Generator saab

Khalenko
22 februari · 2 Inlägg

Hej! Under vintern började mitt batteri strula. Jag fick starthjälp och åkte sedan runt för att låta batteriet ladda upp. Efter ca 1 mil började varningslampor blinka, huvudljusen och blinkers sluta fungera. Jag testade här generatorn, vilket låg bra på 14,5.

Jag konstaterade att ett nytt batteri behövdes vilket jag köpte. Det fungerade några ett litet tag men batteriet laddades inte, så jag bytte generator. Detta fungerade ett tag men resultatet blev tillslut detsamma, att bilen inte starta. Jag testade att ladda batteriet med laddare 24h eftersom att batteriet var nytt; men, nu startar inte bilen längre.

Är det någon som har en spontan tanke om vad som kan vara fel? En sak värt att nämna är att innan generator-bytet så lös batterilampan, vilket den inte gör nu efter bytet av generator.

Tack på förhand!! Jag är inte alls kunnig inom bilar, generator är bytt på verkstad.

Mvh Erik.

Mossan1
23 februari · 2 932 Inlägg

Vad är spänningen I batteriet nu när den inte startar då?

+14v när.motorn går tyder inte på dålig generator, och, det kam vara andra fel, tex enheten som kontrollerar generatorn.

Är det typ en Saab 96 V4 från 70talet, eller en modernare 9-3 eller 9-5?

Khalenko
27 februari · 2 Inlägg

Det verkar som att radion har legat och dragit ström. När generatorn byttes så slutade radion fungera. Jag ska försöka få tag på kod till radion för att se om den slutar läcka ström. När vi drog säkringar till radion så läcker den mindre, men det är fortfarande 0,1 amp kvar. Saab 9-5 2001.

DrBoost
28 februari · 6 Inlägg

Hej!
Angående viloströmsförbrukning hos Saab 9-5.

*Mät viloströmmen efter 20 minuter detta säkerställer att alla ECU:er är i sleepmode. (nyckel ur tändningslåset)
Mäter du "direkt" efter det att tändningen stängts av då är det BETYDLIGT högre.

*Viloströmmen mätt efter 20 minuter bör ligga i häradet 15mA +/- en handfull mA beroende på bil spec.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang