Hemmamek skrev:
MrHyde skrev:
d-b skrev:
I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.
Varför skulle någon annan lägga sig i detta?
Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.
En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld?

Ingen har väl argumenterat för att det ska vara tillåtet att köra påverkad?
Alltså.... Att man ska behöva förklara igen...
Lagligt knark = fler som kör påverkade eftersom det då ses som mer "accepterat" i samhället.
Exakt samma sak som med alkohol, varför tror du fler kör på fyllan än kör drogpåverkade? För att alkohol är lätt att få tag på, lagligt och socialt accepterat.
Om svenska folket verkligen skulle tycka att köra rattfull är fel, så skulle inte så många "chansa" och sätta sig bakom ratten ändå. Det är så socialt accepterat att chansa när man druckit några glas, vad är det som säger att det inte blir så med knarket?
Varför tror du så många till exempel rattsurfar trots att det är livsfarligt? För att citera Alfons; "Jag ska bara"....
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."