Brunnen kabel till radion-VW Passat v6 2006

Epastrul
25 augusti 2023 · 1 Inlägg

Hej, jag har övertagit en EPA traktor och har nu råkat koppla på något sätt så att det har blivit kortslutning. Sladdbunten som kommer inifrån och fram till radion har klippts av tidigare ägare. Det har gjorts några skarvningar. Hur som helst så letade jag fram kablarna med permanentström, tändningsström och jord och kopplade in dem till min nyinköpta stereo. När jag startade bilen sedan så lät stereon som den skulle i några sekunder och sedan fräste det till bakom och kom tjock rök. Det var kabeln med tändningsström som brann. För att fixa detta tänkte jag att jag skulle se hur långt kabeln hade brunnit och sedan skarva på ny och koppla in allt på rätt sätt. Men efter att jag tagit ut bilstereon och monterat ner nästan hela instrumentbrädan så kan jag ändå inte komma fram till obrunnen tråd. Jag har följt kabel bunten ca 20 cm och där består den brunna kabeln endast av trådar. Man kan ju se att diverse kablar runtomkring har fått smältskador och jordkabeln hade brunnit ca 10 cm där jag kunde klippa den för att sedan skarva den. Jag har försökt felsöka i säkringsdosan för att se vilken sladd som brunnit och för att byta ut den men har inte hittat den. Två säkringar hade i alla fall gått men kablarna bakom såg bra ut. Det kan möjligen vara så att säkringarna var trasiga sedan tidigare. Jag vet inte. Fast när jag tagit bort nästan hela instrumentbrädan så kommer jag inte åt kabelbunten som går långt in och långt upp. Jag vet inte hur jag ska göra nu. Jag har inte längre några idéer hur jag ska kunna felsöka och laga detta. Eftersom det är en EPA traktor som inte är så fruktansvärt dyr, ca 50 000 kr, så vill jag ju inte lägga ut hur mycket som helst på att lämna in den till verkstad. Hoppas jag kan få hjälp här på garaget.

Senast redigerat av Epastrul (25 augusti 2023)

Koster
25 augusti 2023 · 108 Inlägg

Haha, 50 000kr för en A-traktor "inte så dyr", min bil kostade 5000kr för 12 år sedan, den kör jag än idag!

Har det gått så varmt att du smält kabelhöljet så är den nog så illa att den kabeln ser likadan ut hela vägen fram till sin ände, och går den då även in i huvudkabelstammen så blir det dyrt...och jobbigt.

Finns tyvärr inget annat att göra än att riva ut så långt det behövs av både inredning och kablage till du endera hittar "hel" kabel alternativt kommit fram till änden och kan dra en ny.
Med tanke på hur hett det gått så finns det garanterat fler kablar som tagit skada också och dom behöver fixas annars kommer elfelen att avlösa varandra och det finns även stor risk för brand, kortslutningar som resulterar i kabelbrand är ett allvarligt fel.

Senast redigerat av Koster (25 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang