3746
Sök

Bess utan dpf och katt??

27 augusti 2023
Trådstartare
Tja, vad jag hört så ska de va lugnt att bessa utan dof och katt på vissa dieselbilar, har en passat 2.0tdi utan dpf och katt som är lite upp hottad som har bess strax och oroar mig lite för de med avgasvärdena. Den har ju en varvspärr på 2500rpm när man står stilla och vad jag har hört så utförs de ingen avgas mätning då. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Tackar!

* Voff voff *
10 988 Inlägg
27 augusti 2023
Leonard_ahrnlund skrev:
Tja, vad jag hört så ska de va lugnt att bessa utan dof och katt på vissa dieselbilar, har en passat 2.0tdi utan dpf och katt som är lite upp hottad som har bess strax och oroar mig lite för de med avgasvärdena. Den har ju en varvspärr på 2500rpm när man står stilla och vad jag har hört så utförs de ingen avgas mätning då. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Tackar!

Fast numera mäter dom väl alla dieslar?

"På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en så kallad "omborddiagnos". Det är en elektronisk miljökontroll (OBD-kontroll). Här kan du läsa mer om den. Dessutom undersöker vi bilens avgasrenande system och mäter halter av koloxid och kolväten. Vi mäter även lambdavärdet, vilket är ett beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft samt kollar bullernivån.

Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar. Gränsvärdena för avgaserna finns angivna inom parantes på protokollet."

Källa: https://www.bilprovningen.se/om-besiktn … besiktning

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 069 Inlägg
27 augusti 2023
Så vitt jag vet (känner 2st besiktningsmän) så kontrollerar de så att allting sitter där det skall, likaså att partikelfiltret ej har blivit uppskuret och rensat.
Har du varken katt eller dpf monterat så kommer de troligen att slå ned på det, men du kan ju ha tur också.

Sök