Jesper328 skrev:
Kan säga direkt att chansen att du behöver göra något åt blocket är ytterst låg på en M54.
En renovering är dock inga problem.
Honing, lager, kolvringar, etc fixar du hemma i garaget med inte allt för avancerade verktyg.
Linehoning och planing av topp bör du lämna till firma om du inte vill lägga en jäkla massa pesetas på utrustning.
Invändig indikatorklocka för att kolla cylindrar (även fast du till 99% ej behöver göra detta).
Mikrometer för att mäta axeltappar.
Bladmått för att passa in kolvringar.
Vanlig indikatorklocka för att kolla axialspel på veven.
Båda indikatorklockor bör kunna mäta hundradelar eller tusendelar.
Jag är för det mesta självlärd.
Finner jag mig i en situation där jag blir lite osäker så tar jag ett steg tillbaka, funderar på hur systemet jag arbetar med är uppbyggt och hur det fungerar, sedan så kliver jag in igen med gott självförtroende.
Osäkerhet leder till misstag.
Jag använder Trodo för det mesta, men just till BMW så har du Schmiedmann i Sverige.
Finns garanterat andra återförsäljare nere på kontinenten också.