Uppkörning. Förbannad!

Fivi
15 februari 2007 · 240 Inlägg

SnipersChoise skrev:
Sambon kuggades idag för att hon missade dödavinklen en gång enligt handledaren, men hon hävdade att hon kollade noga men han hade iaf inte sett att hon gjorde det. Sen säger han att hon var bland de bästa som kört för honom idag. När jag själv körde upp missade jag en hel jävla massa men handledaren tyckte att jag verkade så pass säker att jag fick det ändå.. Kollade upp om man kunde överklaga beslutet men enligt paragraf 8 eller något sådant kan inte beslut om godkännande överklagas!!!

Det är så trökigt att dom har monopol också. Det är ju liksomdom man måste gå till för att få körkort, och dom kan kugga en bara för att få ut mer pengar. Det kändes iallafall som att han jag körde med ville ha det så iallafall.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
Fivi
15 februari 2007 · 240 Inlägg

Skulle boka tid idag. Nästa tid var 28:e februari. inte så långt tänkte jag. Sen kom jag att tänka på att det är onsdagen mitt på sportlovet. Då hade jag tänkt vara i fjällen och åkt skoter. Nästa tid efter det är 12:e mars och det är ju ungefär en månad. Men nu kollade ja å såg att de fanns tider i falun nu på måndag. får se om man åker dit.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
loffe007
15 februari 2007 · 905 Inlägg

gör det.

Taskit när sånt händer.

huvudsaken är väl väl att man kna framföra bilen på trafiksäkert sätt?
Men det är skillnad på uppkörningsmän och uppkörnings män.

bara hoppas du får någon annan nästa gång.

lycka till

alminjo SLK
15 februari 2007 · 610 Inlägg

Syrran blev kuggad för att ha kört för snabbt på en 70 väg - hon körde 40 kmh !!!!!!! vad sägs om det?? Inte en enda bil på vägen, ljust ute, vägen röjd men enligt gubben var hon en trafikfara! i övrigt körde hon bra enligt honom...

Att få körkort verkar vara mer tur än kunskap... själv så hade jag slagit ihjäl honom o accepterat konsekvenserna som typ fängelse....

Persson
15 februari 2007 · 43 Inlägg

om man ger körläraren ett säkert intryck går det bättre...

och DU kan inte bedöma hur bra du körde på en uppkörning.


ps. när han vred din ratt tog du plogkanten då? ja som sagt. fackmän kan sina saker...

John87 Stolt Volvoägare
15 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Persson_ skrev:
om man ger körläraren ett säkert intryck går det bättre...

och DU kan inte bedöma hur bra du körde på en uppkörning.


ps. när han vred din ratt tog du plogkanten då? ja som sagt. fackmän kan sina saker...

Precis.
Verkar man säker så kan man göra några missar och ändå klara kortet. Dom bedömmer inte helt efter alla moment, utan hur bra helheten är också.

Känner dom att du känner dig säker bakom ratten och vet vad du gör så ska du se att du får kortet om du inte gör nån allvarlig tabbe.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
SNap3 JapsRacer!
15 februari 2007 · 198 Inlägg

på min uppkörning frågade jag om jag skulle göra säkerhetskontroll. svar: neh det behövs inte, det har vi gjort så många gånger idag.

jag tänkte vafan :S så frågade jag är du säker på att jag inte ska göra en säkerhetskontroll.. jo du kan ju prova bromsen sa han då. okej sa jag och provade bromsen. Bra då kan vi åka sa han sen...

när vi kom tebax kryssade han i att jag gjort fel på säkerhetskontrollen.

Kuggad big_smile

Glömde ju bort att tilllägga att han satt och pratade i telefonen under 5 minuter av körningen. >>>>>>>>>>>>>>

Senast redigerat av SNap3 (15 februari 2007)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
16 februari 2007 · 5 753 Inlägg

jag fick en grinig gubbe min första uppkörning som kuggade mig på grund av att jag som du låg för långt ut i filen men jag såg att de inte kom nån bil plus att jag som du inte hade plats att hålla mer åt vänster bara nåra hundra meter från vägverket,

men min andra uppkörning fick jag en skit snäll kille som jag körde upp med, vi snackade bilar å allt möjligt å då vart jag så lugn att de gick skitfint smile

å säkerhetskontrollen fick jag göra medans körgubben gick in på vägverket å gjorde ren sina glasögon haha, (de var den första gången)



man blir så less på att en del kuggar för sånna små saker

Senast redigerat av volvo_glenne (16 februari 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
MrTobias
16 februari 2007 · 1 297 Inlägg

När jag gjorde min uppkörning så frågade han hur man kunde kolla så att däcken satt fast ordentligt.. Så jag svarade att man kan känna på bultarna.. Han svarade att det fanns något lättare sätt men jag var helt blank smile. Efter ett tag så sa han att man kunde ju putta lite på däcket såklart smile. Nåja, i bilen sen så fick nån annan snubbe följa med bak. Dom satt å snackade mest hela färden. Tyckte att allt gick bra och när vi kom ut på en lång raka så skulle vi prova att panikbromsa 90-0km/h.. Ps Det var riktigt snorhalt. Hade bara provat det på sommaren i 70 men ja tänkte vafan. Kollade bak och stämplate bromsen å kopplingen, sen stannade vi tillslut smile. När jag kom tillbaka så fick jag parkera som jag ville så jag valde då de lättaste sättet - köra rakt fram. Efteråt så sa gubben: Jadu Tobias, sån här körning ger körkort.

Var så jävla glad att jag vart chockad smile

Palicuse
16 februari 2007 · 1 129 Inlägg

Fivi skrev:
Jag måste skriva av mig lite är så jävla förbannad. hade uppkörning idag. Kuggade. Det började 3 st killar/gubbar från vägverket kom ned för trappen och skrattade och skämtade med varandra. de gick ut till bilarna med dom som dom skulle köra med. Då kom min körskolelärare fram och frågade om jag var säker på att jag skulle köra idag, och jag svarade att ja, jag är helt säker. Efter en stund kom en gubbe som inte såg så himla glad ut.

Han presenterade sig inte eller någonting. bara sa. äre du som är den där mickelsson. Jag svarade att de var jag och jag fick visa leg å skriva under på något papper.
När vi sedan skulle gå ut till bilen tänkte jag försöka vara trevlig och började med att fråga vad det var för bil som jag skulle få köra. Då fick jag svaret: den där röda.
När jag kom ut till bilen så sa han att jag skulle kontrollera alla lysen. Jag öppnade då bakdörren och sade att jag bara skulle ta av mig jackan, men då sade han surt, Sa jag inte att du skulle kontrollera alla lysen? hmm glad kille tänkte jag och förstod nästan att det knappt var någon ide att köra ens. jag kollade alla lysen och allt funkade. Nu började han att skicka sms. han hade inte alls någon koll på vad jag höll på med. Jag sa att jag nu hade kontrollerat alla lysen och frågade om jag skulle kolla något mer så som dimljusen och så. då svarade han att det var upp till mig men att jag inte behövde. Vi åkte sedan iväg och åkte lite i stan för att sedan åka ut på en landsväg. Han satt fortfarande med sin telefon och skickade sms. Sedan så vände jag och åkte in mot stan igen. Det gick ganska bra tyckte jag och jag trodde nu att jag hade klarat uppkörningen. MEN när jag skulle svänga in mot vägverket var det dubbelfiligt och jag åkte inte tillräckligt långt till vänster i det körfältet för att en bil som befann sig bakom kunde komma förbi. Han vred till på ratten och sa att jag måste köra längre till vänster så att bilen bakom inte hindrades. Det enda problemet var ju att det var en plogkant så att jag inte kunde köra många cm längre åt vänster.

Skit tänkte jag nu att nu vare kört och att jag hade kuggat mig när jag hade 100 m kvar.
när jag kom fram mot vägverket gjorde jag en fickparkering och då tog han fram sina papper. Jaadu Filip, idag får du iallafall inget körkort eller. Du visste inte hur du skulle ligga i körfältet och så hade du dålig uppmärksamhet i en rondell. Jaha tänkte jag, jag kollade ju i backspeglarna där och kollade döda vinkeln innan jag svängde ut ur rondellen.
Då säger fanskapet att jag kollat i speglarna i fel ordning. Jag kollade ytterbackspegeln först och sen den som är inne i bilen. man skulle göra tvärtom.

Frågan är ju om man kan kugga sig på något sånt här.
Jag ringde upp min körskolelärare för och att kolla hur det egentligen var. och om det var som jag berättade så förstod han inte alls hur jag kunde bli kuggad.
Är det nån mer som har råkat ut för något liknande?

Fy för dessa sura o hårda uppkörnings kontrollanter. Det där med att han satt o skrev sms var nog nåt av det dummaste ja har hört nån göra. Sånt ska en kontrollant INTE göra.


Jag hade oxå en sträng kontrollant i ca 60 års åldern lr nåt sånt med smeknamnet "börje kugg" vid min 1a uppkörning. Och den personen påstod t.o.m att ja hade gjort saker som ja visste att ja inte hade gjort. Så den gången sket det sig. Min 2a uppkörning gjorde ja med en trevlig kille i ca 30 års åldern. Och det gick prickfritt!.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
16 februari 2007 · 5 753 Inlägg

vissa uppkörnings gubbar går ju ut för att kugga en första gången oxå, trodde de var en myt tills en uppkörningsgubbe sa att vissa faktiskt gjorde så (inte han dock) de fattar jag inte, öven om man är skit duktig på att köra å råkar göra ett litet skit fel sm absolut inte är trafikfarligt så kan dom kugga en endå (kuggar alltså för lilla minsta bara för att kugga en), så som jag skrev vissa går ut för att kugga en första gången....idioti

Senast redigerat av volvo_glenne (16 februari 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Ena Colaberoende
16 februari 2007 · 1 219 Inlägg

Tycker du ska få en ny tid, gratis.
Gå till högre ort och beskriv att han satt och skickade sms eller så går du till Media och berättar som det är. Någon press måste dom ha med tanke på all skit som Ashberg har gett dom.

Gubben som jag hade skulle läsa morgontidningen när jag skulle köra, han fläkte ut den stora tidningen så jag inte såg någonting men vi stod kvar på samma ställe tills han vek ihop den. Såg ju ingenting.

/Ena

TobLju Fartglad
16 februari 2007 · 336 Inlägg

Jag hade nog väldigt tur när jag fick en ganska ung söt pingla som lärare. smile
Hon var väldigt trevlig och vi snackade lite skit, då och då sa hon vart jag skulle åka. Tiden bara rann iväg och jag tänkte knappt på att det var uppkörning, utan körde bara som om vi skulle till ICA och handla lr ngt. smile Sen så var vi tillbaka och hon sa att det var inga problem och jag fick lappen.

Detta var i Farsta/ Sthlm som oxå enligt ngn undersökning (Aftonbladet tror jag) ska ha kuggat flest i hela landet. Som sagt så hade jag nog en j*vla tur! smile

Tråkigt att läsa vilka skräckexempel det finns. Jag skulle bli så arg och besviken om ngt sånt hände mig. Men det är bara att bita i det sura äpplet, fast stå på er och ta inte för mkt skit!

Senast redigerat av TobLju (16 februari 2007)

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Jaysx SupeR
16 februari 2007 · 106 Inlägg

Jao de är inge vidare det där med tjuriga gamla gubbskrällen...

När jag körde upp så sa uppkörningsledare efter ca 1 minut, fy fan va skönt med nån som kan köra bil för omväxlingsskull smile  Det var rätt skönt o höra.. då blev man rätt så lugn..
Åkte runt o snackade lite skit, backade runt ett hörn sen sa han: hittar du tillbaka så äre klart smile

-red lights-
Kirre
16 februari 2007 · 2 122 Inlägg

han hade nog bråkat med frugan på morgonen o de gick ut över dej...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Android
16 februari 2007 · 892 Inlägg

Hehe, jag hade en rätt trevlig dam som uppkörningsledare jag med. smile
Gjorde en del stora missar tycker jag, t ex fick jag backa 2(!) gånger runt ett hörn, för jag totalbommade första försöket, sen när jag skulle köra iväg så missade jag att kolla i backspeglarna. Satt även och diskuterade halva vägen om hur fort man kan köra på en landsväg relativt till hur stor farorisken är. Vi var väl inte helt överrens, och då var det jag som  talade för att köra långsammare. tongue

Trodde inte det skulle gå nått bra, men det var tydligen inga problem! tongue

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Fivi
16 februari 2007 · 240 Inlägg

Kirre skrev:
han hade nog bråkat med frugan på morgonen o de gick ut över dej...

Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om han skulle ha en fru tongue

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
16 februari 2007 · 148 Inlägg

hehe men grabbar d där e ju bara lureri tongue sjulle alla klara d skulle dom inte känna lika mö pengar e ju d d handlar om wink dom skiter ju fullkoligt i hur du kör sen.. hehe allt styrs av pengar

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Kirre
16 februari 2007 · 2 122 Inlägg

Fivi skrev:

Kirre skrev:
han hade nog bråkat med frugan på morgonen o de gick ut över dej...

Jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om han skulle ha en fru tongue

pojkvännen då

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Errol
18 februari 2007 · 320 Inlägg

"Teqa " lr vafan du hette.

det var på den gamla goda tiden du tog körtkort eller?

jag kommer snart köra uppkörning för B. har haft en bra kvinnlig ung lärare under tiden;)
men får jag någon tjurig VV-gubbe som kuggar mig för något defust....

..kommer jag sitta LÄNGE och redogöra för han om konsekvenser medmer vilket kommer få vederbörande efter en längre paralyserad tystnad av  rädsla lämna bilen med sällan skådad fart!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang