2143
Sök

Volvo 850 T-5R "Olivgrön" Skroträddning.

Det är inte varje dag man får ta över en rullande kaross "utan kostnad", ännu mindre en T-5R. Passionen är hög, detta blir tredje turbokombin att fixa iordning men denna gång med helt andra väggar att bestiga. Denna... Visa mer

85 Visningar
Uppdaterades senast igår 23:55
274 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Här är en rullande T-5R kaross, i form av den ikoniska men ändå lite bortglömda mörkgröna.

Lite bakgrund med denna är att under många år ägde en vän ett par gröna T-5R's, och jag fick ofta nöjet att åka bakom i den gula. Jag har en bild inpräntad på näthinnan när vi åkte fram mot en korsning när solnedgången var pågående i ryggen på våra bilar. Men när den där riktigt mörkt gröna T-5Ren svängde höger i korsningen så slog det helt rätt i solljuset och hela högersidan lyste upp i en varm och strålande blandning av grön och gul. Sedan dess var jag evigt avundsjuk på hans gröna bilar.

Kort historia lång så minns jag att vi var upp till Munkfors 2017 för att köpa en grön R-front till hans första T-5R. Hos säljaren stod där inne i ladan en italienimporterad olivgrön med nymonterad 2.3L motor. Det var den som R-fronten kom från men han var inte sugen på att sälja något mer än fronten. 2020 så fick jag ett samtal om att polarens T-5R hade fått nypt motor nere i Tyskland. Efter en frakt hem till mitt hus så började vi luska i hur vi ska lösa detta. Det dyker upp en annons på facebook om en olivgrön T-5R med bytt motor, uppe i Munkfors hos samma person som han köpte R-fronten av, nu vill han ha 3500 för T-5Ren om jag inte minns fel. Motorbytet var inte färdigställt, och karossen saknade lite grejer så annonsen var lite "köp en motor och få en kaross på köpet".

Sagt och gjort så köpte han då paketet. Och vi gjorde upp en deal att om jag byter motorn åt honom så skriver han över ägarpappren för karossen till mig. Notera att jag aldrig har bytt en motor i mitt liv, eller gjort något värre än att byta turbo tidigare.

De två bilarna kördes upp på kärror till en maskinhall, där vi fick tillgång till takkran och truck. Där spenderades ett par dagar under loppet av ett halvår, och så fort nya motorn var monterad i gamla karossen så kördes det ner till mitt garage där jag färdigställde bytet. Av ren chansning så körde vi på utan att öppna motorn, den fick ny kamrem och nya slitdelar som byttes runtom, men den startades och gick otroligt bra. Och så fort den blev färdig så kördes den andra tomma karossen ner till mig och jag är nu ägare av en olivgrön T-5R, plus en nypt 2.0L motor.

Livet gjorde sin grej och karossen blev ståendes i 5 år. Den ställdes hos mina föräldrar i förvar och har stått där i flera år, alltid med tanken att fixa iordning den.

2020

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-f75406cd1208e276167c4eabe397e759.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-0847033fd62bc2ae5b7f5891bc3ff367.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-cc1f776779cb33fd4b6a28c5dc4e60dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-e6d22b69964d06fbf06ebc2f731269f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-7be17c9d4908271f8b0c6da452423b1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-1ae61df257b6dc84fc2a7f57e9e06367.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-3b110b06a5b3c56e4d43f70e1e58e7e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-6370b2ad6766807460f976ef5f495495.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-a962e516abb2d5f819cf2c50036e5290.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-14a7498aeb601ba8f93d46f02d93c2d6.jpg

-----------------------------------------------------

Så nu är vi här idag. Den gula är i ett otroligt skick, den silvriga står avställd på paus, jag har en annan bruksbil på gång, så något behövs till den kommande vintern. Och utan en riktigt plan så var det dags att dra fram liket, bogsera ner den till verkstaden och hissa upp på lyften.

2025

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-a8b5f5fff2a46372f6835a8098aaccb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-9f5d25787d0fd22a5f43caeaa1584fad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-8d0c24111e3cef9befd5c6ef86f9ddf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-b59321e901930779c23d78c2a26c1a22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-0c2a3d3d999a72f124c5476c57676cdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-8f7d13719a50e3cd9fc3bf8ed8af7434.jpg

Vägen kommer vara lång, det finns mycket att göra. Jag kommer behöva lära mig svetsa, och laga hål i hjulhuset som skapats av en spindelled som släppts från länkarmen under okända omständigheter. Följ gärna om ni vill se riktig bonnmeck och ytterliggare en T-5R komma ut på vägarna. Vägduglighet är prio 1. Rost ska lösas, motor ska byggas om, och återbruk kommer göras!
Senast redigerat av Reso (för 8 timmar sedan)



Sök