Diesel

passatmaffia
1 februari · 97 Inlägg

Tjena,ska byta ut dieseltanken som jag har i skåpet på jobb bilen,har 20 liter kvar i tanken som jag fick.
Tillsaken är att jag bara hade en gamal hydraulolje dunk till hands att ta dieseln i,såklart var dem tom,tankade upp först med typ 1 liter och skvätte runt de sen tömde i sen hinka ja i resten av dieseln,tror ni jag kan tanka i de i min bil utan att ngt tar stryk?de e ju inte direkt nå mängder olja vi snackar,MAX 1 deciliter
Gäller en 2.0 tdi motor
Och nej jag har inte slangat utan både maskin och jobb bilen var redan upptankade på dieseln som fanns i tanken så jag fick de som vart över så tanken skulle ur idag
Mvh

Muskelbil
1 februari · 320 Inlägg

Ja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari · 17 485 Inlägg

Kör på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
2 februari · 2 828 Inlägg

Jag vet flera som späder sin diesel med spillolja.  I gamla bilar.
Går att köra en dieselmotor på gamnal matolja också.
Nu är det olagligt, och, ett modernt dieselfordon med all övervakning, partikelfilter osv = Nej nej. Trubbel.

Nu är hydrualolja lite annorlunda än motorolja, men en sådan otroligt liten mängd som från en dunk på det viset...  nä, kan inte vara ett problem.

passatmaffia
2 februari · 97 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag vet flera som späder sin diesel med spillolja.  I gamla bilar.
Går att köra en dieselmotor på gamnal matolja också.
Nu är det olagligt, och, ett modernt dieselfordon med all övervakning, partikelfilter osv = Nej nej. Trubbel.

Nu är hydrualolja lite annorlunda än motorolja, men en sådan otroligt liten mängd som från en dunk på det viset...  nä, kan inte vara ett problem.

Tack 👍

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari · 17 485 Inlägg

OT:

På sent 90-tal hade min chef en ny V70 TDi. Han drev ett rederi och vi drog iväg till Malmö 30 mil bort där hans ena lastbåt fanns för tillfället. Fartyget drevs av gasolja som är diesel om än i en något mer orenad form. På plats bad han en besättningsmedlem fylla bilen med godsaker från förrådet, alltså sprit & öl. Killen skulle även fylla upp bilen med gasolja. Sagt & gjort! Fulltankad och rejält nerlastad bil så åkte vi hemåt sen. 20 mil senare ryckte bilen till och stannade på E6:an.

Volvo vägrade ta det på garantin då dieselpumpen var totalskrot. Det blev en dyr resa för honom lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang