4298
Sök

*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

78 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#1
Köpte en golf 5 FSI 2005 från Vänersborg som gick hur bra som helst från Vänersborg till Kungälv sen börja det låta från motorn så stannade till vid macken direkt.

Det ända jag reagerade på att den ryckte något vid låg växel 1ans men inget oroväckande på en gammal bil.

Gick jättebra i motor och låda vid köp...

Den går sämre nu, dör på tomgång eller ojämnt och låter från motorn.
Kan dock inte höra att det låter från topplocket utan snarare längre fram.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny, kan se att den är fräsch.

Undviker helt just nu att starta den.


Hittat ett par riktigt dåliga lagningar som jag nu försöker åtgärda.

Sammanfattar allt, ej startad för inte satt på alla motordelar.


ECU gul motorlampa lyser, motorlampan lyser även gult, batteriet lyser rött.


3l ny motorolja, slängde även i olje tillsatser 2 olika (skadar inte att prova)  1 oljestabilisator, 1  packningsrekond, nytt oljefilter.

Dessa åkte i tanken med 1 STP injektor cleaner STP injektor cleaner trim.

(Onödigt enligt vissa men jag kommer undan gratis)

Luftfiltret var i dåligt skick så slängde på ett sportluftfilter istället, sitter i luftburken eftersom det tydligen kan påverka motorn negativt.
(Förklara gärna)

Spjällhuset och vevhusventilationen fick ligga i diesel bad nästan ett dygn och vevhusventilationen har legat på tork över 24h.
Gjorde egen packning till spjällhuset av packnings silikon.

Ex antal burkar break cleaner och elektronik spray och rengjort alla kontaktstycken och givare/sensorer förutom ECM
(vet ej vart den sitter)


Gamla insugsröret var skit så bara att kasta.
Hittade en 1.6a golf på skroten men fått modifiera om insugsröret för att få det att passa.

Tändkablar och fördelaren rengjord, full med skit i.

Gått igenom säkringarna kring motorrummet och inget är bränt, ej kollat förarsidan.
Sitter det nått relä/flatstift som är viktigt att kolla på förarsidan?

Vart sitter ECM relät??
Samt vart sitter modulen?


Bara bytt tändstift på cylinder 1 och 4  tillsvidare.

Lyser jag med lampa in i ventilkåpan från spjällhuset så ser det okej ut.

I mitt huvud så är det ECM som är problemet, om det styr kamtimimg, bränsle/luft, tomgång m.m så kan det väl vara så att det är det som jävlas?


https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-30923e5d2128aa748df99ff1a4383577.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-b3f7daa23d1097d5671d741fb9e2adc5.jpg

Glödstift?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-4335f294f378255847cdab802ca947e0.jpg


Får kika sen men minns inte att spår 50 fanns i motorrummet iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-4e8b049659a9a55aad6b89d8c6686c7d.jpg

Den här borde man väl kunna plocka bort från luftburken?
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-19a1f8085b404370b14a2f4924363a3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-643a2c459b5c7d4dbba76cf5d7d79554.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-1f629b1e66d22620252c93b0c9d00c1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-67169f380b505ad7ae01abc7cacf9db6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-f6b43d2e75de5f9f5ac302629947a1f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-fd67a3edf58b3411645f989591f24204.jpg
Senast redigerat av Danneromano (13 juni )

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 112 Inlägg
1 juni
#2
Danneromano skrev:
Hej,

Köpte nyss en polo från Vänersborg som gick hur bra som helst från Vänersborg till Kungälv sen börja det låta från motorn så stannade till vid macken direkt.
Ryckte något vid låg växel men inget oroväckande.
Den går sämre, dör på tomgång och låter från motorn, ryker en aning mer.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny.

Extremt tråkigt när man köpt ny bil...
Har kamremmen gått sönder så stannar motorn oftast med motorras. Det är nåt annat!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

78 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#3
Har du nån misstanke av vad det kan vara

671 Inlägg
1 juni
#4
Hur ser oljan ut??
Finns det kylarvätska I expansion kärl??
Hur ryker den mer??
Från motor utrymmet eller Från avgasrör??

78 Inlägg
1 juni
Trådstartare
#5
Muskelbil skrev:
Hur ser oljan ut??
Finns det kylarvätska I expansion kärl??
Hur ryker den mer??
Från motor utrymmet eller Från avgasrör??
Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh

671 Inlägg
1 juni
#6
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:
Hur ser oljan ut??
Finns det kylarvätska I expansion kärl??
Hur ryker den mer??
Från motor utrymmet eller Från avgasrör??
Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh
Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#7
Muskelbil skrev:
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:
Hur ser oljan ut??
Finns det kylarvätska I expansion kärl??
Hur ryker den mer??
Från motor utrymmet eller Från avgasrör??
Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh
Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??
Ska prova det ok imorgon tack

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#9
Mew skrev:
Lyser motorlampan? Läs ut felkoder i så fall!
Ingen motorlampa som lyser 🧐🤔

2 837 Inlägg
2 juni
#10
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#11
uhlin skrev:
Kamrem? Är inte det kedja på dessa motorer och en massa problem med sträckt kedja.
Väntar in en vän sen ska vi även kika på det, stämmer det så har han då ljugit att kamremmen skulle varit nytt för tusen mil sedan... Kamkedja ska väl i regel hålla en hel bils livslängd vad jag vet??...

Tack
Mvh

1 050 Inlägg
2 juni
#12
Tidiga FSI-motorer har kamrem, tror bytet till kamkedja var årsmodell -05.


4 078 Inlägg
2 juni
#13
Polo 1.4 Fsi 2003-2006 har kedja
golf IV 1.6 fsi tom 2003 har rem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#14
Muskelbil skrev:
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:
Hur ser oljan ut??
Finns det kylarvätska I expansion kärl??
Hur ryker den mer??
Från motor utrymmet eller Från avgasrör??
Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh
Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??
Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#15
Steff240 skrev:
Tidiga FSI-motorer har kamrem, tror bytet till kamkedja var årsmodell -05.
Stämmer det är en 04 med kamrem.

Mvh

Forummoderator
17 771 Inlägg
2 juni
#16
spillolja skrev:
Polo 1.4 Fsi 2003-2006 har kedja
golf IV 1.6 fsi tom 2003 har rem
Kedja enligt spillolja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 346 Inlägg
2 juni
#17
Danneromano skrev:
Hej,

Köpte nyss en polo från Vänersborg som gick hur bra som helst från Vänersborg till Kungälv sen börja det låta från motorn så stannade till vid macken direkt.
Ryckte något vid låg växel men inget oroväckande.
Den går sämre, dör på tomgång och låter från motorn, ryker en aning mer.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny.

Extremt tråkigt när man köpt [b]ny bil..[/b].
En 20 år gammal VAG-produkt är aldrig en ny bil.
Hur långt har den rullat?
Vad kostade den?
Man får vad man betalar för!

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#18
Hybrid_ skrev:
spillolja skrev:
Polo 1.4 Fsi 2003-2006 har kedja
golf IV 1.6 fsi tom 2003 har rem
Kedja enligt spillolja.
Detta är en 1.6 med kamrem.

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#19
torsen skrev:
Danneromano skrev:
Hej,

Köpte nyss en polo från Vänersborg som gick hur bra som helst från Vänersborg till Kungälv sen börja det låta från motorn så stannade till vid macken direkt.
Ryckte något vid låg växel men inget oroväckande.
Den går sämre, dör på tomgång och låter från motorn, ryker en aning mer.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny.

Extremt tråkigt när man köpt [b]ny bil..[/b].
En 20 år gammal VAG-produkt är aldrig en ny bil.
Hur långt har den rullat?
Vad kostade den?
Man får vad man betalar för!
Jag skrivit att jag har köpt en ny bil alltså en 04a sen kan man tolka det hur man vill.
Men on topic igen, vad kan jag göra?
Den har rullat strax över 30k, kamrem bytt vid 29k.
Betalade 15 tusen.
Snälla håll dig till ämnet, har du inga råd att ge så kan du istället vara tyst.

78 Inlägg
2 juni
Trådstartare
#20
Danneromano skrev:
Muskelbil skrev:
Danneromano skrev:

Olja finns
Kylarvätska finns
Det ryker från avgasröret men inte inte såpass att det skulle vara topplockspackningen.

Mvh
Bränn dig inte
Öppna försiktigt
Hur luktar kylar vätska avgaser?
Finns det färg glada prickar i den??
Det luktar inte avgaser i vätskan och inga prickar ser ut som det ska göra.
Ingenting på instrumentpanelen indikerar på att nått är fel, motorlampan tex lyser inte.
Jag har tyvärr inte utrustning för att läsa felkoder.
Oljan är på absolut lägsta nivå, uppskattar att det finns mellan 1,5 till 2 liter max.
Den har ingen tomgång längre och dör om man inte gasar.
Motorn bankar VÄLDIGT högt låter varken på vänster sida eller höger sida utan längre fram på motorn.
Inget läckage någonstans.
Det är en 04 såg att det var kamrem och den ser ny ut.
Vad misstänker ni är fel, kan en spridare eller tändning orsaka sådant högt ljud?
Eller är det kamaxel, motorras pågång?
Vad misstänker ni?

Mvh


Sök