Sugen på att lära mig svetsa

manseliasson
26 november 2023 · 2 Inlägg

Hejsan sugen på att lära mig svetsa. Har ni något bra tips på bra nybörjar svets?
köper hellre något vettigt för en större peng.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 746 Inlägg

köp en beg märkes svets typ kempi eller esab   har du 3fas välj det i första hand.  och försök inte lära dig att svetsa med äklig flushtråd för det kommer se förjävligt ut hur du än gör. 

sen är det bara att kolla youtube för att förstå hur du ställer in svetsen.    att köra me en mig är abslut det lättaste sättet att svetsa.. 

har gett mig på gassvetsning några gånger.. lärde mig det i skolan men jag måste säga att även om det såg förjäkla fint ut så ramla skiten isär direkt..   så efter det har jag aldrig rört en gassvets igen förutom om jag ska värma loss något smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
26 november 2023 · 2 375 Inlägg

Håller med ovanstående.
Har själv lärt mig svetsa med en ”riktig” mig, och använder i stort sett enbart en enfas flussmig numer då jag saknar trefas hemma.
Svårt att svetsa allt under 1mm med den jag har, något enklare med 0,6mm tråd.
Blir dock mycket loppor från flusstråd.

Köp en begagnad inkl. flaska.
Esab, kemppi, eller migatronic.
Du lär få en sådan för några tusenlappar.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2023 · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:
Håller med ovanstående.
Har själv lärt mig svetsa med en ”riktig” mig, och använder i stort sett enbart en enfas flussmig numer då jag saknar trefas hemma.
Svårt att svetsa allt under 1mm med den jag har, något enklare med 0,6mm tråd.
Blir dock mycket loppor från flusstråd.

Köp en begagnad inkl. flaska.
Esab, kemppi, eller migatronic.
Du lär få en sådan för några tusenlappar.

ja det spootar och fräser mest med flusstråd.   och ser förjävligt ut..

som nödlösning fungerar det men att lära sig på en sån är ingen höjdare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
26 november 2023 · 7 240 Inlägg

Svetsa är numera synonymt med MIG- eller TIG-svetsning.
Men det finns även pinn- och gassvetsning.

Pinnsvetsning är den svåraste - men även billigaste svetsmetoden - sett till investeringen.
Tyvärr säljs endast s k "klisterelektroder/pinnar".(enligt min erfarenhet av min "Humla" - som jag har svårt att komma över ens med)
Humlan (1-fas 230 volt) används nästan aldrig - och i s fall endast vid tillverkning av grövre specialverktyg.

Som flygmekaniker vid artilleriflygskolan vid A3 i Kristianstad fick vi lära oss att svetsa tunna aluminiumrör med gassvets.
SuperCUBarna bestod av tunna aluminiumrör med textilväv över.
Nog det svåraste svetsarbetet som finns = tunna aluminiumrör.

Gassvetsen använder jag bara när jag behöver skärbrännaren för trilskande grövre skruvar och muttrar, samt förr, när man hårdlödde eller tennspacklade.
Senast jag använde gassvetsen var vid lagning av sprickor i bensintank medelst silverlod.

MIG-och TIG-svetsning är en barnlek.
Behövs i princip bara kunskap om inställning på apparaterna.
Erfarenheten kommer rätt snabbt = man ser och lär av sina misstag - när det gäller inställningen av apparaten.

Mitt råd är att inte köpa en 1-fas 230 volt "varuhussvets" och fylld tråd.
Fylld tråd för att den bara går att använda utomhus - av hälsoskäl - om man inte har MYCKET avancerat luftutsug.
MIG och TIG är inte hälsosamt heller - speciellt inte om man svetsar i galvaniserad eller förzinkad plåt.
Målad och-/eller plastad plåt  är inte heller bra för hälsan.
Svetsar man  gamla bilar kan man råka ut för att metallplåtarna är slaglödda samman - gaserna inte att leka med = mycket farliga.

För ett gott resultat: Köp 3-fas 400 volt ESAB eller Kemppi - börja kanske med en begagnad i 5 - 8.000:-klassen.
Mycket mycket lättare att svetsa med.
Börjar du med att svetsa karosserplåt så kommer du förr eller senare att börja tillverka egna specialverktyg av t ex uttjänta lagerbanor.
Då duger inte en "varuhussvets" 1-fas 230 volt.

Den som är dålig på att svetsa blir snabbt, i stället, fena på att slipa med vinkelslipen - så köp en bra sådan också.

Senast redigerat av torsen (26 november 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 november 2023 · 14 061 Inlägg

torsen skrev:
Svetsa är numera synonymt med MIG- eller TIG-svetsning.
Men det finns även pinn- och gassvetsning.

Pinnsvetsning är den svåraste - men även billigaste svetsmetoden - sett till investeringen.
Tyvärr säljs endast s k "klisterelektroder/pinnar".(enligt min erfarenhet av min "Humla" - som jag har svårt att komma över ens med)
Humlan (1-fas 230 volt) används nästan aldrig - och i s fall endast vid tillverkning av grövre specialverktyg.

Som flygmekaniker vid artilleriflygskolan vid A3 i Kristianstad fick vi lära oss att svetsa tunna aluminiumrör med gassvets.
SuperCUBarna bestod av tunna aluminiumrör med textilväv över.
Nog det svåraste svetsarbetet som finns = tunna aluminiumrör.

Gassvetsen använder jag bara när jag behöver skärbrännaren för trilskande grövre skruvar och muttrar, samt förr, när man hårdlödde eller tennspacklade.
Senast jag använde gassvetsen var vid lagning av sprickor i bensintank medelst silverlod.

MIG-och TIG-svetsning är en barnlek.
Behövs i princip bara kunskap om inställning på apparaterna.
Erfarenheten kommer rätt snabbt = man ser och lär av sina misstag - när det gäller inställningen av apparaten.

Mitt råd är att inte köpa en 1-fas 230 volt "varuhussvets" och fylld tråd.
Fylld tråd för att den bara går att använda utomhus - av hälsoskäl - om man inte har MYCKET avancerat luftutsug.
MIG och TIG är inte hälsosamt heller - speciellt inte om man svetsar i galvaniserad eller förzinkad plåt.
Målad och-/eller plastad plåt  är inte heller bra för hälsan.
Svetsar man  gamla bilar kan man råka ut för att metallplåtarna är slaglödda samman - gaserna inte att leka med = mycket farliga.

För ett gott resultat: Köp 3-fas 400 volt ESAB eller Kemppi - börja kanske med en begagnad i 5 - 8.000:-klassen.
Mycket mycket lättare att svetsa med.
Börjar du med att svetsa karosserplåt så kommer du förr eller senare att börja tillverka egna specialverktyg av t ex uttjänta lagerbanor.
Då duger inte en "varuhussvets" 1-fas 230 volt.

Den som är dålig på att svetsa blir snabbt, i stället, fena på att slipa med vinkelslipen - så köp en bra sådan också.

Det är väl "Magnetpinnar" som jag brukar kalla dom för.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
27 november 2023 · 5 747 Inlägg

Jag har både Mig och Tig , bägge trefas med gas och de är lätta att svetsa med.
Sådana rekommenderas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang