Tja, tänkte köpa mudders å ska besikta epan om nån vecka, borde jag då sätta på mudders innan jag besiktar eller går den inte igenom då? Måste jag regga om den å hålla på då? Gamla dimensionen är 255 å mudders 265
Tja, tänkte köpa mudders å ska besikta epan om nån vecka, borde jag då sätta på mudders innan jag besiktar eller går den inte igenom då? Måste jag regga om den å hålla på då? Gamla dimensionen är 255 å mudders 265
Tja, tänkte köpa mudders å ska besikta epan om nån vecka, borde jag då sätta på mudders innan jag besiktar eller går den inte igenom då? Måste jag regga om den å hålla på då? Gamla dimensionen är 255 å mudders 265
Tja, tänkte köpa mudders å ska besikta epan om nån vecka, borde jag då sätta på mudders innan jag besiktar eller går den inte igenom då? Måste jag regga om den å hålla på då? Gamla dimensionen är 255 å mudders 265
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Ja de är klart de är m+s finns jättemånga Mud and snow
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Ja de är klart de är m+s finns jättemånga Mud and snow
Men det räcker inte, vinterdäck i Sverige ska vara märkta med 3PMSF för att de ska vara godkända. Även för A-traktorer. Och förresten så på mudders, eller M/T om man vill kalla det för det, betyder M+S DEFINTIVT INTE Mud and Snow, det betyder Mud and SAND. Prova fråga på offroadforum så får du se.
Jag har sedan slutet på nittiotalet besiktat ett femtontal bilar med "för stora" däck utan anmärkning - utan annat att jag en gång fick en tvåa på att stänkskydden blivit "för korta". Många använder "besiktningshjul" vid besiktningen. Med för stora däck riskerar man att bli underkänd vid bromsprovet i rullarna. Det problemet slipper man om man säger att 4x4-läget inte går att koppla ur. Då blir det "alternativt" bromsprov. D v s på asfaltplanen utanför bilprovningen på den "ut-/upp-märkta" banan. Egentligen även tillsammans med retardometer. Men det ingen bilprovare som orkar hämta retardometern, enligt min erfarenhet.
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Inte reglerna/föreskrifterna som ändrats, utan tillämpningen som har skärpts.
Sen är det som så att vissa äldre M+S, M/S, MS däck fortfarande är godkända som vinterdäck om de är tillverkade före ett visst datum - men inte efter. Cooper Discoverer M/T gamla mönstret, men inte nya, är vinterdäcksklassade. Likaså Cooper Dicoverer A/T före ett visst datum är vintergodkända.
Allt det här går att läsa sig till i STRO-handboken(som tyvärr inte ges ut längre).
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Inte reglerna/föreskrifterna som ändrats, utan tillämpningen som har skärpts.
Sen är det som så att vissa äldre M+S, M/S, MS däck fortfarande är godkända som vinterdäck om de är tillverkade före ett visst datum - men inte efter. Cooper Discoverer M/T gamla mönstret, men inte nya, är vinterdäcksklassade. Likaså Cooper Dicoverer A/T före ett visst datum är vintergodkända.
Allt det här går att läsa sig till i STRO-handboken(som tyvärr inte ges ut längre).
Jo jo, "särskilt framtagna för vinterkörning" säger transportstyrelsen. Tror inte du får fram ett enda M/T som är det. Och du har rätt, än så länge gäller det. Men 30 november -24 ryker även det, då gäller endast 3PMSF för alla. Ska bli intressant att se alla från icke-skidåkande-nationer som alltid ska envisas med att köra på sina "M+S", dom åker dit dom också då.
Ps. Cooper Discoverer AT3 XLT är vintergodkänt med 3PMSF och det säljs nu.
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Inte reglerna/föreskrifterna som ändrats, utan tillämpningen som har skärpts.
Sen är det som så att vissa äldre M+S, M/S, MS däck fortfarande är godkända som vinterdäck om de är tillverkade före ett visst datum - men inte efter. Cooper Discoverer M/T gamla mönstret, men inte nya, är vinterdäcksklassade. Likaså Cooper Dicoverer A/T före ett visst datum är vintergodkända.
Allt det här går att läsa sig till i STRO-handboken(som tyvärr inte ges ut längre).
Jo jo, "särskilt framtagna för vinterkörning" säger transportstyrelsen. Tror inte du får fram ett enda M/T som är det. Och du har rätt, än så länge gäller det. Men 30 november -24 ryker även det, då gäller endast 3PMSF för alla. Ska bli intressant att se alla från icke-skidåkande-nationer som alltid ska envisas med att köra på sina "M+S", dom åker dit dom också då.
Ps. Cooper Discoverer AT3 XLT är vintergodkänt med 3PMSF och det säljs nu.
Åfan, då har flertalet på både Opus och Svensk Bilprovning fått fel nedslag då. Vet i alla fall 6 st som fått nedslag på M+S däck på besiktning här omkring! Kanske är så att reglerna ändrats för några år sedan?
Inte reglerna/föreskrifterna som ändrats, utan tillämpningen som har skärpts.
Sen är det som så att vissa äldre M+S, M/S, MS däck fortfarande är godkända som vinterdäck om de är tillverkade före ett visst datum - men inte efter. Cooper Discoverer M/T gamla mönstret, men inte nya, är vinterdäcksklassade. Likaså Cooper Dicoverer A/T före ett visst datum är vintergodkända.
Allt det här går att läsa sig till i STRO-handboken(som tyvärr inte ges ut längre).
Jo jo, "särskilt framtagna för vinterkörning" säger transportstyrelsen. Tror inte du får fram ett enda M/T som är det. Och du har rätt, än så länge gäller det. Men 30 november -24 ryker även det, då gäller endast 3PMSF för alla. Ska bli intressant att se alla från icke-skidåkande-nationer som alltid ska envisas med att köra på sina "M+S", dom åker dit dom också då.
Ps. Cooper Discoverer AT3 XLT är vintergodkänt med 3PMSF och det säljs nu.
Vänta jag förstår inte, jag har hittat ett par mudders på grip500 å om jag trycker på ”m+s” står de att beteckningen betyder mud and snow får jag köra me de på vintern då?
Vänta jag förstår inte, jag har hittat ett par mudders på grip500 å om jag trycker på ”m+s” står de att beteckningen betyder mud and snow får jag köra me de på vintern då?
Vänta jag förstår inte, jag har hittat ett par mudders på grip500 å om jag trycker på ”m+s” står de att beteckningen betyder mud and snow får jag köra me de på vintern då?
Aja om jag blir stoppad så får jag väl visa att på transportstyrelsen stod de att de betydde mud and snow å att jag inte visste, ska ändå sätta på mudders efter bess
Vänta jag förstår inte, jag har hittat ett par mudders på grip500 å om jag trycker på ”m+s” står de att beteckningen betyder mud and snow får jag köra me de på vintern då?
Vänta jag förstår inte, jag har hittat ett par mudders på grip500 å om jag trycker på ”m+s” står de att beteckningen betyder mud and snow får jag köra me de på vintern då?
Hitta ett par på tyred me specifikationen 3pmsf rwl de måste ju va godkända
Ja, 3PMSF är godkänt. Även efter 30 november 2024, när nya reglerna kickar in. Så kör på dom!
Ps. RWL betyder Raised White Lettering, vilket betyder att det är vit text på sidan av däcket. Oftast bara på ena sidan, så man kan välja om man vill ha det eller ej.