Bytt bilbatteri och lampan lyser

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2023 · 13 757 Inlägg

inget batteri är fullt vid köp utan bör laddas..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
3 december 2023 · 6 583 Inlägg

Pepparkaka33 skrev:
Okej såhär, avstängd bil 12,2 v, bil igång 13,3. Sätter jag på en batteriladdare är det 12,8 v avstängd bil o bil igång 14,8 o då lyser inte batterilampan. Är det då generatorn man ska misstänka? !

Om bilen laddar nästan 15V så har den förmodligen en "smartcharge" generator, då årsmodell inte nämns.
Att laddningslampan lyser betyder antingen att batterispänningen är under 11V eller att generatorn inte kan anpassa laddningen.

PCM begär/skickar signal till generatorn om hur mycket den ska ladda, men eftersom generatorn troligen gått sönder så kan den inte ladda lika mycket som PCM begär, om du inte laddar manuellt först.

De/Dem
Pepparkaka33
3 december 2023 · 10 Inlägg

xXSammy skrev:

Pepparkaka33 skrev:
Okej såhär, avstängd bil 12,2 v, bil igång 13,3. Sätter jag på en batteriladdare är det 12,8 v avstängd bil o bil igång 14,8 o då lyser inte batterilampan. Är det då generatorn man ska misstänka? !

Om bilen laddar nästan 15V så har den förmodligen en "smartcharge" generator, då årsmodell inte nämns.
Att laddningslampan lyser betyder antingen att batterispänningen är under 11V eller att generatorn inte kan anpassa laddningen.

PCM begär/skickar signal till generatorn om hur mycket den ska ladda, men eftersom generatorn troligen gått sönder så kan den inte ladda lika mycket som PCM begär, om du inte laddar manuellt först.

Årsmodell 2017. Men nu har jag laddat batteriet länge o lampan slocknat o den laddar 14,5 nu… så då borde generatorn va ok. Problemet från början tycks ha varit att batteriet var dåligt laddat från början. Men vi får väl se nu vad som händer när den får stå ett tag,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang