Volvo v50 2.4i -05 Elfel, nollfel eller vad försigår?

sdrive
19 september 2023 · 2 Inlägg

Halloj,

har haft en drös med problem med min volvo på sista tiden. Det började med att batterilampan, elsystem service erfodras samt liknande fel uppstod i displayen under körning. Det förekom även att den varna för ABS system, lampor och dylikt. Jag felsökte genom att mäta spänningen över batteriets poler, det visade då 12,8V då bilen var avstängd samt 15,7V vid tomgång och 15,8V vid ~2 tusen varv. Efter jag uppmätt detta beställde jag hem en ny generator regulator samt nya kol till generatorn. Efter detta så upmätte jag en spänning på ~14.5-14,6V vid tomgång vilket verkade kanon. Har nu kört med bilen ungefär en vecka och allt har fungerat kanon till igår. Helt plötsligt när jag körde på en guppig grusväg så började batterilampan lysa igen samt meddelandet "service elsystem erfodras" visades i displayen. Startade då om bilen och allt fungerade kanon igen. När jag kom hem mätte jag spänningen på batteriet igen och allt verkade som vanligt d.v.s ~14.5-14,6V. Någon som har en aning om vad som försegår? Måste tillägga att innan jag bytte regulatorn så fick vi säkert upp en sisådär 10-15 varningsmeddelanden i displayen innan felet blev åtgärdad och jag har inte heller sedan dess rensat felkoderna, kan detta vara så att jag bara behöver rensa dessa? Är väldigt dålig på bilel....

Senast redigerat av sdrive (19 september 2023)

sdrive
19 september 2023 · 2 Inlägg

Ska tillägga att innan jag bytte regulator så varnade bilen oftast på hög spänning, tror aldrig det förekom att den varna för låg batterispänning som brukar vara ett tecken på kass generator

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang