Hej. Jag tänkte montera en dc-dc laddare mellan husvagn och bil för att ladda husvagns batteriet under färd. Undrar om någon kan hjälpa mig med hur mycket man kan belasta konstantströms stiftet i det 13 poliga släpvagnskontakten med. Vill ha så stor laddare som möjligt utan några större ingrepp. Jag har både en vw sharan 2015 och en opel astra 2014 som jag har som dragbilar.
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
En kyl drar ingen ström att tala om.
En husvagnskyl drar en del.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
En kyl drar ingen ström att tala om.
Jo, det gör den. Husvagnar har inte kompressorkyl, som tex båtar brukar ha, utan betydligt mer primitiva och strömkrävande absorptionskylskåp. Så ström går det åt, i mängder, i synnerhet sommartid.
Det är definitivt ett gränsfall att driva kylen via bilens el som jag gör, men det funkar och jag slipper köra på gasol under färd.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
En kyl drar ingen ström att tala om.
100-150w på 12v är inte ovanligt alls för ett vanligt "husvagnsskåp" (absortionskylskåp). Men det är ju inget att tala om....
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
En kyl drar ingen ström att tala om.
Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.
Jag har nu i 900 mil kört med kylen (eller ja, hela husvagnen) direktdriven från bilens ström under färd, så det tål den iaf. Kan inte tänka mig att en laddare drar mer än kylen...
En kyl drar ingen ström att tala om.
Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.
Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?
Har du separat matning bak eller?
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.
Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?
Har du separat matning bak eller?
Vet faktiskt inte hur dom har, misstänker att dom har kompressorkyl i vissa.
Japp jag har dragit en separat kabel via ett relä i bilen som styrs av tändningen. Förut körde jag på gasen även vid körning. Men kan inte ha dubbla gastuber med mig och koffert låst och samtidigt ha regulator på.
Mitt absortionskylskåp drar ungefär 7A här det är kallt. Mer under nedkylning. Har byggt egen matning på min bil. Väl tilltaget så ladda batteriet går bra det också.
Nya vagnar. Har de samma gamla konstruktion?
Har du separat matning bak eller?
Det beror på.
hos Hobby har ex.vis Prestige absortionskylskåp, Maxima har kompressorkyl. Hos Kabe kan du i många fall få det utbytt utan kostnad om du beställer en helt ny vagn.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!