Köra med slitna vinterdäck bak (Ja/Nej)

granadadr
11 november 2023 · 7 290 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En smula OT men på tal om däck: Min Caddy har sulats om med fina Nordfrost dubbdäck. När det regnar är det noll väggrepp. Den spinner som fan när man ska få fart på hantverkarburken lol


Inlägg nummer 17000

pga mjukt å bra gummi,, hade dubbfria på min ena mongo å drog husvagn,, backen mellan Falun å Borlänge,, den BRANTA,, där spann det in en bra bit på 3an när det regnade, drog husvagn wink  så när det är blött mm så greppar mjuka däck sämre,, men bättre då det är kallt,  jämfört med hårdare så klart smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Low
11 november 2023 · 3 313 Inlägg

MrHyde skrev:

Low skrev:
Aldrig hört.. 😂

jag fått höra genom åren är att det är säkrare att krocka rakt in i ett objekt än på sidan, därför ska man ha bäst däckbak för motverka överstyrning.

Du kan skratta åt det bäst du vill, men du håller ju ändå med mig delvis i nästa mening så förstår inte riktigt innebörden av ditt inlägg.
Det säger dock sig självt en hel del, vilket håll är mönstren riktade åt? Rakt såklart, dit du vill åka och dit du vill bilen ska gå även vid inbromsning.
Du har givetvis sämre bromsverkan i sidled än rakt, det vet alla som varit ute och sladdat som ung.

aldrig fått den förklaringen innan med bäst däckbak. då det är rätt självklart att däcken fungerar i färdriktningen. Tyckte det var rätt kul.

Sladda gör väl även när man är gammal?😁

zemet
11 november 2023 · 4 041 Inlägg

MrHyde skrev:
Det jag har fått höra genom jobbet är att du stannar mycket snabbare om du bromsar i en rak linje än när bilen glider i sidled, eftersom däcken är uppbyggda på det sättet. Därför ska de bästa sitta bak, för att inte få sidledsglid på bilen och tappa nästan all bromsverkan.

Det här har jag alltså fått höra av däcktestare hos Continental och Goodyear, alltså de som testar detta åt oss innan vi köper däcken. Senaste gången jag hörde det var förra sommaren, så aktuellt är det nog fortfarande.
Men jag förstår båda sidor, jag tycker också att det inte alltid är så logiskt med tanke på bromsfördelning osv, men man lär väl ta det som det är och inse att de som testar däcken bör veta bäst tongue

Intressant med ett svar från någon som verkar hyfsat insatt i frågan:)
Tack för det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
granadadr
11 november 2023 · 7 290 Inlägg

MIN erfarenhet är att framhjulen gärna låser då rullar fortfarande bak,, om då bästa är bak låser fram ÄN snabbare än bak,   nää JAG vill ändå ha bästa fram,, men var och en gör som den vill smile

Vansterfilen
11 november 2023 · 95 Inlägg

Tack för svaren samtliga. Verkar vara ett ämne med mycket åsikter. smile

Jag tänker att en överstyrning är relativt lätt att styra upp, min bil är inte gjord för att ta svängar på bredden oavsett. Bättre däck fram = lättare att hitta grepp för att komma iväg samt bättre bromsverkan.

Får se om det landar på två nya däck eller om det blir att köra vidare på nuvarande.

husseman
11 november 2023 · 1 594 Inlägg

Hmm, hur du än bromsar dvs. rakt eller mitt i en kurva, så kommer alltid bromsar bak vara av mindre betydelse. På en framhjulsdriven bil o Haldexfuskbil...så kommer bromsverkan vara  typ 20-30% av total bromsverkan. Bara att ta fram sitt senaste besiktningspaper o kika. Detta gäller ej Carsuspect.. o deras "besiktningar" Ska vi gissa så har du  3,5 KNm fram o 1,2 bak ?
Ibland kan man få värden upp till 2 KNm bak, men detta beror på testbänken o inget du har i normal trafik. Dvs. - dina bromsskivor bak tar inte slut pga. av bromsning, utan avsaknad av bromsning...de rostar upp....
mvh/husse

granadadr
11 november 2023 · 7 290 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, hur du än bromsar dvs. rakt eller mitt i en kurva, så kommer alltid bromsar bak vara av mindre betydelse. På en framhjulsdriven bil o Haldexfuskbil...så kommer bromsverkan vara  typ 20-30% av total bromsverkan. Bara att ta fram sitt senaste besiktningspaper o kika. Detta gäller ej Carsuspect.. o deras "besiktningar" Ska vi gissa så har du  3,5 KNm fram o 1,2 bak ?
Ibland kan man få värden upp till 2 KNm bak, men detta beror på testbänken o inget du har i normal trafik. Dvs. - dina bromsskivor bak tar inte slut pga. av bromsning, utan avsaknad av bromsning...de rostar upp....
mvh/husse

nja nog tar mina belägg bak slut,, men tar ju längre tid än fram smile   men OFTA det är rost,, folk bromsar för mesigt så dem rostar å belägg slits i förtid mm

Lucif3r
14 november 2023 · 2 215 Inlägg

granadadr skrev:
men sämre att bromsa med Volvon då wink

Äsch, vaddå bromsa, vad tror du man har handbromsen till på en RWD? big_smile

Skämt och sido, givetvis är det så. Dock i mitt område, där jag kör(spec. med 945an) så är risken att fastna pga. otillräckligt grepp på drivande axel markant större än att sämre bromsverkan/styrning fram skulle orsaka problem.

Pratar givetvis exklusivt om vinterkörning nu - med snö. "Barmark" är såklart en helt annan 5a.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang