4509
Sök

Renovera M54B25 motor

11 Inlägg
14 oktober 2023
Trådstartare
Hallå!

Lite om mig: Jobbar som systemutvecklare och har tyckt att varje gång jag håller på med bilen så känns som terapi, sakerna oftast fungerar på ett sätt och det får mig att gå ifrån mina rutiner som är att sitta vid datorn stor del av dagen och programmera. Har nästan under hela mitt liv velat hålla på med bilar, inte som ett jobb men som hobby.

Nu finns äntligen möjligheten ska flytta till hus och vi har garage och har beställt ett sax lyft för garaget och lite verktyg som skulle behövas för att renovera motorn på min e39 som är en M54B25. Har en Haynes instruktionsbok och tänker att med hjälp av videos och googlande så lär jag fixa det här! Jag är inte helt tappad heller, har gjort en del saker på bilen själv, bytt generator, rem, osv... enkla saker men jag har aldrig vågat ge mig på  "inuti motorn". Tanken är att medans jag demonterar motorn så rengör jag och kollarna vilka delar som behövs bytas.

Planen är att köpa en ny bil som vi ska ha så kan e39:an stanna i garaget under en lång period för att renovera, ta bort rost lacka om osv... Så här kommer min fråga, är jag helt ut o cykla? Vad ska jag göra om det går snett? (Hur brukar ni gära när ni är osäkra på en viss moment?) Själv funderade jag lämna motorblock för verkstaden att kika på och se hur den mår och om den behövs slippas eftersom det krävs maskiner till det?

Jag har kikat lite på denna kanal [Dissasembly series][https://www.youtube.com/watch?v=QMMbVtXiu48] där de monterar ner en M54B30 och tänker att jag lär klara det ändå bara jag tar det lugnt och försöker dokumentera vad jag gör. Men jag tänker man måste börja nånstans, hur började ni? Har ni några tips? Vad borde jag lära mig innan jag ger mig in på en sån projekt?

Det jag har haft svårt med är att köpa delar, när ska man ta original? när ska man inte göra det ifall det är för dyrt ? Hur vet jag om delen passar exak, vet att det finns OEM på delar men ibland syns inte, hur brukar ni göra? Brukar använda autodoc och det brukar gå bra, men det har hänt att jag har skickat tillbaka ett par saker. För renovering av motoruhuset är planen att spendera max 60000 kr, är det naivt (Verktygen inte inräknad)? Bilen går fint idag, tanken med renovering är att få ett problemfri bil samt lära mig och byta ut delar som är på väg att gå sönder. Har 18k mil på mätaren just nu.

Är tacksam för all hjälp och rekommendationer!

3 060 Inlägg
14 oktober 2023
Kan säga direkt att chansen att du behöver göra något åt blocket är ytterst låg på en M54.
En renovering är dock inga problem.

Honing, lager, kolvringar, etc fixar du hemma i garaget med inte allt för avancerade verktyg.
Linehoning och planing av topp bör du lämna till firma om du inte vill lägga en jäkla massa pesetas på utrustning.
Invändig indikatorklocka för att kolla cylindrar (även fast du till 99% ej behöver göra detta).
Mikrometer för att mäta axeltappar.
Bladmått för att passa in kolvringar.
Vanlig indikatorklocka för att kolla axialspel på veven.
Båda indikatorklockor bör kunna mäta hundradelar eller tusendelar.

Jag är för det mesta självlärd.
Finner jag mig i en situation där jag blir lite osäker så tar jag ett steg tillbaka, funderar på hur systemet jag arbetar med är uppbyggt och hur det fungerar, sedan så kliver jag in igen med gott självförtroende.
Osäkerhet leder till misstag.

Jag använder Trodo för det mesta, men just till BMW så har du Schmiedmann i Sverige.
Finns garanterat andra återförsäljare nere på kontinenten också.

11 Inlägg
14 oktober 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Kan säga direkt att chansen att du behöver göra något åt blocket är ytterst låg på en M54.
En renovering är dock inga problem.

Honing, lager, kolvringar, etc fixar du hemma i garaget med inte allt för avancerade verktyg.
Linehoning och planing av topp bör du lämna till firma om du inte vill lägga en jäkla massa pesetas på utrustning.
Invändig indikatorklocka för att kolla cylindrar (även fast du till 99% ej behöver göra detta).
Mikrometer för att mäta axeltappar.
Bladmått för att passa in kolvringar.
Vanlig indikatorklocka för att kolla axialspel på veven.
Båda indikatorklockor bör kunna mäta hundradelar eller tusendelar.

Jag är för det mesta självlärd.
Finner jag mig i en situation där jag blir lite osäker så tar jag ett steg tillbaka, funderar på hur systemet jag arbetar med är uppbyggt och hur det fungerar, sedan så kliver jag in igen med gott självförtroende.
Osäkerhet leder till misstag.

Jag använder Trodo för det mesta, men just till BMW så har du Schmiedmann i Sverige.
Finns garanterat andra återförsäljare nere på kontinenten också.

Tack för alla tips, låter som ett bra sätt att bearbeta osäkerheten. Det ska jag verkligen ta med mig. Vid dina renoveringar brukar du starta mortor utanför eller placerad i motorhuset?

3 060 Inlägg
14 oktober 2023
Kom på lite mer här.
Stod nämligen och lagade mat vid mitt senaste inlägg och var så hungrig att jag inte visste vilket universum jag befann mig i. lol

Nåväl, momentnycklar!
Jag har klarat mig under alla år med en Wisent 1/4” 5-25nm och en Biltema 1/2” 20-210nm.

Givetsvis en verkstadskran och motorstativ, går med lyftblock eller vinsch i taket om du har lite saftigare takstolar.
Vad väger ett M54 långblock?
180kg kanske plus 50kg växellåda?

Vid byte av ram och vevlager så kan du få använda olika dimensioner på lagren.
Så som sagt, mikrometer.
Plastigauge vid montering.

Nu har jag inte fullrenoverat många motorer, men ett par iallafall.
Startar alltid motorn i bilen. smile
Senast redigerat av Jesper328 (14 oktober 2023)

11 Inlägg
14 oktober 2023
Trådstartare
Alright, aa har en lista med saker jag ska köpa. En av de är motor stativ och en lyft för motorn. Moment nycklar blir ett givet köp, var osäker vilka jag skulle köpa men jag ska ta en titt på de två du nämnde där! Tack :smile

Sök