Extraljus Skoda Octavia 2012

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

Jag har en Skoda Octavia med årsmodell 2012 och funderar på att sätta dit extraljus. Om jag förstår det rätt så är det bara att köpa en kabelsats med relä och allt. Koppla på minus och plus på batteriet samt att hitta helljuskabeln och koppla in sig på den. Det är just helljuskabeln jag har problem att hitta.
Jag har tagit bort vänster strålkastare och börjat mäta stiften på kontakten. Det finns inget stift som går från 0V till 12V när jag blinkar med helljuset. Det enda stiftet som verkar reagera när jag blinkar med helljuset ligger på 10V när tändningen är igång och halvljuset lyser. Det stiftet går upp till 12V när jag slår till helljuset. Vad gör jag för fel? Jag kan ju inte koppla in mig på en kabel som ligger på 10V hela tiden.

simlar
30 september 2023 · 5 526 Inlägg

Har du dyraste strålkastarna som vrider halvljuset när man vrider på ratten så krävs canbus-modul.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

Det är inget dyrt med den bilen. Är bara vanliga H7 lampor i den.

spillolja
30 september 2023 · 4 026 Inlägg

barajagigen skrev:
enda stiftet som verkar reagera när jag blinkar med helljuset ligger på 10V när tändningen är igång och halvljuset lyser. Det stiftet går upp till 12V när jag slår till helljuset.

det kan behövas någon form av belastning för att det ska sjunka till 0 Volt   tex. ett motstånd på ca 5-10 Kohm
kollade på golfen och det ska vara vit ledare med svart rand (vit med violett rand på Hö sida)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
30 september 2023 · 2 828 Inlägg

Dom 10v kan vara en avkänning av att glödlampan är hel.  Med inkopplad lampa är det säkert få volt.
Tillräckligt för att driva ett relä? Troligen inte.

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

spillolja skrev:

barajagigen skrev:
enda stiftet som verkar reagera när jag blinkar med helljuset ligger på 10V när tändningen är igång och halvljuset lyser. Det stiftet går upp till 12V när jag slår till helljuset.

det kan behövas någon form av belastning för att det ska sjunka till 0 Volt   tex. ett motstånd på ca 5-10 Kohm
kollade på golfen och det ska vara vit ledare med svart rand (vit med violett rand på Hö sida)

Det är den som är vit/svart som reagerar. Är det den jag ska ta ifrån då? Jag kan ju inte mäta när den inte är inkopplad för då kommer jag inte åt någonstans att mäta. Menar du att om den är inkopplad så visar den 0V när helljuset är släckt?

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Dom 10v kan vara en avkänning av att glödlampan är hel.  Med inkopplad lampa är det säkert få volt.
Tillräckligt för att driva ett relä? Troligen inte.

Inte den jag ska koppla in mig på då? Vilken kan det vara då?

spillolja
30 september 2023 · 4 026 Inlägg

han menar när helljuset är släkt, reläspolen på ett 12 -volt relä behöver åtminstånde ca 6-7 volt för att dra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
han menar när helljuset är släkt, reläspolen på ett 12 -volt relä behöver åtminstånde ca 6-7 volt för att dra

Så vilken ska jag koppla in mig på då? Kollar man massa videos på Youtube så ser det ju så enkelt ut. Man mäter bara 0 volt när helljuset är släckt och 12V när det är tänd.

MammDiin
30 september 2023 · 2 019 Inlägg

Går ju att ta bort kontakten på helljuslampan och mäta mellan h7 lampans kontakt och kontakten på strålkastaren. Man brukar vanligen även se vilken som är minus av dem inne i strålkastaren för den brukar vanligen dela sig till andra lampor.
Själv brukar jag oftast löda fast kabeln inne i strålkastaren på själva kontakten till lampan. Nackdelen är väl att man måste borra ett litet hål som är mer eller mindre exakt för kabeln eller ett större och köra med en gummi genomföring i strålkastaren.

spillolja
30 september 2023 · 4 026 Inlägg

jag pillar ur kontakthylsan från kontakten, skala av ledaren ca 1 cm tvinnar och öder fas den och sedan en bit krympslang med lim

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
jag pillar ur kontakthylsan från kontakten, skala av ledaren ca 1 cm tvinnar och öder fas den och sedan en bit krympslang med lim

Mitt problem är att hitta rätt kabel att ta ifrån. Sen att skarva löser jag nog.

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

MammDiin skrev:
Går ju att ta bort kontakten på helljuslampan och mäta mellan h7 lampans kontakt och kontakten på strålkastaren. Man brukar vanligen även se vilken som är minus av dem inne i strålkastaren för den brukar vanligen dela sig till andra lampor.
Själv brukar jag oftast löda fast kabeln inne i strålkastaren på själva kontakten till lampan. Nackdelen är väl att man måste borra ett litet hål som är mer eller mindre exakt för kabeln eller ett större och köra med en gummi genomföring i strålkastaren.

Men H7 lampan är väl både hel och halvljus? Hur ska jag då kunna mäta bara på helljuset på kontaktens till H7 lampan?

MammDiin
30 september 2023 · 2 019 Inlägg

barajagigen skrev:

MammDiin skrev:
Går ju att ta bort kontakten på helljuslampan och mäta mellan h7 lampans kontakt och kontakten på strålkastaren. Man brukar vanligen även se vilken som är minus av dem inne i strålkastaren för den brukar vanligen dela sig till andra lampor.
Själv brukar jag oftast löda fast kabeln inne i strålkastaren på själva kontakten till lampan. Nackdelen är väl att man måste borra ett litet hål som är mer eller mindre exakt för kabeln eller ett större och köra med en gummi genomföring i strålkastaren.

Men H7 lampan är väl både hel och halvljus? Hur ska jag då kunna mäta bara på helljuset på kontaktens till H7 lampan?

H7 har bara en glödtråd.

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

MammDiin skrev:

barajagigen skrev:

MammDiin skrev:
Går ju att ta bort kontakten på helljuslampan och mäta mellan h7 lampans kontakt och kontakten på strålkastaren. Man brukar vanligen även se vilken som är minus av dem inne i strålkastaren för den brukar vanligen dela sig till andra lampor.
Själv brukar jag oftast löda fast kabeln inne i strålkastaren på själva kontakten till lampan. Nackdelen är väl att man måste borra ett litet hål som är mer eller mindre exakt för kabeln eller ett större och köra med en gummi genomföring i strålkastaren.

Men H7 lampan är väl både hel och halvljus? Hur ska jag då kunna mäta bara på helljuset på kontaktens till H7 lampan?

H7 har bara en glödtråd.

Ah det är ju sant. Då är det inte H7 lampan jag ska koppla in mig på. Men ska jag koppla in mig direkt på kontaktens plus där helljuset är?

Det skulle vara smidigare att skarva direkt i den stora kontakten som går direkt till strålkastaren. Men hur listar jag ut vilken som är helljus där?

MammDiin
30 september 2023 · 2 019 Inlägg

barajagigen skrev:

MammDiin skrev:

barajagigen skrev:

Men H7 lampan är väl både hel och halvljus? Hur ska jag då kunna mäta bara på helljuset på kontaktens till H7 lampan?

H7 har bara en glödtråd.

Ah det är ju sant. Då är det inte H7 lampan jag ska koppla in mig på. Men ska jag koppla in mig direkt på kontaktens plus där helljuset är?

Det skulle vara smidigare att skarva direkt i den stora kontakten som går direkt till strålkastaren. Men hur listar jag ut vilken som är helljus där?

Om du vet vilken som är helljuset i strålkastarens kontakt så vet du vilken kabel du ska skarva in dig på i kontakten som kopplas in i strålkastaren baktill.
Mät med multimetern vilken pin i strålkastarens kontakt som leder till helljuslampans plus. Men som sagt så har du H7 så har du både plus och minus till lampan. Men är väl H1 till helljuset i din bil så då har du bara en kabel till lampan och den är plus, så mät mellan den (dra bort den från helljuslampan) och prova vilken kontakt i strålkastaren som det piper i med multimetern.

barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

MammDiin skrev:

barajagigen skrev:

MammDiin skrev:

H7 har bara en glödtråd.

Ah det är ju sant. Då är det inte H7 lampan jag ska koppla in mig på. Men ska jag koppla in mig direkt på kontaktens plus där helljuset är?

Det skulle vara smidigare att skarva direkt i den stora kontakten som går direkt till strålkastaren. Men hur listar jag ut vilken som är helljus där?

Om du vet vilken som är helljuset i strålkastarens kontakt så vet du vilken kabel du ska skarva in dig på i kontakten som kopplas in i strålkastaren baktill.
Mät med multimetern vilken pin i strålkastarens kontakt som leder till helljuslampans plus. Men som sagt så har du H7 så har du både plus och minus till lampan. Men är väl H1 till helljuset i din bil så då har du bara en kabel till lampan och den är plus, så mät mellan den (dra bort den från helljuslampan) och prova vilken kontakt i strålkastaren som det piper i med multimetern.

Smart. Jag gjorde så. Har tagit bort strålkastaren. Som du säger så gick det bara 1 kabel till helljuset. Jag hittade stiftet den pep till. Sen lokaliserade jag vilken kabel det var. Tack för tipsen. Det är den kabeln som visar 10V när jag har bilen igång och helljuset avslaget. Slår jag sen igång helljuset så visar den 12V.
Men hur kommer det sig att den ligger på 10 V när helljuset är avslaget? Hur skulle det vara att koppla extraljus till det? Eller kommer den gå mer till 0V när jag har strålkastaren inkopplad och helljuset avslaget?

spillolja
30 september 2023 · 4 026 Inlägg

Den kommer troligen att sjunka till ca 0-0,2 Volt någonting när man lägger på reläspolen eller 0V om man kopplar in själva lampan, bara att prova, det flyter en pyttenliten ström på någon mA eller µA för att glödtrådvakten ska känna av om lampans glödtråd är hel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
barajagigen
30 september 2023 · 10 Inlägg

spillolja skrev:
Den kommer troligen att sjunka till ca 0-0,2 Volt någonting när man lägger på reläspolen eller 0V om man kopplar in själva lampan, bara att prova, det flyter en pyttenliten ström på någon mA eller µA för att glödtrådvakten ska känna av om lampans glödtråd är hel

Super

Tack för hjälpen. Jag ska testa ✌️☺️

granadadr
1 oktober 2023 · 7 290 Inlägg

KAN vara minus styrd med,, är så på Volvo s40 av äldre modell,, men vi hoppas på att det ej är så

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang