1809
Sök

Bromssystem

1 Inlägg
7 november
Trådstartare
#1
Jag har bytt hjulbromscylinder höger bak! Men bromsvätskan rinner inte in i bromscylinder efter att ha pumpat med pedalen ett antal gånger!

Kan det vara doseringsventilen som blockerar vätskan? Behållaren är fylld med bromsvätska och minskar inte heller efter pumpningarna!

Tacksam för tips!

2 845 Inlägg
8 november
#2
Antar du öppnat luftnippeln när du pumpat.

Alltså tryckt ner bromspedalen och öppnat luftnippeln. Stängt luftnippeln och släppt upp bromspedalen osv.

7 454 Inlägg
8 november
#3
Vad är det för bil?
Äldre med lastkännande bromsbegränsande ventil?

4 470 Inlägg
8 november
#4
Precis vad jag tänkte åxxå..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
8 november
#5
Jag har aldrig hört talas om doseringsventil. Kan TS mena lastavkänningsventil. Vet TS om att det måste vara 2 man när man luftar bromsar om han inte har den speciella luftningsanordningen som går att köpa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 701 Inlägg
8 november
#6
Hmm, om man öppnar luftnipplen på sidan man bytt hjulcylinder på och pumpar- så kommer det bromsvätska där. Oavsett om man e´EN man eller 2.  Kommer det inget, så har man nåt som blockerar på vägen, eller tomt i behållaren. Lastavkänningsventil kan vara boven- en fungerande sådan kräver att man lyfter på axeln, dvs. lyfter man så att axeln får hänga ner fritt, så ska det inte komma mkt. olja. Att man måste vara Landstinget eller kommun (1 gör nåt o 7 tittar på) är en myt. när det gäller luftning av bromsar. En behållare med en backventil för 100:- löser jobbet. Att nån måste pumpa upp tryck o de andra släpper luftnippeln. O alla ser att det kommer ut bromsvätska o skriker att -nu e´nippeln stängd. O upprepar detta tills nån tröttnar är Feltemaskruvande. Byter man nåt i en fungerande bromskrets, låt oss säga ett bromsok. Så räcker det att pumpa 8-10 lugna fina tramp, gå ut o stänga nippeln. Sen bör man ha bra pedaltryck. Provköra o dra ett abs prov på grus. Funkar i 99%. Har man kört heltomt på bromsvätska i nån krets, så får man lufta alla hjul. Finns några märken som e´svåra att lufta- vissa kräver att man har motorn igång under luftning, vissa vill att man har diagnosinstrument o följer en viss rutin. Detta pga. abs skiten o det får man leva med. Men en bil med hjulcylindrar bak, där e´det bara att trampa tills det kommer bromsvätska. Med domkraft på bakaxeln, så lastavkänningsventilen får en chans att funka som den ska. Lycka till/husse

7 454 Inlägg
9 november
#7
Glöm för allt smör i Småland inte en kloss under bromspedalen - så att du inte kan trampa bromspedalen i botten - och förstöra huvudbromscylinderns packning mot graden/vändkanten i cylinderloppet - OM packningen skulle tvingas över graden/vändkanten.


Sök