fattigt ljud med Rockford

mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

Hej på er!

Köpte ett GAS Alpha X2 och Rockford Punch högtalare (6.5 tums) och det låter skit. Det kvittar hur jag än vrider inställnignarna på steget så skorrar de så in i helvete. Trodde faktiskt att det skulle bli bättre bas men det blev det inte. Inte nog med att orginalhögtalarna/diskanterna som sitter i bilen låter mest så är jag inte så jävla nöjd med basen i rockford högtalarna. Jag kör de 2 på slutsteget och orginalhögtalarna på stereon och jag har satt diskanten på -7 och basen på -3 på stereon.

Inte blir det bättre. Det bara skorrar och skorrar så fort det är bas i låtarna.
Någon som har något tips på vad man kan göra. Kanske skulle ta och ta ut diskanterna och slänga in ett par 6*9:or i hyllan där bak eller??

Finns det inte någon hemsida där man kan köpa bara 6.5 tums baselement utan mellanregister och diskant. Det hade nog löst problemet.

Är mycket tacksam för svar.

MVH
Marcus

lmoberg
13 februari 2007 · 542 Inlägg

Byt slutsteget, jag har ett Infinity Ref som är helt underbart. Börja där innan du byter högtalare, eftersom Rockford är ett "bättre" märke än gas.

Catling Old School Ford
13 februari 2007 · 600 Inlägg

trasig högtalare eller dåligt med ström. Inget fel på själva högtalar sorten iallafall.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

Jag ska hämta mitt gamla slutsteg nu till helgen som ligger på 1600 W och 4-kanaligt. Det borde kanske hjälpa lite. Ska även sätta i min gamla baslåda igen.

tsdi Egenföretagare
13 februari 2007 · 2 496 Inlägg

Punch serien säger de jag pratat med är mer eller mindre "skit" den görs i china och spelar i divitioner som mds gör, deremot så är power serien bra som fan, kör sj med det, dom tillverkas dessutom i Usa

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Gizmojohan
13 februari 2007 · 3 295 Inlägg

mina Punch 6,5 funkar kanon.. bara dom blir inspelade på korrekt sätt. det är ju inte bra föör högtalaren att få smaka på fullt ös det första gången den spelas!

MVH Johan

TT-Avant
13 februari 2007 · 6 851 Inlägg

lmoberg skrev:
Byt slutsteget, jag har ett Infinity Ref som är helt underbart. Börja där innan du byter högtalare, eftersom Rockford är ett "bättre" märke än gas.

Haha, ja det hjälper säkert..eller inte. Hans problem är nog inte det, utan snarare montering,strömkablage m.m..
Det steget bör räcka för en "normal" lyssnare ist. för stereions inbyggda effekt.

Fråga:
Vad har du för strömkabel till ditt steg?
Jordkabel, vart sitter den och är den minst lika tjock som + kabel?
Montering av högtalarna, är den stabilt gjord?
Har du kollat på ditt steg så det är rätt inställt,du har väl HP/LP/FLAT inställning på det steget?
Hur står bassboost (har för mej det finns nått som heter så på det)står den på MIN.?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
kunggalant VULKARE
13 februari 2007 · 117 Inlägg

TT-Avant skrev:

lmoberg skrev:
Byt slutsteget, jag har ett Infinity Ref som är helt underbart. Börja där innan du byter högtalare, eftersom Rockford är ett "bättre" märke än gas.

Haha, ja det hjälper säkert..eller inte. Hans problem är nog inte det, utan snarare montering,strömkablage m.m..
Det steget bör räcka för en "normal" lyssnare ist. för stereions inbyggda effekt.

Fråga:
Vad har du för strömkabel till ditt steg?
Jordkabel, vart sitter den och är den minst lika tjock som + kabel?
Montering av högtalarna, är den stabilt gjord?
Har du kollat på ditt steg så det är rätt inställt,du har väl HP/LP/FLAT inställning på det steget?
Hur står bassboost (har för mej det finns nått som heter så på det)står den på MIN.?

Håller med TT avant man kan inte bara kasta in sakerna i bilen
största jobbet liger på instalationen

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs
mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

Jag la ner ett jävla jobb på installationen. Jordkabeln ligger ca 20 cm från steget bak i bilen och den är lika tjock som + kabeln. Jag har dragit + kabeln på en sida och lågnivå på en annan. Men jag ska spela in dem sakta. Har inte bara öst på direkt. På steget har jag ställt in det på flat och bassboost ligger på under halva. Det jag försöker göra är att jag ska försöka att få bort så mycket diskant som mycket och bara försöka få ut bas-ljudet men det kvittar har jag gör så låter det inte riktigt som jag vill ha det. Ska prova med mitt andra steg nu till helgen som är 4-kanaligt så kan man eventuellt brygga det. För i min gamla bil hade jag punch 4:or och de lät jävligt bra med steg så vi får kolla hur det blir till helgen.

elvisaero
13 februari 2007 · 21 Inlägg

mina dunkar på mycke bra..wink

BMW 520 d G31 "BMW" (2017)
dbakuten TEAM dBAkuten
13 februari 2007 · 865 Inlägg

mackan845 skrev:
Jag la ner ett jävla jobb på installationen. Jordkabeln ligger ca 20 cm från steget bak i bilen och den är lika tjock som + kabeln. Jag har dragit + kabeln på en sida och lågnivå på en annan. Men jag ska spela in dem sakta. Har inte bara öst på direkt. På steget har jag ställt in det på flat och bassboost ligger på under halva. Det jag försöker göra är att jag ska försöka att få bort så mycket diskant som mycket och bara försöka få ut bas-ljudet men det kvittar har jag gör så låter det inte riktigt som jag vill ha det. Ska prova med mitt andra steg nu till helgen som är 4-kanaligt så kan man eventuellt brygga det. För i min gamla bil hade jag punch 4:or och de lät jävligt bra med steg så vi får kolla hur det blir till helgen.

Du beskrev inte hur det sitter monterat i dörren. Jag tror som ovanstående talare oxå att det är något knas på installationen i dörren inte hur du har skruvat dit steget.

Har du filtrerat bort under basen 50-60Hz?

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
andreas_gbg_
13 februari 2007 · 1 634 Inlägg

Låter faktiskt som du inte riktigt vet vad du sysslar med, (Inget illa ment, svårt att förstå sig på delningar i början) låt någon som kan kika på dina inställningar osv. Garanterat något fel i frekvensdelningen som Björn nämner.

Jag kan hålla med om att Punch kanske inte är en höjdare, mest testat basen och valde bort den direkt. Men om allt står rätt till skall den spela så det räcker åt dom flesta.

Tror verkligen inte att ditt 1600w ILS steg kommer göra saken bättre. Snarare tvärt om.

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (13 februari 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00
mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

Nej jag har inte filtrerat bort basen under 50-60Hz för att jag vet inte hur man gör :-). Ska jag köra på delningsfilter eller hur ska jag göra det. Jag är mycket tacksam för alla tips som gör att det kan bli bättre.

Jag har skruvat fast högtalarna i orginalfacken. Bara tagit ut de gamla och in med Rockford.

Som sagt jag är mycket tacksam för svar

TT-Avant
13 februari 2007 · 6 851 Inlägg

Har du ställbart filter på ditt steg? från tex. 40hz-250hz?
Isf ställer du lägesväljaren på HP och sedan ställer du in kontrollen på ca:60hz.

Att montera i org. hål utan någon förstärkning av "baffel" är kanske inte bästa sättet.
Gör så att du gör en stålring/MDF platta till baksidan av org. baffel. Detta bör ge något stabilare baffel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Fel_xi
13 februari 2007 · 211 Inlägg

mackan845 skrev:
Nej jag har inte filtrerat bort basen under 50-60Hz för att jag vet inte hur man gör :-). Ska jag köra på delningsfilter eller hur ska jag göra det. Jag är mycket tacksam för alla tips som gör att det kan bli bättre.

Jag har skruvat fast högtalarna i orginalfacken. Bara tagit ut de gamla och in med Rockford.

Som sagt jag är mycket tacksam för svar

Möjligt att jag är lite seg nu wink . Men har du köpt ett kitsystem med mid-bas och diskat skillt från varann? Isånna fall hoppas jag verkligen att du har kopplat in delningsfilter annars kommer du spela sönder både diskanterna o basarna. Ang. skorrandet, har du t ex "X-bass" inställt på stereon? prova o vrida av den och höjja basen på vanligt sett istället.

tompiz
13 februari 2007 · 38 Inlägg

har du kopplat sladdarna rätt? från delningsfiltret?

där står väll diskant på det ena och bass på det andra..?

själv har jag köpt kitpacketet 5,25, och jag är inte så begajstrad av det låter inte spec bra..
6x9 var där nja någorlunda bra ljud..

smällde i en dubbel12" sen dess låter det underbart.. tongue

dom på brl sa att 6x9 och 5,25 hötalarna var skit bra det gjorde allt i bilen..när jag köpte dom men nä..tror man ska sattsa på typ jbl  eller infiniti istället..

mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

Nej jag har inte köpt kit-system så det ska vara lungt, men jag ska följa tt-avants råd och ställa in den på HP och sätta kontrollen på ca 60HZ. Kollade rint på BRL:s hemsida och hittade en sådan ring eller baffel till 6.5" så det får nog bli 2 sådana också :-). Det ska bli spännande att prova era råd

mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

När jag läser info om slutsteget står det
"Ställbart lågpassfilter 40-460Hz. Högpassfilter 65-4500Hz. Då ska jag sätta det på ca 60 HZ och HP. Är det lågpassfiltert eller högpassfiltert jag ska ändra på tt??

Frosted
13 februari 2007 · 1 878 Inlägg

elvisaero skrev:
mina dunkar på mycke bra..wink

Jag har inga problem med mina 2x12" Rockford Fosgate Punch passiva låda.. den trycker utavhelvete. sedan är framsystemet nåt annat. jag vet att jag hade jordfel på min gamla stereo. uppkommer felet när du justerar ljudet mer i bakhögtalarna? eller åt sidorna? (rätt nyfiken)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
mackan845
13 februari 2007 · 79 Inlägg

nej frozen det var där direkt från början. Har inte rört inställningarna på bak-högtalarna eller åt sidorna. Men jag ska även prova att lägga typ isolering mellan högtalaren och dörren. Det kan vara att den slår i plåten typ och att det är det som gör att den skorrar. Men först ska jag prova att ställa in det på ca 60 HZ.

Man ser ju fan inget då det är så tråkigt väder just nu :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang