Kan det bli problem om jag parallellkopplar ett 12 V-batteri i bilen?

d-b
11 februari · 541 Inlägg

Pga problemet jag beskrev i den här tråden har jag köpt ett mindre 12 V-blybatteri på Biltema samt två sladdar med krokodilklämmor. Jag kopplar in hela paketet på polskorna som sitter på bilbatteriet, ställer sedan extrabatteriet i något utrymme under motorhuven och kopplar bort ena polskon från bilbatteriet. Syftet är att undvika att bilbatteriet laddas ur när bilen står långtidsparkerad och samtidigt slippa att allting nollställs i bilen pga strömavbrott, ha kvar larmet etc.

Kan det uppstå något problem när jag gör så här?

Mest vill jag vara säker på att batterierna inte s.a.s laddar upp varandra åt ena eller andra hållet (Ena polskon på bilbatteriet är alltså lossad. Vad händer om den polskon av någon anledning kommer i kontakt med sin pol igen när jag har satt upp det så här?).

MrCrankyface
11 februari · 461 Inlägg

Batterierna behöver ha samma spänning när du kopplar ihop dom, annars finns risk för strömrusning när det ena försöker ladda det andra osv.
Är ena batteriet fullt och det andra tomt blir det nästan kortslutning om du kopplar ihop dom.
Alternativt någon diodlösning så bilbatteriet inte kan ladda ditt extrabatteri innan du hinner koppla bort det.
Hade väl även rekommenderat att isolera den polskon du lossar, linda lite plast runt den eller dylikt så är du säker på att den inte kan komma nåt något.

Senast redigerat av MrCrankyface (11 februari )

Volvo Amazon "131" (1965)
Mossan1
11 februari · 2 828 Inlägg

Som sagt, den lossade kabelskon bör vara minus för att minska kortslutningsrisk.
Även om plus lossas på extrabatteriet har lossade kabelskon ännu plus från huvudbatteriet och kortsluter till chassiet och om det lossas på huvudbatteriet har den plus från extrabatteriet som också har kontakt med chassiet.  Därför bör man lossa just minus.

Lossad minuskabelsko får inte komma i kontakt med pluspoler eller rörliga delar i motorrummet om bilen körs med den lös.

Strömrusningen är som när man sätter starthjälp om huvudbatteriet är urladdat. Man bör därför ha kabelarea därefter.  Men värre är det inte. Strömrusningen beror alltså på hur stor skillnad det är mellan dom.  Är båda laddade sker ingen rusning alls.

Senast redigerat av Mossan1 (11 februari )

d-b
11 februari · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som sagt, den lossade kabelskon bör vara minus för att minska kortslutningsrisk.
Även om plus lossas på extrabatteriet har lossade kabelskon ännu plus från huvudbatteriet och kortsluter till chassiet och om det lossas på huvudbatteriet har den plus från extrabatteriet som också har kontakt med chassiet.  Därför bör man lossa just minus.

Lossad minuskabelsko får inte komma i kontakt med pluspoler eller rörliga delar i motorrummet om bilen körs med den lös.

Strömrusningen är som när man sätter starthjälp om huvudbatteriet är urladdat. Man bör därför ha kabelarea därefter.  Men värre är det inte. Strömrusningen beror alltså på hur stor skillnad det är mellan dom.  Är båda laddade sker ingen rusning alls.

Det är minus (svart) jag lossat. Den polskon hade något slags snabbkoppling.

Jag kommer inte köra med det här arrangemanget utan kopplar in startbatteriet och kopplar bort extrabatteriet när jag ska starta.

Men det sker alltså ingen strömrusning om bara plus är inkopplat på startbatteriet?

Mossan1
12 februari · 2 828 Inlägg

d-b skrev:
Men det sker alltså ingen strömrusning om bara plus är inkopplat på startbatteriet?

Nej.
Du måste ha sluten krets, dvs både minus och plus för en förbrukare ska fungera. Till annat batteri eller kortslutning är samma sak som förbrukare.
Bruten krets = ingen ström kan flöda.

Oavsett om minus eller plus bryts är det öppen krets.

torsen
12 februari · 7 240 Inlägg

Kontakta skyllermark.se och bed att få ett ex av deras lilla häfte om alternativa elkopplingar i bilar m m.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang