Köpråd: Välja mellan fyra modeller!

scrubdaddy
16 augusti 2023 · 1 Inlägg

Har problem med att välja min nästa bil och skulle gärna ta lite råd från massan så att säga. Har kollat på bilar ett bra tag nu och har kommit fram till 4 modeller, budget kring 150k, då det mer är en "rolig/glidar" daily driver jag letar.

Modellerna: Lexus 400/430, Chrysler 300c, Volvo S80, Volvo C70

Lexus: Gillar att det är en av de mest pålitliga V8orna som skapats mellan 1uz-3uz och från forum känns dom som en lyxig glidare till ett bättre pris som håller sig problemfria. Vet att det kan tillkomma rätt dyra reparationer med tiden (luftfjädring/premiumdelar), men att dom även har en historik att hålla sig väldigt problemfria vid rätt service.

Chrysler 300c: Inte superpålitliga på papper, v6an mellan 2009-12 har dock fått rätt bra reviews och är sagt att vara mer pålitlig. Gillar alltid verkligen hur denna bil ser ut och känns som en ultimat glidare. Tänkte först bort den pga att Chrysler kanske inte håller måttet alla gånger, men såg en här om dagen och känner bara "fyfan vilken bil".

S80: Gillar hur bilen ser ut, jagar isf v8an från Suzuki. Kanske lite mer alldaglig och säker, men tycker ändå att det är en väldigt fin bil.

C70: Letar då 2006-2013, hard top cab. Bara allmänt trevlig glidar bil, gärna med T5 eller T6 om det ska bli en c70. Känns även den som ett väldigt "säkert" val, men att det bara är trevligt att kunna köra den året om, vem vill inte cabba ner i mitten av en solig vinterdag.

Skämt och sido, har jättesvårt att välja vad man ska plocka upp, ge mig gärna era åsikter!

Tack för ni tog er tid att läsa!

torsen
16 augusti 2023 · 7 249 Inlägg

V8:an i Volvo är inte från Suzuki, utan från Yamaha.

Skulle i ditt ställe välja Lexus.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2023 · 17 509 Inlägg

Den 25:e Juni 2009 tog jag ut en fabriksny 300C. En Svart sedan (Fy för kombin). Skötte den mycket noga och servades alltid vid årvis vid cirka 1000 mil. Efter drygt ett år stannade bilen. Ljusmodulen hade lagt av och störde ut andra system. Garantijobb. Vanligt fel tydligen. Börjar med blinkande halvljus. Ytterligare ett år senare lade startspärren av. Bärgning igen. Garantijobb. Efter det gick den bra tills en tidig vårdag 2018 då den inte ville starta på ICA-parkeringen. Bärgning till Chrysler.

Väl där rev de ner maskin och konstaterade att den var full av metallspån. Någon hade gått sönder internt. Den dömdes ut och då en ny motor från USA skulle kosta mer än bilens värde löstes den in av försäkringsbolaget. Den skrotades sen. En bil som gått knappt 8000 mil och var i nyskick...

I dagens läge tycker jag de ser sunkiga ut och framförs ofta av folk som ser lika sunkiga ut de med... Nej. Titta på något annat. Jag har 20" SRT-8 fälgar med nya sommardäck på i förrådet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RubenRutegard
16 augusti 2023 · 88 Inlägg

Man kan aldrig gå fel med en Volvo, speciellt inte med V8an. Dem är riktigt stekiga med vit läder inredning. Det är ett riktigt bra val.

Farsan tittade på nya bilar förra året, då rekommenderade jag 300c från 2009 och uppåt. Nu när jag tänker tillbaks på det är de kanske inte den bästa vardagsbilen. Kan rekommendera dem ändå men köpes på egen risk.

Lexus har jag aldrig haft ett öga för rent estetiskt. Kan dock inte uttala mig om hur den är som vardags bil.

C70n ska du hålla dig ifrån, ALLA CABBAR LÄCKER! Det där med att du kan fälla ner taket om det är bra väder funkar inte på nån cab bil, oavsett vilket väder det är kommer det kännas som du har cabben nere. Vill du ändå ha C70n får du vara bered på att den kommer stå stilla rätt mycket.

Noobnisse
17 augusti 2023 · 181 Inlägg

Jag hade valt S80!

300c ser lite coola ut men då hade jag hellre valt kusinen Dodge Charger som går att finna för typ samma slant

SportPilot Ubåtsingenjör
17 augusti 2023 · 7 234 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Man kan aldrig gå fel med en Volvo, speciellt inte med V8an. Dem är riktigt stekiga med vit läder inredning. Det är ett riktigt bra val.

Farsan tittade på nya bilar förra året, då rekommenderade jag 300c från 2009 och uppåt. Nu när jag tänker tillbaks på det är de kanske inte den bästa vardagsbilen. Kan rekommendera dem ändå men köpes på egen risk.

Lexus har jag aldrig haft ett öga för rent estetiskt. Kan dock inte uttala mig om hur den är som vardags bil.

C70n ska du hålla dig ifrån, ALLA CABBAR LÄCKER! Det där med att du kan fälla ner taket om det är bra väder funkar inte på nån cab bil, oavsett vilket väder det är kommer det kännas som du har cabben nere. Vill du ändå ha C70n får du vara bered på att den kommer stå stilla rätt mycket.

Du har inte kört så mycket cab va? Har aldrig varit med om att en välskött cab läckt, plåtcabbar läcker ännu mer sällan.

Oavsett vad så hade jag aldrig köpt en volvo, inte ens en med en japansk motor ( vilket borgar för kvalite), resten av bilen känns halv dant. 300c är dock i en helt annan liga av att vara skit, måste vara bland det sämsta man kan köpa, efter en pt cruiser

Utav de ts nämner så är Lexus det självklara valet.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RubenRutegard
22 augusti 2023 · 88 Inlägg

SportPilot skrev:

RubenRutegard skrev:
Man kan aldrig gå fel med en Volvo, speciellt inte med V8an. Dem är riktigt stekiga med vit läder inredning. Det är ett riktigt bra val.

Farsan tittade på nya bilar förra året, då rekommenderade jag 300c från 2009 och uppåt. Nu när jag tänker tillbaks på det är de kanske inte den bästa vardagsbilen. Kan rekommendera dem ändå men köpes på egen risk.

Lexus har jag aldrig haft ett öga för rent estetiskt. Kan dock inte uttala mig om hur den är som vardags bil.

C70n ska du hålla dig ifrån, ALLA CABBAR LÄCKER! Det där med att du kan fälla ner taket om det är bra väder funkar inte på nån cab bil, oavsett vilket väder det är kommer det kännas som du har cabben nere. Vill du ändå ha C70n får du vara bered på att den kommer stå stilla rätt mycket.

Du har inte kört så mycket cab va? Har aldrig varit med om att en välskött cab läckt, plåtcabbar läcker ännu mer sällan.

Oavsett vad så hade jag aldrig köpt en volvo, inte ens en med en japansk motor ( vilket borgar för kvalite), resten av bilen känns halv dant. 300c är dock i en helt annan liga av att vara skit, måste vara bland det sämsta man kan köpa, efter en pt cruiser

Utav de ts nämner så är Lexus det självklara valet.

Juste, en cab läcker inte om den är välskött... Med det argumentet är väl en Rangerover pålitlig om man servar den tillräckligt många gånger. TS ville specifikt ha en vardagsbil alltså en bil man kan köra, alla i mina kretsar vinter förvarar eller har bilen under tak när dem inte används. Behöver inte ens vara en cab, räcker med löstagbar topp så läcker det och rostar.

Resten av dina argument känns mer som åsikter så dem tänker jag inte diskutera.

Däremot är det mycket möjligt att Lexus är det bästa för TS men det skulle inte jag vet något om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang