Får inte generatorn att ladda som den ska

DPK
13 september 2023 · 10 Inlägg

Tjenare

Har en lt31 med d24 som inte generatorn funkar på. Har köpt ny kolbrygga (eller vad man kallar det för) på biltema och jag har kopplat in generatorn rätt tror jag iallafall men får det inte att ladda över typ 12.60 volt. Så något är galet har iallafall tagit B+ till batterit och D+ till en lampa vet inte om jag måste dra några mer kablar. https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242235/242235-444c5be3cdf565fe0b03619a9f0d8058.jpg

Jesper328
13 september 2023 · 2 380 Inlägg

Hur ser släpringarna ut?
Laddar den 12.6 på tomgång så funkar D+ som den skall, du kan prova med att dra en startkabel mellan motorn och minuspol på batteriet.

Up the RA
Mossan1
14 september 2023 · 2 836 Inlägg

Är det orginalgeneratorn, och det har fungerat förr verkligen?

Det kan annars vara en generator avsedd för extern laddregulator med tanke på den trepoliga kontakten som ska vara där.

Alternativt, om det är en generator som ska ha B- också.

Men den kan också vara orginal och alltid haft bara 2 av 4 poler kopplade.

D+ och B+ verkar rätt, om nu D+ är övre av dom tre, och inte det ensamma flatstiftet på sidan om.

D+ = magnetisering = oftast genom lampan. B+ ska till batteriet.

Lampan lyser när motorn står stilla, och slocknar som den ska?

Senast redigerat av Mossan1 (14 september 2023)

DPK
14 september 2023 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det orginalgeneratorn, och det har fungerat förr verkligen?

Det kan annars vara en generator avsedd för extern laddregulator med tanke på den trepoliga kontakten som ska vara där.

Alternativt, om det är en generator som ska ha B- också.

Men den kan också vara orginal och alltid haft bara 2 av 4 poler kopplade.

D+ och B+ verkar rätt, om nu D+ är övre av dom tre, och inte det ensamma flatstiftet på sidan om.

D+ = magnetisering = oftast genom lampan. B+ ska till batteriet.

Lampan lyser när motorn står stilla, och slocknar som den ska?

Ajjemän lampan slocknar när man startar. Men får kika lite mer på vad som kan va felet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang