Audi S3 eller Golf R32 ??

Lundberg87
15 februari 2007 · 242 Inlägg

Tjena!

Har tänkt att köpa mej en ny bil i sommar/sen sommaren, och tycker både S3an och R32an är båda riktigt trevliga bilar. Har ni några smakråd ?  Positivt/negativt om dom båda modellerna ?



Mvh Niklas.

BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
TobLju Fartglad
15 februari 2007 · 336 Inlägg

Svårt val... Men jag skulle nog välja S3an, aning finare enligt mig. Sen skadar det ju inte med quattron. wink

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
dG IT-Tekniker
15 februari 2007 · 144 Inlägg

Körde R32 både manuell och automat med DSG lådan. Växlade blixtsnabbt med DSG lådan, paddlar bakom ratten, mumma smile Skulle vara snabbare än manuell i papprena. Bra bil, riktigt förbannat sköna stolar. Priset för enbart stolarna i skinn skulle gå på 35k, utan 17k.. Ska du välja S3 innan Single Frame grillen kom tycker jag personligen att R32an är snyggare.

Bra bilar båda två, fast ska du trimma som sagt..

dG IT-Tekniker
15 februari 2007 · 144 Inlägg

TobLju skrev:
Svårt val... Men jag skulle nog välja S3an, aning finare enligt mig. Sen skadar det ju inte med quattron. wink

Det är fyrhjulsdrift på R32an med, "4MOTION".

Lundberg87
15 februari 2007 · 242 Inlägg

Tack för alla svar! handlar om årmodellerna 02-04. har tyvärr inte kört nån utav bilarna, men tänkte åka runt i vår och provköra och känna på bilarna big_smile ett svårt val, jag tycker båda är grymt fina. dock så finns ju r32an i 4dörrars kaross. vet inte om jag orkar med springet igen i en 3dörrars, hoppa in & ut. men det är ju absolut inget som är avgörande.

båda bilarna ligger ju i samma prisklass & nästintill samma utrustning. dock är r32an lite dyrare i försäkring.

BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
_JoCCeV TVT Member
15 februari 2007 · 377 Inlägg

Jag gillar båda bilarna... smile Men om man vill plocka ut mer effekt efter hand så är väl kanske S3:an ett bättre alternativ, men det är ju grymt gött ljud i R32ans 6a också... så jag skulle ha svårt att välja... wink Lycka till!! //mvh Jocke

Golf_Gti
15 februari 2007 · 72 Inlägg

Spelar prestanda stor roll för dig ??

I fall den spelar roll så är det bara att köpa nya S3 med chip kommer du strax över 300 häst.Rätt bra på en sån liten och rolig bil redan som den är.

Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

Lycka till

Mvh

Lundberg87
15 februari 2007 · 242 Inlägg

Golf_Gti skrev:
Spelar prestanda stor roll för dig ??

I fall den spelar roll så är det bara att köpa nya S3 med chip kommer du strax över 300 häst.Rätt bra på en sån liten och rolig bil redan som den är.

Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

Lycka till

Mvh

Finns tyvärr inte dom Pengarna för att köpa dom nya modellerna, handlar om års modell 02-04. Gti blir det inte. då det ska vara 4wd.  "rätt lätt" kan den väll inte köra ifrån r32. de skiljer ju endast 4hk mellan en org r32 och chippad gti.

Senast redigerat av Quattronicke (15 februari 2007)

BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
Tbe_racing
15 februari 2007 · 4 Inlägg

Golf_Gti skrev:Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

lätt inte...en grävlingdrift kör inte ifrån en 4wd med samma hästar:) ...inte i starten iaf

Lundberg87
15 februari 2007 · 242 Inlägg

Jag som läste lite slarvigt tongue

BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
Golf_Gti
15 februari 2007 · 72 Inlägg

Quattronicke skrev:

Golf_Gti skrev:
Spelar prestanda stor roll för dig ??

I fall den spelar roll så är det bara att köpa nya S3 med chip kommer du strax över 300 häst.Rätt bra på en sån liten och rolig bil redan som den är.

Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

Lycka till

Mvh

Finns tyvärr inte dom Pengarna för att köpa dom nya modellerna, handlar om års modell 02-04. Gti blir det inte. då det ska vara 4wd.  "rätt lätt" kan den väll inte köra ifrån r32. de skiljer ju endast 4hk mellan en org r32 och chippad gti.

Ok la inte märke att det va den gammla du var ute efter.

Allt är inte i hkr, R32 väger mer,fyrhjulsdriften äter en del effekt,sen har den fått 231 hkr i motor,vart är dem 250 som Vw uppger ??

Allt är provat dock rullande från 50 km/h.Tyvär så har jag inte filmen på det men här kommer en polarens V40 T4 som körde mot mig och då körde jag R32 Dsg. 50 km/h och han gav mig lite handikapp wink Tryckte lite förre ..

Har kört mot denna V40, till 220 vart Gti snabbare med ca 1 billängd.

http://www.youtube.com/watch?v=uRGsqs_rP_4

R32 100-150 3an-4an ca 6 sec
100-200 3an-4an-5an ca 15.5-16 sec på mätaren

Senast redigerat av Golf_Gti (15 februari 2007)

TobLju Fartglad
15 februari 2007 · 336 Inlägg

dG skrev:

TobLju skrev:
Svårt val... Men jag skulle nog välja S3an, aning finare enligt mig. Sen skadar det ju inte med quattron. wink

Det är fyrhjulsdrift på R32an med, "4MOTION".

Nu syftade jag dock på Quattron i sig... men "4MOTION" kanske är lika bra?

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
15 februari 2007 · 2 972 Inlägg

TobLju skrev:

dG skrev:

TobLju skrev:
Svårt val... Men jag skulle nog välja S3an, aning finare enligt mig. Sen skadar det ju inte med quattron. wink

Det är fyrhjulsdrift på R32an med, "4MOTION".

Nu syftade jag dock på Quattron i sig... men "4MOTION" kanske är lika bra?

Det är samma i båda, 4hjulsdrift från Haldex i Landskrona!... (Samma som i Audi TT quattro)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Lundberg87
15 februari 2007 · 242 Inlägg

Golf_Gti skrev:

Quattronicke skrev:

Golf_Gti skrev:
Spelar prestanda stor roll för dig ??

I fall den spelar roll så är det bara att köpa nya S3 med chip kommer du strax över 300 häst.Rätt bra på en sån liten och rolig bil redan som den är.

Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

Lycka till

Mvh

Finns tyvärr inte dom Pengarna för att köpa dom nya modellerna, handlar om års modell 02-04. Gti blir det inte. då det ska vara 4wd.  "rätt lätt" kan den väll inte köra ifrån r32. de skiljer ju endast 4hk mellan en org r32 och chippad gti.

Ok la inte märke att det va den gammla du var ute efter.

Allt är inte i hkr, R32 väger mer,fyrhjulsdriften äter en del effekt,sen har den fått 231 hkr i motor,vart är dem 250 som Vw uppger ??

Allt är provat dock rullande från 50 km/h.Tyvär så har jag inte filmen på det men här kommer en polarens V40 T4 som körde mot mig och då körde jag R32 Dsg. 50 km/h och han gav mig lite handikapp wink Tryckte lite förre ..

Har kört mot denna V40, till 220 vart Gti snabbare med ca 1 billängd.

http://www.youtube.com/watch?v=uRGsqs_rP_4

R32 100-150 3an-4an ca 6 sec
100-200 3an-4an-5an ca 15.5-16 sec på mätaren

jo att fyrhjulsdriften snor på effekten är väll inget att prata om, men det kan man nog stå ut med när det är så där skön sång från R32ans 6a smile

men vi får se hur det blir, en 270hkr S3 vore inte helt fel det heller.

Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Audi RS4 (2001)
MeloveGolf Vw trimmare
15 februari 2007 · 2 995 Inlägg

en överladdad r32 äter upp vilken s3 som helst tex eip tunings steg 4 med 775bhp + uppgraderad haldex....kostar ju dock en del wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Wicked
15 februari 2007 · 112 Inlägg

Jag har haft både S3 och Golf R32.

Rakt och snabbt svar: Kör på Golf R32.

Jag är en Audi älskare från början så den har alltid klappat varmare om hjärtat.. men efter att ha haft en R32 i nästan 8000mil så måste jag säga att den är verkligen mysig.

S3an och R32an har samma drivning. Haldex.  Så kör egenskaperna på det sättet är densamma.
Men! R32an känns mycket kvickare å det är väl tack vare den stora sugmotor sexan på 241hk som sitter i den motför S3ans turbomatade 225hk.

Vridet, sången och rappheten gör R32an till en oslagbar busbil i stan smile
S3an har ju fortfarande audis lyx i inredning etc.
Men med stolarna, ratten, känslan som finns i golfen så är den mycket mera glädje!

Dom har i stort sett samma soppaförbrukning, skatt osv. Det som kan skilja är som du sa försäkringen. Men det är så indv. på vart du bor osv.  R32an är ju lite mera udda, så den blir nog dyrare.

Men ut å prova! Alla har vi våran egen smak.
Fråga gärna på om det är nåt du tror jag kan svara på smile

Audi TT RS "Wicked" (2011)
TobLju Fartglad
16 februari 2007 · 336 Inlägg

matteeee skrev:

TobLju skrev:

dG skrev:

Det är fyrhjulsdrift på R32an med, "4MOTION".

Nu syftade jag dock på Quattron i sig... men "4MOTION" kanske är lika bra?

Det är samma i båda, 4hjulsdrift från Haldex i Landskrona!... (Samma som i Audi TT quattro)

Där ser man, man lär sig ngt varje dag! smile

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Lundberg87
16 februari 2007 · 242 Inlägg

Wicked skrev:
Jag har haft både S3 och Golf R32.

Rakt och snabbt svar: Kör på Golf R32.

Jag är en Audi älskare från början så den har alltid klappat varmare om hjärtat.. men efter att ha haft en R32 i nästan 8000mil så måste jag säga att den är verkligen mysig.

S3an och R32an har samma drivning. Haldex.  Så kör egenskaperna på det sättet är densamma.
Men! R32an känns mycket kvickare å det är väl tack vare den stora sugmotor sexan på 241hk som sitter i den motför S3ans turbomatade 225hk.

Vridet, sången och rappheten gör R32an till en oslagbar busbil i stan smile
S3an har ju fortfarande audis lyx i inredning etc.
Men med stolarna, ratten, känslan som finns i golfen så är den mycket mera glädje!

Dom har i stort sett samma soppaförbrukning, skatt osv. Det som kan skilja är som du sa försäkringen. Men det är så indv. på vart du bor osv.  R32an är ju lite mera udda, så den blir nog dyrare.

Men ut å prova! Alla har vi våran egen smak.
Fråga gärna på om det är nåt du tror jag kan svara på smile

Väldigt härligt beskrivet, låter nästan som ett Reportage från Motorjournalen big_smile  Kan det inte bli sommar nu! är riktigt sugen efter det jag läst nu.  Ju mer jag sitter och läser om R32an och kollar på videoklipp på den. ju mer fäst blir jag för den för varje gång! 6ans sång är helt makalös smile

BMW E36 Turbo "Projekt" (1994)
Mercedes E300 Bluetec "Brukis Dragbil" (2008)
Audi RS4 (2001)
Smoke
16 februari 2007 · 692 Inlägg

Golf_Gti skrev:

Quattronicke skrev:

Golf_Gti skrev:
Spelar prestanda stor roll för dig ??

I fall den spelar roll så är det bara att köpa nya S3 med chip kommer du strax över 300 häst.Rätt bra på en sån liten och rolig bil redan som den är.

Nya R32 har allt man behöver, dock ej prestanda.En chipad Gti på 245 hkr kör ifrån den rätt lätt..

Lycka till

Mvh

Finns tyvärr inte dom Pengarna för att köpa dom nya modellerna, handlar om års modell 02-04. Gti blir det inte. då det ska vara 4wd.  "rätt lätt" kan den väll inte köra ifrån r32. de skiljer ju endast 4hk mellan en org r32 och chippad gti.

Ok la inte märke att det va den gammla du var ute efter.

Allt är inte i hkr, R32 väger mer,fyrhjulsdriften äter en del effekt,sen har den fått 231 hkr i motor,vart är dem 250 som Vw uppger ??

Allt är provat dock rullande från 50 km/h.Tyvär så har jag inte filmen på det men här kommer en polarens V40 T4 som körde mot mig och då körde jag R32 Dsg. 50 km/h och han gav mig lite handikapp wink Tryckte lite förre ..

Har kört mot denna V40, till 220 vart Gti snabbare med ca 1 billängd.

http://www.youtube.com/watch?v=uRGsqs_rP_4

R32 100-150 3an-4an ca 6 sec
100-200 3an-4an-5an ca 15.5-16 sec på mätaren

Låter knappt som att golfen varvar tongue


Jag hade valt Golfen lätt

0-Quattro-0
16 februari 2007 · 1 Inlägg

Du skulle vara snyggare i en S3 wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang