gubbar över 60 ska fasen inte ha körkort

ghost_boy83 CREW
9 februari 2007 · 2 594 Inlägg

är så fruktansvärt less på alla gubbjävlar som trots inte borde köra i trafiken inte inser vilken fara dom gör och sätter sig bakom ratten.

kan ta flera exempel det jag blev mest upprörd va i dag när jag skule till jobbet då liger en gubbe å fiskör i 60 när det är 90 på e4an det är en lång kö bakom och jag komm försent till jobbe,sen när jag sitter på jobbetser jag en annan gubbjävel smälla upp dörren i min v70 genom fönstret när jag kommer dit är gubben borta och jag har en buckla i dörren blir så jäkla förbannad

MilleN
9 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Man borde absolut införa ett teoriprov och uppkörning vid pensionsålder. Det är sjukt att dom tillåts köra när dom lärde sig reglerna på 60-talet. Det är mycket som har ändrats sedan dess och det är absolut inte säkert att dom har koll..

Uppkörning behövs nästan mest för dom måste ju ha koll på vad dom gör, och ha tillräcklig syn i behåll.

tobi
9 februari 2007 · 562 Inlägg

men lägg ner.. fan mi nfarsa är typ 56 han kör ju fan bättre än dom flästa 20-30 åringar.. men fattar vad du menar har exakt samma uppfattning som du fast dock ej att alla 60 åringar kör dåligt..

men att ha teori prov runt 60 års ålder skulle nog va bra.. även vid kanske 30? för fan 50% kan ju fan inte köra i en rondell tex..

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Tega Yrkesförare
9 februari 2007 · 1 073 Inlägg

Jag vet inte var jag ska börja nånstans, så jag säger bara sammanfattningsvis att jag håller med.
Finns inga i trafiken som gör mig så förbannad som alla dess gammla skrabbor som har noll koll. Anlita färdtjänst för h-vete!

cool blue Åkeri ägare
9 februari 2007 · 226 Inlägg

Ja en uppdatering av sina kunskaper vore helt klart på sin plats, Men är det inte bättre att köra efter vad man annser att man klara av även om man kör i 70 på 90 väg så behöver man ju inte var en dålig förare oftas är det ju den som kör om i ren ilska som osakar olycka eller? Att köra efter sin förmåga bör nog fler än gummjävlar gör typ 25 åringar som tror att dom klarar allt finns många ex på det,,, Sen det där med dörre är så jävla tråkigt varit utsattför det  det med fan vad arg man blir

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
9 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Jag är både för och emot.

Grannens kompis kör så jävla illa så jag blir knäpp på honom. Det ska sladdas och spinnas och tramsas, och det är verkligen noll kontroll.
Det finns också ungtuppar som kör riktigt bra och medvetet.

Vår gamla granngubbe var 83 år, och jag åkte faktiskt med honom och han körde bra.
Och åter finns gamlingar som inte borde lämna gården utan ledsagare - och de kör bil!!!

Givetvis finns alltid undantag, men segproppar är lika farliga som sladdpellar i trafiken!

Jag är helt klart för prov med jämna mellanrum om man ska ha lappen kvar. Även körprov, för på ålderns höst är det lika ofta reaktionsförmågan som ställer till det.

Och det där med färdtjänst. Eftersom jag periodvis är sjuk och har "dåliga dagar" då jag svimmar och har mig skulle jag gärna använda färdtjänst eftersom jag inte anser mig vara en lämplig förare dessa perioder - men ni ska veta hur svårt det är att få färdtjänstintyg! Här har det blivit så att jag sitter där jag sitter när jag inte törs köra själv, eller är helt beroende av vänner och bekanta.

Men fler prov om man är lämplig som förare, och enklare regler för färdtjänst kanske inte vore så dumt. Samt fler kontroller ute i trafiken så man kan få bort farliga förare oavsett ålder!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
FireTraXX DFFL
9 februari 2007 · 9 020 Inlägg

Håller med om att det ska införas någon sorts test vid pensionsålder.
Idag höll jag på att köra av vägen två ggr på 100 meter p.g.a. två st äldre män (60+).
Först innan en rondell så skulle jag höger men han bestämde sig för att blocka mig och hindra mig från att svänga, sen så kom en annan gubbe och körde rakt ut framför mig i rondellen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
andreas_940
9 februari 2007 · 498 Inlägg

tobi skrev:
men lägg ner.. fan mi nfarsa är typ 56 han kör ju fan bättre än dom flästa 20-30 åringar.. men fattar vad du menar har exakt samma uppfattning som du fast dock ej att alla 60 åringar kör dåligt..

men att ha teori prov runt 60 års ålder skulle nog va bra.. även vid kanske 30? för fan 50% kan ju fan inte köra i en rondell tex..

jo men enligt statistiken så är din pappa inom åldern för de som kör "bäst"
ja jag vet det är statistik!!!! (häng inte upp er på de)

De enda som är irriterande med gammla är att de ska sega upp till rätt hastighet annars har jag inget problem med dem!

värre är de då med våra yngre förmågor (japp jag är en yngre förmåga själv) men de planerar sin körning lite väl dåligt! ibland.

ex
I Eslöv finns en sträcka som under vissa tider på dygnet är 30/50 och när det övergår till konstant 50 så är det ca 100m MAX sedan kommer man till en korsning där man har väjningsplikt. När man då kommer på den vägen när det är 30 och kommer till då det ska bli 50 så fortsätter man i 30 fram till korsningen för det finns ingen mening med att dra upp till 50 för att sedan bromsa in! det händer dagligen att de bakomvarande hytter med näven mot en.

Och självklart planerar jag min körning lite väl dåligt ibland! (så jag framställer mig inte som erfaren)

Senast redigerat av andreas_940 (9 februari 2007)

ghost_boy83 CREW
9 februari 2007 · 2 594 Inlägg

fan dom som är värst är dom som inte kan inse att dom är en trafikfara
jag har alldrig vart så rätt när jag åkte bil med min frus morfar 84år han va rent av livsfarlig
de tog 3år 5krockar innan vi fick han å inse att han skulle sälja bilen

alminjo SLK
9 februari 2007 · 610 Inlägg

MilleN skrev:
Man borde absolut införa ett teoriprov och uppkörning vid pensionsålder. Det är sjukt att dom tillåts köra när dom lärde sig reglerna på 60-talet. Det är mycket som har ändrats sedan dess och det är absolut inte säkert att dom har koll..

Uppkörning behövs nästan mest för dom måste ju ha koll på vad dom gör, och ha tillräcklig syn i behåll.

Håller med.. inför uppkörning vid 60 års åldern igen.. gratis...

twin_cam Smålänning
9 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet.

Vid 75 så ska det vara en uppkörning för att kontrollera att dom inte beter sig trafikfarligt. (Glömmer blinka, glömmer se sig för, m.m)

Sen syntest vart 5:e år. Det är vad jag tycker.

Obs! Jag är en av ungdomarna i trafiken, och jag gasar också när tillfälle gives tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Fordofilen
9 februari 2007 · 519 Inlägg

Skitsnack, det är ju som att säga att alla under 35 inte ska ha körkort.

"Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet."
Ja det är ju bara jobbet man åker till, livet upphör väl efter 65?^^

MilleN
9 februari 2007 · 9 108 Inlägg

Fordofilen skrev:
Skitsnack, det är ju som att säga att alla under 35 inte ska ha körkort.

"Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet."
Ja det är ju bara jobbet man åker till, livet upphör väl efter 65?^^

Om dom nu kan köra så är det väl inga problem att klara en uppkörning eller?

Fordofilen
9 februari 2007 · 519 Inlägg

MilleN skrev:

Fordofilen skrev:
Skitsnack, det är ju som att säga att alla under 35 inte ska ha körkort.

"Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet."
Ja det är ju bara jobbet man åker till, livet upphör väl efter 65?^^

Om dom nu kan köra så är det väl inga problem att klara en uppkörning eller?

Har jag aldrig sagt heller wink

charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
9 februari 2007 · 64 Inlägg

Jag kan hålla med om att en uppkörning vid 60 skulle sitta bra.
För det är ju faktiskt enorm skillnad mellan två personer i samma ålder. En gaggig som fan, och en med fysik(nåja) och psyke som en 25åring.
MEN. Jag tycker att gubbarna är det aningen mindre problemet. Nu ska jag inte vara sexistisk, men av egna erfarenheter (nu måste det ju inte vara så för nån annan) så är kärringarna värst.
Gubbarna är bara väldigt många fler än tanterna, och nästan lika illa.
Hade en kärring så sent som igår i en 4-vägsrondell. Hon kom från min högersida, vi ska båda i samma utfart, hon lägger sig i ytterfilen och jag i inner, hon 5 meter framför mig. Som vanligt när det gäller idioter så skär hon min fil och jag är 10 cm från att knäcka förardörren på henne. Tvårnitar och tutar som en galning, men INGEN reaktion överhuvudtaget, inte ens en blick.
Kör förbi o tänker att ja försöker komma en bra bit framför så slipper ja oroa mig.
Men kärringen ligger snart i bagaget på mig ändå, och snäll som jag är så släpper ja förbi henne och håller 60 nåra minuter.. För att inte åka hem med en demolerad bil.

Min värsta mardröm är att hamna bakom en pensionär i en gammal häck på en 110/90-väg. Tvärnitar för typ harar, ekorrar och katter o sånt är inte ovanligt.
Argh, när det kommer en hare då nitar man inte, då kollar man i backspegeln.

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
9 februari 2007 · 170 Inlägg

Man kan ju inte dra alla gamlingar över en kant, kan bara ta min mormor som exempel, hon blir 80 nästa år o kör en corolla från 98. Men när hon kör på grusvägarna vid sommarstugan så kör hon som om hon vore en biltjuv. Men ett test vid pensionsåldern e ju verkligen inga fel.

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
Shorty666
9 februari 2007 · 362 Inlägg

Finns redan obligatorisk läkarkontroll för "äldre" körkortsinnehavare...
Visst.. Det innefattar bara de med hörge behörigheter, men hur ofta stöter ni på en 30-40-talist som inte har ABC-behörighet?   De fick man ju me "på köpet" på den tiden....

Ärligt talat...  Nu ska ja inte dra alla över samma kam, men folk som nyligen tagit kökort kör FAN så mycket sämre än 80% av de äldre... 
Bara för man har ett nytaget körkort i handen betyder de inte att man har automatisk erferenhet.....
Jag har vart Yrkesförare i snart tio år å ser bara en Jävla massa hets från nya kk-innehavare...   

Fan att ingen lär sej va som står i kk-böckerna om dom olika stadierna....
Ego-stadiet    18-25 år
Regel-stadiet   25-30,35 år
Gemensamhets-stadiet    30,35+ år
Behöver inte förklara stadierna för de ska ni kunna!
Och stadierna stämmer mer än va man tror...  äldre visar mer respekt i trafiken än yngre...
De finns ju dock en del av äldre som inte ska köra längre...

Drar ingen över samma kam än, men får man fatt på en nybliven adrenalin-kickad 18-årig kk-innehavare vill man ju bara spy....   
Fan lär er att ni inte ÄGER trafiken!
Ska de va så svårt att visa gemenskaphet???
Och om ni e så oroliga över dom äldre, så kommer det att införas fler och tätare lämplighetskontroller av äldre bilförare... 

Så om ni ser en gammal gubbjävel som kör som en kratta, ta regnumret å skriv ett berv till eran länsstyrelse så dom får lösa problemet....   
Att de ska va sånt gnäll på äldre??
Hur fan kommer ni att ta de när ni blir till åren???
Jo, ni kommer va som alla andra äldre å säga att "ingen ung-jävel ska ta mitt körkort" å köra minst lika värdelöst som ni tycker dom äldre gör nu....

Visa mer hänsyn i trafiken!!!

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
twin_cam Smålänning
9 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Fordofilen skrev:
Skitsnack, det är ju som att säga att alla under 35 inte ska ha körkort.

"Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet."
Ja det är ju bara jobbet man åker till, livet upphör väl efter 65?^^

Nej!! Nu missförstog du mig gravt! Om jag uttrycker mig såhär då:

Efter 65 så har dom allra flesta gått i pension och har kanske inte det där "stora behovet" av en bil för att kunna ta sig till och från en arbetsplats, därmed inte sagt att livet upphör vid 65. Alla kör naturligtvis inte som krattor vid 65 års ålder, men testet skulle bara utvisa vilka som är olämpliga som förare, och inte ta ifrån dom deras körkort.

En del klagar ju nämligen själva på att dom har problem med att köra i hög fart på motorvägar och i tät trafik. Samt att en del kör som biltjuvar ända tills dom själva lämnar sitt kort.

Alla kör efter sin förmåga, det är också det som gör att äldre oftast inte ligger i diket, eftersom dom inte överskattar sin förmåga, utan kör vettigt.

Jag lämnar nog mitt kort när jag inte vågar köra i minst 100 på 110 väg i torrt väglag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JeyKay Allvetande uppfinnare
9 februari 2007 · 377 Inlägg

va sägs om en 94år gammal snubbe som kör 9-5 aero dåwink

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Fordofilen
9 februari 2007 · 519 Inlägg

twin_cam skrev:

Fordofilen skrev:
Skitsnack, det är ju som att säga att alla under 35 inte ska ha körkort.

"Egentligen så borde alla göra ett teoriprov med syntest och test av reaktionsförmågan vid 65 års ålder, då de egentligen inte behöver körkort för att ta sig till jobbet."
Ja det är ju bara jobbet man åker till, livet upphör väl efter 65?^^

Nej!! Nu missförstog du mig gravt! Om jag uttrycker mig såhär då:

Efter 65 så har dom allra flesta gått i pension och har kanske inte det där "stora behovet" av en bil för att kunna ta sig till och från en arbetsplats, därmed inte sagt att livet upphör vid 65. Alla kör naturligtvis inte som krattor vid 65 års ålder, men testet skulle bara utvisa vilka som är olämpliga som förare, och inte ta ifrån dom deras körkort.

En del klagar ju nämligen själva på att dom har problem med att köra i hög fart på motorvägar och i tät trafik. Samt att en del kör som biltjuvar ända tills dom själva lämnar sitt kort.

Alla kör efter sin förmåga, det är också det som gör att äldre oftast inte ligger i diket, eftersom dom inte överskattar sin förmåga, utan kör vettigt.

Jag lämnar nog mitt kort när jag inte vågar köra i minst 100 på 110 väg i torrt väglag.

Jag är 21 och har gångavstånd till jobbet, farsan är pansionär och bor 1mil utanför stan.
Behovet av bil har alltså inget med åldern att göra wink

Men visst jag håller med, teoriprov vart tionde år eller något sådant skulle inte skada.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang