007
dj_aggwa skrev:
Dymek skrev:

Mvh Dymek

Men dåså.
Håll ett öppet sinne och bestäm dig efter det smile

Det är svårt att förstå i dessa tider när allt handlar om pengar.
Men om du kan få fast anställning på ett jobb där du får göra det du verkligen tycker är kul kommer du i längden må mycket bättre än att jobba någonstans som "bara är ett jobb."

Don't get mad, get even.

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Sandman skrev:
dj_aggwa skrev:
Dymek skrev:

Mvh Dymek

Men dåså.
Håll ett öppet sinne och bestäm dig efter det smile

Det är svårt att förstå i dessa tider när allt handlar om pengar.
Men om du kan få fast anställning på ett jobb där du får göra det du verkligen tycker är kul kommer du i längden må mycket bättre än att jobba någonstans som "bara är ett jobb."

Jo jag ska göra de, ska lyssna på det han säger.. hem sen och fundera och bestämma mig bla bla..  kommer ju jobba som lärlig isf med 62,5kr /h lr va de e.. men de e skift så kulor kan komma in pga ob och skifttillägg och vad allt heter.. men eftersom det är det jag vill bli så måste de va mycke lättare att arbeta trots dålig lön i några månader..
Har billån me som måste betalas så jag får nog leva lite mindre lyxliv framöver då big_smile

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:

haha, då ska jag nog välja elektriker.. göra mina lärlingstimmar sen åka till norge och jobba..

498 Inlägg
8 februari 2007
FireTraXX skrev:

Jo egentligen håller jag med dig, men det är rätt viktigt att man trivs på sitt jobb!
så jag hade nog stannat om jag hade trivts bra på de jag redan hade.

Men hur mycke gör de i plånboken /månad?

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
andreas_940 skrev:
FireTraXX skrev:

Jo egentligen håller jag med dig, men det är rätt viktigt att man trivs på sitt jobb!
så jag hade nog stannat om jag hade trivts bra på de jag redan hade.

Men hur mycke gör de i plånboken /månad?

ja du.. ibörjan lär det göra stor skillnad.. 62,5kr/h vs 100kr/h lr va jag har nu

men som sagt.. om de e jobb man länge velat ha så kan man ta den smällen i ett år.. stiger ju stegvis beroende på hur länge jag jobbat.. sen efter ett år blir man fullbetald elektriker.. vet inte vad en sån tjänar då..

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
nån mer som har tips/åsikt.? nån som suttit i liknande situation?

Giftig
419 Inlägg
8 februari 2007
Det tar väl längre än 1 år å bli fullbetald elektriker kompisen är elektriker å det tar 3 år innan han blir fullbetald... en elektriker kanske snittar 150kr/h

beror ju helt på vilka jobb man är på...om de är tid eller prestationslön å så vidare
Senast redigerat av _VeNoM_ (8 februari 2007)

LTJD

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
ja det kanske de gör, men lärlingstiden är på ett år.. vad jag fått lärt mig iaf..

Giftig
419 Inlägg
8 februari 2007
jag hade fel... 4 år är det om det ska vara korrekt å så ligger snittlönen på 27000 i månaden säger kompisen men sen kan ju det företaget du jobbar för ha andra regler men enligt kollektivavtalet så är det iallafall 4 år... vill inte förstöra nå för dej men så säger mina kompisar som är elektriker så att du inte hoppas att du ska vara fullbetald efter ett år men inte blir det föränns efter fyra.... men du kan ju kolla med företaget vad de har för lärlingsplan och lönesteg

LTJD

9 108 Inlägg
8 februari 2007
Klart du ska börja jobba med det du är utbildad som! smile Avundas dig som har praktisk utbildning!

Lika bra att bli av med lärlingstiden snabbt istället för att nöta ut sig på uthyrningsföretag.

Giftig
419 Inlägg
8 februari 2007
MilleN skrev:
Klart du ska börja jobba med det du är utbildad som! smile Avundas dig som har praktisk utbildning!

Lika bra att bli av med lärlingstiden snabbt istället för att nöta ut sig på uthyrningsföretag.

Håller med...det kanske tar ett tag å komma upp i fulbetalning men det är det värt...men snacka med de på företaget i fråga å hör vad de har att säga...och om det passar dej tycker jag att du ska ta chansen... men självklart så är det ju du själv som ska bestämma vad du själv vill å känner för

LTJD

2 933 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
nej fullbetalt tar det nog ett tag att komma upp i.. men lärlingstiden ska man kunna bli av med på ett år.. big_smile

Efter den grundläggande utbildningen i gymnasieskolan återstår 1 600 timmars färdighetsträning (lärlingstid) i ett installationsföretag. Därefter utfärdas ett yrkescertifikat: Elektriker-elteknik. Det certifikatet måste du ha för att arbeta i ett installationsföretag.

**återstår 1 600 timmars färdighetsträning (lärlingstid)**

Lutar faktiskt åt att jag ska ta chansen om jag nu är enda som verkar intressant för företaget..kan ju aif göra av med timmarna oavsett om det är bra eller dåligt.. för efter dom så är inte jobb några problem tror jag.. big_smile

2 933 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Har vart och prata lite där nu och fått en rundvisning.. skulle få 100 nånting i timmen + OB..  bla bla.. va ingen projektanställning utan tillsvidare och sen fast..
Visst.. lite skitigt är det där men.. men man ska vara skitig.. big_smile

Ska bara tänka på det lite och säga ja eller nej..
Ska få reda på om jag kan vara där p.g.a. astmam me.. sen är det bara att välja alternativ.. big_smile

Sök