4955
Sök

BMW e91 2012 320d, dieselvärmare som ger kall luft.

139 Inlägg
Igår 14:48
Trådstartare
Hej

Bmw 320d 2012 E91.
Jag undrar varför dieselvärmare ger jätte kallluft när den har startat på timer en halv timme innan jag kommer till bilen?
När jag kommer tillbaka till bilen för att starta bilen efter mer än 6 timmar så får jag kall luft sedan efter 10minuter så får jag lite varmare och varmare luft.
Ska den inte värma motorn vilket gör att man får lite varm luft när man startar bilen?
Eller vad tycker ni?

Tack på förhand

Forummoderator
18 431 Inlägg
Igår 16:40
Hör du om den går när du kommer nära bilen?

139 Inlägg
Igår 16:41
Trådstartare
Ja

Hybrid_ skrev:
Hör du om den går när du kommer nära bilen?

Forummoderator
18 431 Inlägg
Igår 16:42
Har du satt alla reglage/rattar på full/hi innan du lämnat bilen dagen innan?

139 Inlägg
Igår 16:43
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Har du satt alla reglage/rattar på full/hi innan du lämnat bilen dagen innan?

Ja

Forummoderator
18 431 Inlägg
Igår 16:44
Och värmaren går alltså? Dvs den har tänt och bullrar en del?

139 Inlägg
Igår 16:45
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Och värmaren går alltså? Dvs den har tänt och bullrar en del?

Ja, det gör den .

Forummoderator
18 431 Inlägg
Igår 16:46
Efter en halvtimma borde ju motorn blivit så varm så du kan se det i instrumentpanel när du startar bilen?

139 Inlägg
Igår 16:47
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Efter en halvtimma borde ju motorn blivit så varm så du kan se det i instrumentpanel när du startar bilen?

Jag kan inte se i instrumentpanelen.

Forummoderator
18 431 Inlägg
Igår 16:53
Då borde värmaren stannat rätt fort pga överhettning om den inte får cirkulation på vattnet. Originalvärmare?

Jämförelse: Startar min dieslevärmare cirka 40-45 minuter innan avfärd varje dag nu för tiden. I bilen är det +25 grader då och motorn håller driftstemp på  +80 grader så visst är något fel. Mycket fel.

139 Inlägg
Igår 16:56
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Då borde värmaren stannat rätt fort pga överhettning om den inte får cirkulation på vattnet. Originalvärmare?

Jämförelse: Startar min dieslevärmare cirka 40-45 minuter innan avfärd varje dag nu för tiden. I bilen är det +25 grader då och motorn håller driftstemp på  +80 grader så visst är något fel. Mycket fel.

Precis och när jag kommer inte till bilen och då hade den startat innan alltså 20min innan jag kommer till bilen jag hör att den är på och när jag känner på gallret i bilen det kommer jättekall luft som att jag har startat AC med kylan på

139 Inlägg
Igår 16:57
Trådstartare
Abbe1234 skrev:
Hybrid_ skrev:

Precis och när jag kommer inte till bilen och då hade den startat innan alltså 20min innan jag kommer till bilen jag hör att den är på och när jag känner på gallret i bilen det kommer jättekall luft som att jag har startat AC med kylan på

Ja, det är original

3 224 Inlägg
Igår 18:55
Vad har du kontrollerat hittills?
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 18:55)

139 Inlägg
Igår 19:11
Trådstartare
Jesper328 skrev:

Dieselvärmaren som är original. Värmen fungerar perfekt annars. Vad är det mer jag ska göra?

3 224 Inlägg
Igår 19:31
Abbe1234 skrev:
Jesper328 skrev:

Dieselvärmaren som är original. Värmen fungerar perfekt annars. Vad är det mer jag ska göra?

Typ;
Felkoder.
Om värmaren förbränner diesel (känn med handen på avgaserna).
Om cirkulationspumpen går.
Om slangarna till värmaren varma medan slangarna till värmeväxlaren är kalla efter X antal minuters gång - inte helt ovanligt med backventiler som fastnat.

* Voff voff *
11 144 Inlägg
för 11 timmar sedan
På min jobb-bil, en VW Transporter -18, kan man välja mellan värme eller fläkt (för att ventilera på sommaren). Står den på fläkt kommer det bara kalluft. Kanske finns samma funktion på BMW?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

373 Inlägg
för 8 timmar sedan
Nu vet inte jag hur det är på E91.

Men på F11 med dieselvärmare så värmer den enbart kupén till en början. När kupén nått önskad temperatur så öppnar en ventil och börjar värma motorn också.

Något är ju såklart fel, du borde ha varmt i bilen. Men om det är liknande som på F11, så är det inte säkert att motorn faktiskt fått någon värme från värmaren.

139 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Ahonen skrev:
Nu vet inte jag hur det är på E91.

Men på F11 med dieselvärmare så värmer den enbart kupén till en början. När kupén nått önskad temperatur så öppnar en ventil och börjar värma motorn också.

Något är ju såklart fel, du borde ha varmt i bilen. Men om det är liknande som på F11, så är det inte säkert att motorn faktiskt fått någon värme från värmaren.

Jo jag håller med er.

106 Inlägg
för 5 timmar sedan
Har/har haft två bilar där man kunde ställa om dieselvärmaren till att bara fläkta.
Tidigare Citroen med eftermonterad Webasto, i fjärrkontrollen (med display) kunde man välja om timern skulle starta värmaren eller bara fläkten
Nuvarande Peugeot med fabriksmonterad Webasto, från fjärrkontrollen kan jag bara starta värmen. Ställer jag timern i bilen kan jag välja om värme eller ventilation.

Forummoderator
18 431 Inlägg
för 3 timmar sedan
nucken skrev:
Har/har haft två bilar där man kunde ställa om dieselvärmaren till att bara fläkta.
Tidigare Citroen med eftermonterad Webasto, i fjärrkontrollen (med display) kunde man välja om timern skulle starta värmaren eller bara fläkten
Nuvarande Peugeot med fabriksmonterad Webasto, från fjärrkontrollen kan jag bara starta värmen. Ställer jag timern i bilen kan jag välja om värme eller ventilation.

Ahonen är ju inne på detta med och visst: Jag har samma val på min bil. Jespers tips om att leta efter indikationer på att värmaren faktiskt tänt och förbränner diesel är ett mycket bra tips!

Sök