Hjälp!! Bilen läcker vatten ur avgasrör

Eddie_klarqvist
26 mars · 4 Inlägg

Tjenare, har då en Volvo 745 med en b230f i, den läcker vatten ur avgasröret och kommer vit rök. Trodde det först va topp packningen som hade gått. Men det gjorde ingen skillnad. Den går inte på alla 4 cylindrar, går bara på 3. Har även tagit bort tändstiften och kollat om det kommer ut något vatten, men det gjorde det inte. Har ingen aning varför det kommer vatten.  Är det någon som kan ha en idé??
Tack i förhand:)

jaka54
26 mars · 5 734 Inlägg

Vad menar du med "gjorde ingen skillnad"?
Har du bytt topplockspackningen eller ej!?

Steff240
26 mars · 1 019 Inlägg

Drar den kylarvatten? Annars kan det ju vara kondens som rinner ur avgasröret...

Du kan också ha en spricka i toppen eller mellan kylkanal och cylinder i blocket. Ovanligt, men inte omöjligt.
Förutsatt att du gjorde allt ordentligt när du bytte topplockspackningen.

Senast redigerat av Steff240 (26 mars )

Eddie_klarqvist
26 mars · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Vad menar du med "gjorde ingen skillnad"?
Har du bytt topplockspackningen eller ej!?

Ja det har jag

Eddie_klarqvist
26 mars · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Drar den kylarvatten? Annars kan det ju vara kondens som rinner ur avgasröret...

Du kan också ha en spricka i toppen eller mellan kylkanal och cylinder i blocket. Ovanligt, men inte omöjligt.
Förutsatt att du gjorde allt ordentligt när du bytte topplockspackningen.

Den dricker inte mer kylarvatten än va den ska.  Kollade ganska noggrant på toppen när den va av och de va inga sprickor. Det är därför jag tycker det är så konstigt.

Nybergrobin
26 mars · 2 382 Inlägg

Eddie_klarqvist skrev:

Steff240 skrev:
Drar den kylarvatten? Annars kan det ju vara kondens som rinner ur avgasröret...

Du kan också ha en spricka i toppen eller mellan kylkanal och cylinder i blocket. Ovanligt, men inte omöjligt.
Förutsatt att du gjorde allt ordentligt när du bytte topplockspackningen.

Den dricker inte mer kylarvatten än va den ska.  Kollade ganska noggrant på toppen när den va av och de va inga sprickor. Det är därför jag tycker det är så konstigt.

Dricker inte mer än vad den ska?

Det ska inte försvinna någon glykol alls

Du får plocka av toppen och lämna i den hos någon som riktplanar och trycktestar.

Steff240
26 mars · 1 019 Inlägg

Eddie_klarqvist skrev:
Den dricker inte mer kylarvatten än va den ska.  Kollade ganska noggrant på toppen när den va av och de va inga sprickor. Det är därför jag tycker det är så konstigt.

Den ska inte dricka nåt kylarvatten alls om allt är ordentligt.

Sprickorna i toppen skulle kunna vara invändiga mot insug/avgaskanalerna och då blir de svåra att se.
Likaså kan sprickan vara mycket liten och "tät" när motorn är kall, men vidgar sig när temperaturen ökar.
Sen kan som sagt blocket vara sprucket också, om tex kylarvätskan frusit.

Förresten kan ju toppen vara skev också, om motorn gått varm exempelvis. Då hjälper ingen ny packning...

Eddie_klarqvist
26 mars · 4 Inlägg

Steff240 skrev:

Eddie_klarqvist skrev:
Den dricker inte mer kylarvatten än va den ska.  Kollade ganska noggrant på toppen när den va av och de va inga sprickor. Det är därför jag tycker det är så konstigt.

Den ska inte dricka nåt kylarvatten alls om allt är ordentligt.

Sprickorna i toppen skulle kunna vara invändiga mot insug/avgaskanalerna och då blir de svåra att se.
Likaså kan sprickan vara mycket liten och "tät" när motorn är kall, men vidgar sig när temperaturen ökar.
Sen kan som sagt blocket vara sprucket också, om tex kylarvätskan frusit.

Förresten kan ju toppen vara skev också, om motorn gått varm exempelvis. Då hjälper ingen ny packning...

Yes, tack då vet ja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang