Volvo XC-90 2019 Ad-blue dosering

Nienna
14 februari · 20 Inlägg

Hej
Pga kylan denna vinter så har min bil lagt upp ett felmeddelande om att Ad-blue doseringen behöver service, bilen kommer ej kunna startas om 780km. Har fått tid på verkstad nästa Onsdag men hade en lite längre resa inplanerad nu på Söndag, enkel resa är 120 km så 240 km totalt endast för resan. Kommer inte köra för mycket på plats, kan jag med gott samvete åka iväg nu på fredag så länge jag håller mig under dessa 780 km? Vad tror ni? Vill verkligen inte bli strandad på annan ort så att säga.

Försökte fråga verkstan och han sa att han aldrig varit med om att dessa km ändras under resan, men kunde såklart inte lova något.

Har haft bilen i värme nästan ett dygn utan resultat, ad-blue tanken är 90-95% fylld och har aldrig kört tomt. Bilen känns fullt normal i körningen.

stoltosmart
14 februari · 884 Inlägg

Be dom programmera bort adblue systemet tills dom har tid på verkstan annars

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Nienna
14 februari · 20 Inlägg

stoltosmart skrev:
Be dom programmera bort adblue systemet tills dom har tid på verkstan annars

Då försvinner "risken" eller att bilen inte går att starta?

Mossan1
14 februari · 2 828 Inlägg

Programmera bort gör nog ingen orginalverkstad. Olagligt faktiskt.

Och den ändrar knappast någon mil, såvida inte felet försvinner. Osannolikt om det inte är typ is.

AD blue är ett system helt efter motorn och påverkar inte motorgången öht.

stoltosmart
14 februari · 884 Inlägg

Nienna skrev:

stoltosmart skrev:
Be dom programmera bort adblue systemet tills dom har tid på verkstan annars

Då försvinner "risken" eller att bilen inte går att starta?

Ja det gör de

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
stoltosmart
14 februari · 884 Inlägg

Mossan1 skrev:
Programmera bort gör nog ingen orginalverkstad. Olagligt faktiskt.

Och den ändrar knappast någon mil, såvida inte felet försvinner. Osannolikt om det inte är typ is.

AD blue är ett system helt efter motorn och påverkar inte motorgången öht.

Inte olagligt och ja märkesverkstäder gör det eller den jag har besökt fixade åt mig till dom kunde laga vårat system

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Mossan1
14 februari · 2 828 Inlägg

Tillfälligt i så fall.  Fråga kan man ju...

Nienna
14 februari · 20 Inlägg

Ok kan iaf kolla med verkstan om de kan göra något sådant, när den ändå ska in veckan efter.

Kuf
15 februari · 7 Inlägg

Hej,
Köp en obd läsare, en billig. Biltemas billigaste funkar bra.
Har du ”service erfodras” o inte kvalite eller låg nivå meddelande så kan du radera felkoderna o få 50 nya km om du kört ner till 0 km. I praktiken kan du köra hur långt som helst för bilen kommer inte stänga av sig.  Det är lagkravsstyrt att det ska gå. Man måste kunna verifiera o felsöka bilen.
Men gör det inte om du inte är tvungen, för det försvårar felsökningen för verkstaden. O gör du det så läs ut o skriv upp felkoderna innan radering.
Kör man en adbluebil ska man ha en läsare i handsfacket..
Att märkesverkstaden skulle stänga av systemet är bara o glömma.
Lycka till!

stoltosmart
16 februari · 884 Inlägg

Kuf skrev:
Hej,
Köp en obd läsare, en billig. Biltemas billigaste funkar bra.
Har du ”service erfodras” o inte kvalite eller låg nivå meddelande så kan du radera felkoderna o få 50 nya km om du kört ner till 0 km. I praktiken kan du köra hur långt som helst för bilen kommer inte stänga av sig.  Det är lagkravsstyrt att det ska gå. Man måste kunna verifiera o felsöka bilen.
Men gör det inte om du inte är tvungen, för det försvårar felsökningen för verkstaden. O gör du det så läs ut o skriv upp felkoderna innan radering.
Kör man en adbluebil ska man ha en läsare i handsfacket..
Att märkesverkstaden skulle stänga av systemet är bara o glömma.
Lycka till!

Dom stängde av systemet på våran nyare xc70 tills dom hade tid för att laga adblue sysmstemet som jag skrev tidigare.
Så det är inte alls att glömma utan att bara fråga dom

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Brådhis * Voff voff *
16 februari · 10 280 Inlägg

stoltosmart skrev:

Kuf skrev:
Hej,
Köp en obd läsare, en billig. Biltemas billigaste funkar bra.
Har du ”service erfodras” o inte kvalite eller låg nivå meddelande så kan du radera felkoderna o få 50 nya km om du kört ner till 0 km. I praktiken kan du köra hur långt som helst för bilen kommer inte stänga av sig.  Det är lagkravsstyrt att det ska gå. Man måste kunna verifiera o felsöka bilen.
Men gör det inte om du inte är tvungen, för det försvårar felsökningen för verkstaden. O gör du det så läs ut o skriv upp felkoderna innan radering.
Kör man en adbluebil ska man ha en läsare i handsfacket..
Att märkesverkstaden skulle stänga av systemet är bara o glömma.
Lycka till!

Dom stängde av systemet på våran nyare xc70 tills dom hade tid för att laga adblue sysmstemet som jag skrev tidigare.
Så det är inte alls att glömma utan att bara fråga dom

Det har aldrig tillverkats en XC70 som haft Ad-Blue så något i den historien haltar helt klart...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
stoltosmart
16 februari · 884 Inlägg

Brådhis skrev:

stoltosmart skrev:

Kuf skrev:
Hej,
Köp en obd läsare, en billig. Biltemas billigaste funkar bra.
Har du ”service erfodras” o inte kvalite eller låg nivå meddelande så kan du radera felkoderna o få 50 nya km om du kört ner till 0 km. I praktiken kan du köra hur långt som helst för bilen kommer inte stänga av sig.  Det är lagkravsstyrt att det ska gå. Man måste kunna verifiera o felsöka bilen.
Men gör det inte om du inte är tvungen, för det försvårar felsökningen för verkstaden. O gör du det så läs ut o skriv upp felkoderna innan radering.
Kör man en adbluebil ska man ha en läsare i handsfacket..
Att märkesverkstaden skulle stänga av systemet är bara o glömma.
Lycka till!

Dom stängde av systemet på våran nyare xc70 tills dom hade tid för att laga adblue sysmstemet som jag skrev tidigare.
Så det är inte alls att glömma utan att bara fråga dom

Det har aldrig tillverkats en XC70 som haft Ad-Blue så något i den historien haltar helt klart...

Kanske inte va en xc70 hade för mig det
En stor Volvo jepp var det i all fall från 2019

Håller mig till Saab diesel själv med urblåst partikelfilter och rensad egr mycket mindre bekymmer en nya bilar med en massa strunt och miljö trams som inte funkar.

Min fru hade bara problem med ad blue systemet i Volvon dom 2 åren hon hade den

Senast redigerat av stoltosmart (16 februari )

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang