3106
Sök

Opel Combo 2012 Tjuvström

4 Inlägg
16 augusti 2023
Trådstartare
Hej!

Min Opel Combo 2012 1.6 Diesel har nu börjat tjuvdra ström som tömmer batteriet på några dagar.
Jag har gått med multimetern och kikat och den drar 650mA avstängd. Kopplar jag ur säkringen till BCM så slutar den tjuvdra.
Säkringen för "Power + battery for EOBD diagnostic socket, automatic climate control unit, alarm siren, sound system, convergence control unit, tyre pressure detecter control unit" drar cirka 200mA och säkringen för instrumentpanelen drar också cirka 200mA. Har testat alla säkringar jag har hittat i motorrum och under ratten.

Har ni några tips på hur jag kan lista ut vad som är felet?

Allt gott,
Marcus

7 670 Inlägg
16 augusti 2023
Har du draganordning med eluttag på bilen?

4 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
torsen skrev:

Ja det har jag! Kan felet ligga där? Hur testar jag det isåfall?

7 670 Inlägg
17 augusti 2023
marcus94 skrev:
torsen skrev:

Inte ovanlig med "gegga" i eldosan som leder krypströmmar som i sin tur laddar ur batteriet.
Gör rent och spreja med rostskyddsmedel.
"54G" i den runda dosan brukar vanligen vara den som har "ständig 12 volt"  - den ska du ägna särskild uppmärksamhet.

4 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
torsen skrev:
marcus94 skrev:
torsen skrev:

Inte ovanlig med "gegga" i eldosan som leder krypströmmar som i sin tur laddar ur batteriet.
"54G" i den runda dosan brukar vanligen vara den som har "ständig 12 volt"  - den ska du ägna särskild uppmärksamhet.

Det ska jag testa! Jag är nybörjare på el men kan jag mäta och se ifall det är där problemet är? Ser ut som att jorden är stiftet nere till höger i dosan, borde jag sätta multimeterns minuskabel på den och sen gå över de andra stiften och kolla amperen?

Forummoderator
18 293 Inlägg
17 augusti 2023
Som torsen skriver är nog en bra start. Hänt mig med. "Jättekortis någonstans" gjorde bilen obrukbar. Tog av polskor från batteriet. Väntade någon timma och kapade kablage till dragkontakt och isolerade kablarna i detta. Efter det gick bilen som vanligt igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
17 augusti 2023
Trådstartare
torsen skrev:
marcus94 skrev:
torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Som torsen skriver är nog en bra start. Hänt mig med. "Jättekortis någonstans" gjorde bilen obrukbar. Tog av polskor från batteriet. Väntade någon timma och kapade kablage till dragkontakt och isolerade kablarna i detta. Efter det gick bilen som vanligt igen.

54G har 0 volt. Men många av de andra ligger på 0.3v med tändningen avslagen. Läste på annan hemsida att 1 av kontakterna ska ha ~12v (antagligen 54G) och alla de andra ska ha 0v. Jag har 13-polig dosa.

Vad betyder det att flera av dom har 0.3v? Är det boven?

Sök