Misstänker mätarfusk - Mercedes B 220 CDI / 2005

MB220CDI
14 augusti 2023 · 3 Inlägg

Bytte in min bil mot denna - det var lite grisen i säcken för oss båda (inte viktigt till vad jag vill veta).

Mercedes 220 cdi 2005 kombi - 16700 mil.
- Ny besiktigad, skattad och servad precis innan jag köper den.
- Service boken ser schysst ut och är full.
- Växlar bra inga konstiga ljud, den rullar fint.

1 månad och 100 mil senare.
- Dämparna gnisslar
- kupébelysning funkar inte
- Spolare framruta funkar ej.
- Vindrutetorkare bak funkar ej
- Farthållare funkar ej.

Bilar börjar göra mycket ljud, och det känns som hela framvagnen "slår till" ibland när jag bromsar.
Växellådans hölje lossnar, och jag ser att den är limmad.

Nu börjar jag fundera mer noggrant, ratten är REJÄLT sliten - inte 16700mil sliten, och då slår det mig:
KAN MAN FUSKA NER MILEN på en sådan här bil - och hur tar jag reda på det?

Tack på förhand,
Mvh
Ej van köpare.

MB220CDI
14 augusti 2023 · 3 Inlägg

TS HÄR:
Ställ gärna frågor, jag är här fram tills 23:45 ikväll och svarar så fort jag kan.
Den har aldrig blivit krockad - och det finns bara 2 ägare sen innan.
Bilhandlaren sa att den stått still utomhus i 2 år - annars inga fel.

Tack på förhand.

Senast redigerat av MB220CDI (14 augusti 2023)

Jeebz
14 augusti 2023 · 540 Inlägg

Kollat regnumret på www.car.info? Då kan man se om det fifflats med mätarställningen om det varit så att ena besiktningen har det varit 25000 mil och sen besiktningen efter 16000 mil.

MB220CDI
14 augusti 2023 · 3 Inlägg

Jeebz skrev:
Kollat regnumret på www.car.info? Då kan man se om det fifflats med mätarställningen om det varit så att ena besiktningen har det varit 25000 mil och sen besiktningen efter 16000 mil.

Hmm - Tack för detta - här fick man svart på vitt allt.

Men det ser helschysst ut.

Gick igenom service boken nu och ser att mätarställningen inte varit med senaste två servicarna - det känns lite märkligt.
Två olika ställen dessutom.

EDIT:

Ser även att den varit avställd sen 2021. och haft 2 byten sen dess - olika bilfirmor - fått nedslag på besiktningen, bromsrör.
justerat 1,5 år senare. - Jag var den som ställde på den vid köp.

Kanske borde sälja denna dirr.
allt känns märkligt.


Betalade 6000kr + inbyte av en Peugeot 2008 2012 som gått 19800 mil (ej kamremsbyte, ej besiktigad).
Visade sig sen att stereon var paj i peugeoten - så han fick ytterligare 3000. De var en bil jag hade ärvt så hade noll koll.

Senast redigerat av MB220CDI (14 augusti 2023)

Jesper328
15 augusti 2023 · 2 375 Inlägg

Man kan ändra mätarställningen, ja.
Det är inga konstigheter med rätt utrustning.

Att saker och ting börjar ge med sig efter ~17.000 mil och 18 år är inget ovanligt.
Att inre belysning, torkare, osv börjar krångla KAN bero på något tjosan med SAM-modulen… speciellt om allting kom samtidigt.

Ratten kan bli ”sliten” om bilen stått parkerad i solen, speciellt om den stått två år.
Tips: vrid ratten 180° när ni parkerar. smile

Du kan alltid försöka få säljarn att ta på sig det om den är köpt på firma.
Läs konsumentköplagen gällande bil.

Vad menas med att växellådshöljet är limmat?

Up the RA
Steff240
15 augusti 2023 · 1 021 Inlägg

Mercedes från den perioden i allmänhet och A/B-klass i synnerhet är väl lite sämre kvalitetsmässigt än tidigare Mercedes...

Bilen är ändå snart 20 år gammal, och bortåt 20k mil får de flesta bilar bekymmer med ett eller annat.
Din bil kanske gått mycket stadstrafik vilket kan förklara hårt slitage på ratt.
Just A och B-klass drabbades ofta av fjäderbrott redan som nya så bli inte förvånad om klonket i framvagnen beror på det.
Övriga problem -Kanske- har sin grund i det långa stilleståndet. Bilar mår inte bra av att stå still.

Pratat med bilfirman om det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang