3770
Sök

*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

4 078 Inlägg
6 juni
#61
Låt tändspole för 3 och 4:an byta plats om det är separata spolar för varje stift, kontrollera tändkablar om sådana finns

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

78 Inlägg
7 juni
Trådstartare
#62
spillolja skrev:
Låt tändspole för 3 och 4:an byta plats om det är separata spolar för varje stift, kontrollera tändkablar om sådana finns
Ska testa men först stift tänker jag, om nu blandningen blivit för mager pga tjuvluft så borde väl stiften med stor sannolikhet gå sönder.

Ska snart åka o köpa elektronikspray, tändstift.
Något annat ni tänker på när man ändå är iväg?

5 942 Inlägg
7 juni
#63
tändstift går inte sönder på grund av tjuvluft (att motorn går för magert) åtminstone inte direkt efter bara några hundra mil. -Vet  du vilka stift du ska köpa??


Fri fart för ett fritt folk!
13 864 Inlägg
7 juni
#64
jaka54 skrev:
tändstift går inte sönder på grund av tjuvluft (att motorn går för magert) åtminstone inte direkt efter bara några hundra mil. -Vet  du vilka stift du ska köpa??
jo då.. dom kan allt smälta..  hände mig när en spridare pajade.. förvisso en turbo bil.   den smälte samma stift 2gånger innan jag förstog att en spridare var dålig..

Kör fort så hinner inget hända...

78 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#65
jaka54 skrev:
tändstift går inte sönder på grund av tjuvluft (att motorn går för magert) åtminstone inte direkt efter bara några hundra mil. -Vet  du vilka stift du ska köpa??
Men nu har vi ingen aning om hur länge den dragit tjuvluft.
Det har ju suttit nån typ av massa som antingen var meningen att hålla en väldigt kort period.
Kunde pilla med fingret och det var som ny tuggade tuggummi.
Vi vet inte heller när stiften byttes senast så dem kan ju varit kassa länge.

Vädret har varit dåligt så har inte gjort någonting än, har väl 40 meter till garaget men kanske dumt att köra just nu.

Jaja, var förbi skroten och dem hade en 1.6a tyvärr hade jag en kvart på mig innan stängning att demontera av delarna.

Hann hursomhelst med att demontera av insugsrör med samma givare, röret som saknades, spridare på 4ans cylinder, luftmassemätare.

Får delarna gratis, tänkte ta en tur tidigt på måndag och plocka åt mig alla andra spridare.

Förslag på delar att ta montera av? Om delarna finns kvar givetvis.

Diagnostik instrumentet som jag lånade senast var ju biltemas billigaste.
Fixade en V/A OBDII /EOBD som är framförallt anpassad för VAG blandannat.
Provlampa 3-48v så kan ju mäta lite...
Sen såklart rätt tändstift.

78 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#66
Growe skrev:
jaka54 skrev:
tändstift går inte sönder på grund av tjuvluft (att motorn går för magert) åtminstone inte direkt efter bara några hundra mil. -Vet  du vilka stift du ska köpa??
jo då.. dom kan allt smälta..  hände mig när en spridare pajade.. förvisso en turbo bil.   den smälte samma stift 2gånger innan jag förstog att en spridare var dålig..
Tänkte samma dessutom ska ju fsi vara dåliga enligt många här.
Jaka54 några hundra mil med magert luft/bränsle låter lite överdrivet...
Jag är absolut ingen bil expert men ibland låter det som att du bara kommenterar utan att veta vad du själv pratar om 🤔

5 942 Inlägg
8 juni
#67
Det konstiga är ju att du sa att motorn gick bra när du köpte bilen... Hur kunde den göra det med det hål som fanns i insugsröret??


78 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#68
jaka54 skrev:
Det konstiga är ju att du sa att motorn gick bra när du köpte bilen... Hur kunde den göra det med det hål som fanns i insugsröret??
Hålet kan ju uppkomma under färden hem?
Kan visa video så kanske du förstår.

78 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#69
jaka54 skrev:
Det konstiga är ju att du sa att motorn gick bra när du köpte bilen... Hur kunde den göra det med det hål som fanns i insugsröret??
https://youtube.com/shorts/HmRkdhCjaFs?feature=shared

Tjaaaa vad tror du? 🙄

78 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#70
Danneromano skrev:
jaka54 skrev:
tändstift går inte sönder på grund av tjuvluft (att motorn går för magert) åtminstone inte direkt efter bara några hundra mil. -Vet  du vilka stift du ska köpa??
Jaja, var förbi skroten och dem hade en 1.6a tyvärr hade jag en kvart på mig innan stängning att demontera av delarna.

Hann hursomhelst med att demontera av insugsrör med samma givare, röret som saknades, spridare på 4ans cylinder, luftmassemätare.

Får delarna gratis, tänkte ta en tur tidigt på måndag och plocka åt mig alla andra spridare.

Förslag på delar att ta montera av? Om delarna finns kvar givetvis.

78 Inlägg
9 juni
Trådstartare
#71
Så nu e frågan hur vet jag att den kuggat över? Hur ser jag det?

7 332 Inlägg
9 juni
#72
borde finnas instruktioner på tuben,, jag använde det när jag bytte kamrem första gången på min Mongo


5 942 Inlägg
9 juni
#73
Visst kan hålet uppkommit undertiden du kört hem, även om det låter konstigt att ljudet kan ha någonting med läckaget att göra.
Kamremmen kan ju inte plötsligt bara kugga över några hack ...Men visst allt är möjligt om det har läckt ut olja på remmen.


78 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#74
Monterat av hela insuget, allting.. övre luftburken och burken under huven, spjällhuset och vevhusventilationen ligger i diesel bad.
Hade velat ta loss hela vevhusventilationen ser inte vart man öppnar, vill inte bända gammal plast med mejsel och förstöra något.
Alla kontaktstycken är rengjorda, fortsättning följer...

Konstigt nog hade den 1,6an på skroten lmm men inte min så jag har kapat insugsröret och får modifiera om....

78 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#75
Vilken av dem är ECU relät? Konstigt att ingen nämnt innan

78 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#76
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-ee2927ebf9aff4c5c7b281f42240a688.jpg

78 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#77
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-19a1f8085b404370b14a2f4924363a3c.jpg
496]https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-1f629b1e66d22620252c93b0c9d00c1c.jpg[/url]

Svart och oljigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-643a2c459b5c7d4dbba76cf5d7d79554.jpg

Denna satt efter luftburken, verkar ha värdelös funktion, kan jag köra utan?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-4e8b049659a9a55aad6b89d8c6686c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-4335f294f378255847cdab802ca947e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-b3f7daa23d1097d5671d741fb9e2adc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-30923e5d2128aa748df99ff1a4383577.jpg


Tycker att det indikerar på att det är ECU relät eller ecu modulen

78 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#78
Bild nmr 2 som satt under luftburken. Vad har den för värdelös funktion? Ta bort ?

671 Inlägg
12 juni
#79
Är det en Polo eller en Golf???

78 Inlägg
12 juni
Trådstartare
#80
Muskelbil skrev:
Är det en Polo eller en Golf???
Golf hade skrivit fel


Sök